EverLink – czy warto?

| Prezentacje firmowe Artykuły

W marcu 2009 roku firma Schneider Electric Polska wprowadziła na rynek nową serię styczników i wyłączników silnikowych wyposażonych w opatentowane złącze EverLink. Po ponad rocznej sprzedaży możemy stwierdzić, że nasi klienci podzieleni są w tym zakresie na dwie grupy. Pierwsza obejmuje tych, którzy praktycznie od momentu zaoferowania serii na rynku stosują rozwiązania EverLink i bardzo je chwalą, drugą grupą są odbiorcy sceptyczni, z większą ostrożnością podchodzący do nowości produktowych oraz nietypowych rozwiązań. W artykule chcielibyśmy rozwiać wszelkie wątpliwości i przybliżyć rozwiązanie EverLink oraz gamę nowych styczników i wyłączników silnikowych.

EverLink – czy warto?

ZŁĄCZE EVERLINK

Rys. 1. Przekrój złącza EverLink

Nowa oferta obejmuje urządzenia pracujące w zakresie 40‒65A. Jest to bardzo popularny zakres prądów, styczniki i wyłączniki z tej gamy generują w każdej firmie bardzo duże obroty. Kluczową cechą nowych urządzeń jest opatentowane przez Schneider Electric złącze EverLink. Innowacyjność bloku łączeniowego polega na zastosowaniu specjalnych docisków sprężynowych w zaciskach urządzenia.

Dzięki temu unikamy występowania zjawiska pełzania, czyli odkształcania się miedzianych przewodów pod wypływem nacisku, które występowało w przypadku długotrwałych połączeń przy standartowych stykach. Kompensacja efektu pełzania pozwala ograniczyć do minimum rutynowe kontrole poprawności połączeń, co przekłada się na wymierne oszczędności finansowe.

W technologii EverLink poprawne połączenie jest zawsze gwarantowane. Kolejną zaletą wynikającą z zastosowania urządzeń wyposażonych w złącze EverLink jest możliwość podłączania do jednego zacisku dwóch lub więcej przewodów o różnych średnicach.

Tradycyjne zaciski pozwalały wprawdzie podłączyć dwa przewody, lecz musiały być one tej samej średnicy. W przeciwnym wypadku istniała bardzo duża szansa utraty jakości połączenia i wadliwego działania urządzeń podłączonych do wyłącznika lub stycznika. Zaciski mocy w nowej gamie urządzeń są dokręcane kluczem imbusowym oraz są zawsze ciemnego koloru (szare lub czarne), w przeciwieństwie do jasnych odcieni zacisków pomocniczych.

ROZRUSZNIKI SILNIKOWE – PEŁNA ELASTYCZNOŚĆ INSTALACJI

Rys. 2.

Nowe styczniki oraz wyłączniki silnikowe pracujące w zakresie 40‒65A mają jednakową szerokość: 55mm. Dzięki temu prostemu zabiegowi wyeliminowano konieczność stosowania dodatkowych adapterów czy innych elementów łączących takie urządzenia, jak miało to miejsce w starej serii lub produktach konkurencyjnych.

Wykorzystując złącze EverLink, stycznik i wyłącznik łączymy ze sobą bezpośrednio, nawet bez użycia narzędzi czy kabli. Analogicznie w ten prosty i bardzo szybki sposób możemy podłączyć przekaźnik termiczny, tworząc rozrusznik w konfiguracji pionowej (jak na rys. 2). Pomyślano także o specjalnym wyżłobieniu pozwalającym schować kable dochodzące do zacisków pomocniczych.

Rys. 3

Wyżłobienie występujące zarówno w stycznikach, jak i w wyłącznikach, pozwala zamontować urządzenia tuż obok siebie w tzw. bloki. Konstrukcja nowych styczników i wyłączników silnikowych ze złączem EverLink umożliwia proste i szybkie połączenie urządzeń w układ rozruchowy w konfiguracji side by side. Także w tym przypadku nie ma konieczności używania narzędzi czy dodatkowych kabli.

Specjalnie zaprojektowany łącznik „S” zatrzaskiwany w złączu EverLink możemy też wykorzystać do układów nawrotnych side by side. Jeśli zachodzi konieczność montażu układów nawrotnych czy układów rozruchowych typu gwiazda-trójkąt, wystarczy zamówić specjalny zestaw, składający się z listew połączeniowych oraz z blokady mechanicznej.

WYŁĄCZNIK SILNIKOWY GV3

Rys. 4. Wyłącznik termomagnetyczny GV3P

Wyłącznik silnikowy magneto termiczny serii GV3 jest zupełnie nową konstrukcją, łączącą wszystkie zalety dotychczasowych serii GV2-ME, GV2-P, GV2-L i GV2-LE. Został on wyposażony w 3-pozycyjne pokrętło z funkcją TRIP (zatrzymanie się pokrętła w pozycji TRIP sygnalizuje nam wystąpienie sytuacji awaryjnej i zadziałanie wyłącznika magnetycznego).

Na przednim panelu umieszczono dodatkowy przycisk testowy TRIP umożliwiający kontrolę prawidłowego działania wyłącznika. Pokrętło można zablokować kłódką, ograniczając ingerencję osób nieuprawnionych. Obok pokrętła sterującego znajduje się panel nastawy zabezpieczenia termicznego. Po prawidłowym ustawieniu, również ta nastawa może zostać zablokowana poprzez zamknięcie kłódką czy zaplombowanie przezroczystej przykrywki.

Mam nadzieję, że powyższy artykuł przybliżył zalety stosowania urządzeń ze złączem EverLink. Jest to jedna z tych nowości rynkowych, która wytycza kierunki rozwoju całej gamy produktów. Od połowy bieżącego roku złącza EverLink będą dostępne w urządzeniach dla większych mocy – 80A i 90A.

Na zakończenie przypomnę, że firmie Schneider Electric Polska udało się utrzymać ceny nowych urządzeń na tym samym poziomie, co dotychczasowe wersje bez złącza EverLink. Dzięki temu otrzymujecie Państwo możliwość dokonywania zmian w przygotowanych ofertach lub rozpoczętych inwestycjach, bez konieczności negocjacji ceny za urządzenie.

Marcin Safaryn - Product Manager
Schneider Electric Polska

www.schneider-electric.pl