Megatron – trwałe wzrosty
| Prezentacje firmowe ArtykułyW tym roku Megatron Elektronik AG świętuje 50 lat pomyślnego rozwoju w szybko zmieniającej się branży. Pomimo wyzwań związanych z wymogiem szybkiego postępu technologicznego i problemami globalnej recesji, przedsiębiorstwu udało się stopniowo rozszerzać działalność i osiągnąć w 2009 roku obrót 15 mln euro. Z kolei kluczem do przyszłości są dla firmy ścisła kooperacja z dostawcami oraz klientami.
Megatron powstał w Putzbrunn koło Monachium w 1960 roku, gdy Gerda i Peter Vizenetz (na zdjęciu) zaczęli dostarczać na rynek specjalistyczne systemy czujników i rozwiązania pomiarowo-sterujące. Chcąc odzwierciedlić ducha przedsiębiorczości i innowacji, na motto firmy wybrali sformułowanie "pójdziemy swoją własną drogą wraz z naszymi klientami na całe życie".
Chociaż w ciągu pięciu dekad firma rozrosła się w sieć dziesięciu przedsiębiorstw, które zatrudniają łącznie 110 osób, jej motto jest nadal aktualne i kultywowane przez trzecią już generację właścicieli. Z biegiem lat oferta produktów przemysłowych rozszerzała się i, oprócz czujników, obejmuje ona obecnie rozwiązania takie jak: Elpac (komponenty, systemy zacisków), Megaset (technologia RFID) i MEGAuto (automatyka).
W 2007 roku eksport stanowił ponad 20% sprzedaży firmy, a dystrybucja dokonywana była przez biura we Francji i Czechach, jak również główną siedzibę w Niemczech. Zapotrzebowanie międzynarodowe przyczyniło się do utworzenia sieci przedstawicielstw zlokalizowanych w całej Europie, w Afryce Południowej i USA. Wszystkie bezpośrednie oddziały i filie należą do właścicieli lub samej firmy, co wzmacnia strategiczną sieć i kanały dystrybucji. WObit współpracuje z grupą Megatron od początku swojej działalności, a od 17 lat ma wyłączność na dystrybucję jej produktów na rynku polskim.
CZUJNIKI DLA WSZYSTKICH APLIKACJI
Megatron wykorzystuje pełen zakres nowoczesnych technologii, począwszy od montażu próżniowego po tworzenie układów System-on-Chip, od trymowania potencjometrów po układy mikroprocesorowe, tak aby zapewnić klientom ekonomiczne i specjalizowane systemy pomiarowe oraz sterujące. Asortyment urządzeń pomiarowych obejmuje czujniki kąta, przemieszczeń i czujniki siły, a także inteligentne systemy czujników.
Firma dostarcza ponadto enkodery, ręczne i nożne elementy sterujące w wykonaniach przemysłowych oraz precyzyjne i specjalne rezystory. Oferta produktów zawiera około 300 produktów i ponad 6000 adaptacji tych produktów pod klienta. Rocznie sprzedawanych jest ponad 400 tys. czujników i 30 tys. joysticków. Poza standardową ofertą Megatron może pochwalić się najnowszą grupą sensorów EcoTurn - bezstykowych, programowalnych, absolutnych czujników kąta.
Są to magnetyczne przetworniki obrotowe wykorzystujące bezstykową technologię pomiaru i stanowią wysokiej jakości alternatywę dla potencjometrów z tworzywem przewodzącym, a jednocześnie są porównywalne do nich cenowo. Każdy żądany kąt obrotu od 0 do 360 stopni jest programowalny jako pełna skala pracy elementu. Czujniki wykorzystujące technologię magnetycznego pomiaru kąta są odporne na zużycie (ścieranie się) oraz wibracje. Mogą one być używane w warunkach, w których inne czujniki pracować mogą wadliwie.
DOSTOSOWYWANIE OFERTY PRODUKTOWEJ DO KLIENTA
Megatron zawsze koncentruje się na dostosowanych do zamówień klientów produktów, a mniej na oferowaniu tzw. "wyrobów z półki". W ten sposób firma może zaoferować rozwiązania tym odbiorcom, którzy bezskutecznie próbowali wykorzystywać produkty standardowe. Urządzenia Megatron są też znane z dobrego stosunku kosztów do wydajności. "Nasi klienci mówią nam o ich technologiach i potrzebach. Wtedy projektanci zabierają się do pracy i rozwijają produkty, które zapewnią najlepszą długoterminową wartość dla klienta.
Nadzorujemy proces od wytworzenia produktu pilotażowego do seryjnej produkcji i jesteśmy w stałym kontakcie z klientami" - wyjaśnia Gurhan Bündüz, menedżer marketingu w Megatron. Duża liczba - 12 tys. pojedynczych zamówień realizowanych rocznie, wymaga wyrafinowanej i skomplikowanej infrastruktury. Z drugiej strony owa baza klientów sprawia, że firma ma stabilną pozycję na rynku niezależnie od zmian koniunkturalnych.
Podczas gdy wysokie tempo innowacji technicznych oznacza, że produkty firmy nieustannie ewoluują, większość klientów powraca do firmy zgodnie ze słowami pana Bündüza - "nie martwimy się o to, ile czasu spędzamy początkowo, aby uzyskać najlepsze dla klienta rozwiązanie - jeżeli możemy zrobić to dobrze, stworzymy produkt nie mający konkurencyjnego odpowiednika na rynku i zdobędziemy kolejnego klienta na całe życie".
SIŁA DUŻEJ LICZBY DOSTAWCÓW
Duża sieć dostawców wewnętrznych i zewnętrznych stanowi o przewadze konkurencyjnej firmy na rynku wysoko specjalizowanych producentów. Po wstępnej fazie rozwoju, produkcja odbywa się w zakładach w USA, Indiach oraz Chinach. Podobnie jak w przypadku produkcji potencjometrów, która uruchomiona została w Japonii 40 lat temu, prawie wszystkie produkty wykonywane są w całości na wyłączność firmy Megatron. Jedynym wyjątkiem jest tutaj wytwarzanie czujników bezkontaktowych produkowanych przez oddział MegaMotives, który jest przeznaczony dla rozwoju nowych produktów i wykonywania ich serii prototypowych, jeszcze przed fazą produkcji właściwej.
"KLIENCI NA CAŁE ŻYCIE" SĄ PRZYSZŁOŚCIĄ
Przyszłością grupy Megatron jest grupa produktów inteligentnej elektroniki oraz rozwój nowych, międzynarodowych rynków. Strategia nakierowana na produkty niszowe oraz elastyczny sposób reagowania na potrzeby klientów przynosi korzyści, szczególnie w okresie gorszej koniunktury. Około 80% klientów firmy to producenci OEM, którzy używają czujniki jako elementy podczas tworzenia rozwiązań dla dużych zakładów produkcyjnych. Firmy takie nie są zainteresowane zmianami dostawcy ze względu na wysokie koszty z tym związane. Te silne relacje z klientami są właśnie tym, co założyciele firmy mieli na myśli, kiedy obiecali chodzić "własną ścieżką, wraz z naszymi klientami na całe życie" pół wieku temu.
Wobit P.P.H.
www.wobit.com.pl