Nowe osie liniowe firmy igus
| Prezentacje firmowe ArtykułyFirma igus, ekspert w dziedzinie polimerowych rozwiązań napędowych, regularnie wprowadza do oferty nowe produkty z zakresu łożysk, systemów prowadzenia przewodów i wielu innych wyrobów. Podczas tegorocznych targów w Hanowerze wśród nowości znalazły się m.in. osie liniowe w wykonaniach specjalnych. W artykule przedstawiamy przykładowe produkty tego typu, zapraszając do zapoznania się z ich kompletnym asortymentem na stronie internetowej www.igus.pl.
MINIATUROWE OSIE LINIOWE
Mała, niezwykle lekka i płaska - to cechy miniaturowej osi liniowej SLN-27 firmy igus, która została przedstawiona podczas targów Hannover Messe. Zaprojektowano ją z myślą o prostych zadaniach z zakresu obsługi przenośnej. Oś jest dostępna w wersji z silnikiem krokowym lub bez niego.
Niewymagająca smarowania oś liniowa SLN-27 bazuje na sprawdzonej miniaturowej prowadnicy ślizgowej drylin N typu 27. Użyte materiały i specjalna konstrukcja czynią z drylin N system prowadzenia ślizgowego, który cechuje się dużą elastycznością zastosowań i jest przy tym tani. Szynę prowadzącą wykonano z trwałego anodowanego aluminium.
Dzięki kompaktowym wymiarom (wysokość 22 mm i szerokość 28 mm) SLN-27 nadaje się przede wszystkim do małych przestrzeni konstrukcyjnych. Ta ważąca jedyne 60 gramów jednostka zalicza się do najlżejszych napędzanych systemów prowadnic liniowych. Nawet przy maksymalnej długości skoku rzędu 250 mm aktuator ten waży zaledwie 160 g.
Oś może być dostarczona z silnikiem krokowym NEMA 11. W takim przypadku wymiary zewnętrzne nadal pozostają kompaktowe i wynoszą 28 × 28 mm. Istnieje również możliwość szybkiego i bezproblemowego podłączenia silników innych producentów za pomocą kołnierza w uniwersalnym rozmiarze NEMA 11.
Łożyska ślizgowe z tworzywa sztucznego w modułach śrub pociągowych oraz w wózkach prowadzących umożliwiają całkowitą bezsmarowość i bezobsługowość systemu. Właściwy luz wózka nastawia się za pomocą czterech śrub regulacyjnych. Przesuw odbywa się dzięki śrubie pociągowej o średnicy 5 mm, dostępne są warianty skoku śruby 0,8 lub 5 mm.
Z uwagi na to, że nadają się one do przesuwów o niewielkim ciężarze, mogą być stosowane do regulowania położenia czujników, jak również do lekkich zadań z zakresu przenoszenia w technice sprzętu i laboratoryjnej.
WERSJE DO ZASTOSOWAŃ EKSTREMALNYCH
Firma igus rozwija również sukcesywnie zaprezentowaną przed rokiem grupę silników przeznaczonych do osi liniowych. Na targach w Hanowerze zaprezentowała ona nową, gotową do zamontowania kombinację złożoną z silnika i jednostki liniowej, przeznaczoną do stosowania pod wodą lub w próżni.
Rosnąca grupa osi liniowych drylin oraz pasujących do nich silników wyposaża konstruktorów w rozwiązania napędowe do nieomal każdej dziedziny, w której wymagana jest praca bez smarowania. Specjalnie zaprojektowane zestawy konstrukcyjne do instalacji silnika ułatwiają przyłączenie silników do jednostek liniowych.
Jednym z rodzajów omawianych osi są wersje mogące być stosowane pod wodą. Osie pasa zębatego drylin ZLW z możliwością swobodnego wyboru długości skoku zostały zaprojektowane do szybkiego przenoszenia małych ładunków.
Specjalną, podwodną oś pasa zębatego z pasem zębatym PU (ZLW-1040-UW) można - w połączeniu z nowym, dwufazowym hybrydowym podwodnym silnikiem krokowym (NEMA 23) - stosować na głębokościach do 10 metrów. Silnik cechuje się stopniem ochrony IP68, a dzięki pokryciu specjalnym lakierem jest on trwale zabezpieczony przez korozją.
Producent gwarantuje szczelność do 1 bara, a dopuszczalna temperatura powierzchni silnika oscyluje między -30°C a +80°C. Oprócz zastosowań podwodnych możliwe są również aplikacje, w których jednostki są często czyszczone przy pomocy wody - na przykład w przemyśle spożywczym. Na potrzeby regulacji wielkości silnik może być alternatywnie łączony z śrubową osią liniową SLW-ESJ-1040 wykonaną w całości ze stali szlachetnej.
W przemyśle półprzewodnikowym oraz technice pomiarowej komponenty automatyki są często stosowane w warunkach próżni. Żeby zapewnić ich prawidłowe działanie i nie dopuścić do skażenia próżni, jednostki liniowe muszą być bezsmarowne i bezkorozyjne oraz cechować się bardzo niską ścieralnością.
Do takich celów nadaje się kombinacja złożona z śrubowych osi liniowych ze stali szlachetnej (na przykład SLW-ESX-1040) oraz nowego, przystosowanego do pracy w próżni (próżnia niska do 10-3 milibarów) silnika NEMA 23. Silnik ten jest odporny na promieniowanie rzędu do 10 J/kg, jego obudowa została wykonana ze stali szlachetnej, a dopuszczalna temperatura pracy oscyluje w zakresie od -20°C do +80°C.
igus
www.igus.pl