Produkcja modułowa wymaga sprężonego powietrza. Moduł pneumatyczny Han-Modular Metal
| Prezentacje firmowe ArtykułyAby dostarczyć zasilanie do systemów, nowoczesna produkcja modułowa, oprócz energii elektrycznej, wykorzystuje sprężone powietrze. Pneumatyka może być skutecznym rozwiązaniem dla napędów, systemów sterowania, systemów hamulcowych, urządzeń przechowywania i rozładunkowych. HARTING ponownie przeanalizował wymogi dotyczące interfejsów pneumatycznych w sektorze przemysłowym, w wyniku tego opracowano nowy moduł pneumatyczny, który wykorzystuje metalowe styki i może być podłączany/odłączany dziesięć tysięcy razy.
Technika sprężonego powietrza niesie ze sobą liczne korzyści dla zastosowań przemysłowych, w tym bardzo wysokiej dostępności i zdolności przechowywania czynnika oraz łatwego montażu elementów składowych. Systemy pneumatyczne zazwyczaj wymagają rzadkiej konserwacji, są odporne na przeciążenia i są łatwe w obsłudze. W przypadku czynności, które wymagają dłuższego przechowywania sprężonego powietrza, są bardziej energooszczędne, a zatem korzystniejsze niż napędy elektryczne. HARTING opracował różne wersje dwu- i trzypinowych modułów pneumatycznych, dzięki czemu użytkownicy mogą budować swoje systemy dystrybucji w sposób oszczędzający miejsce.
W jednej z wersji moduły mają kontakty z tworzyw sztucznych przeznaczonych dla co najmniej 500 cykli łączeniowych. W przypadku maszyn, które są wyłączane maksymalnie do trzydziestu/czterdziestu razy w ciągu roku, ta liczba cykli łączeniowych jest całkowicie wystarczająca. Jednak nowoczesne zakłady produkcyjne często muszą radzić sobie z wyższymi wymaganiami. Okresowe wyłączanie modułów maszyn i konwersje są coraz częstsze i w pewnych zakresach odbywają się automatycznie. W związku z tym HARTING wybrał metal jako materiał nowych styków modułu pneumatycznego.
Metal jest odpowiedni do zastosowania w trudnych warunkach przemysłowych i może obsłużyć 10 tys. cykli łączeniowych. Dzięki swojej solidności, moduł zapewnia wsparcie dla elastycznych systemów produkcyjnych, które charakteryzują się codziennym wyłączaniem maszyn, siłowników i/lub nakładek systemowych. Maksymalne ciśnienie robocze zostało zwiększone z 8 barów - dla modułu pneumatycznego z kontaktami z tworzywa sztucznego - do 10 barów dla modułu pneumatycznego z kontaktami z metalu. A zatem nowy moduł obejmuje cały tak zwany zakres niskiego ciśnienia.
Możliwości zastosowania systemów dystrybucji sprężonego powietrza typu plug-in w przemyśle zintegrowanym są coraz liczniejsze. Kluczową zaletą dla użytkownika jest to, że obecnie możliwe są hybrydowe konfiguracje pneumatycznych i innych wysoce współpracujących modułów. Podczas instalacji i konserwacji użytkownik oszczędza miejsce i czas dzięki połączeniu w jednej obudowie modułów elektrycznych, modułów światłowodowych i modułów pneumatycznych.
Ze względu na trwałość modułu i jego styków, narzędzia i inne elementy maszyny w systemach można wyłączyć - interfejs pozostaje niezmieniony w całym cyklu jego użytkowania, dzięki integracji powszechnie używanej technologii łączeniowej typu plug-in, opartej na zasadzie Push-Pull. HARTING reaguje także na zmiany w standardach przemysłowych dotyczących przyłączenia elementów pneumatycznych. Podobnie jak w przypadku wariantu z tworzywa sztucznego, moduły pneumatyczne pozostały w niebieskim kolorze, co odróżnia Han Pneumatic Metal Module od modułów elektrycznych.
Kontakty przeznaczone są dla rurek o średnicach 3 mm, 4 mm i 6 mm, pasują na wtyki złączy. Dostępne są również wersje z zaworami odcinającymi, które gwarantują, że ciśnienie powietrza utrzymuje się w systemie nawet wtedy, gdy złącze jest odłączone. Ponieważ moduł pneumatyczny Han-Modular Pneumatic Metal nie wymaga żadnych pinów naprowadzających, można go łączyć ze wszystkimi kompatybilnymi obudowami Han-Modular bez ograniczeń, w tym z Han-Eco oraz Han-Yellock oraz oczywiście ze standardowymi obudowami.
MINIMALNY SPADEK CIŚNIENIA DZIĘKI SYMULACJI PRZEPŁYWU
HARTING zminimalizował straty ciśnienia w module pneumatycznym Han Pneumatic Metal za pomocą symulacji przepływu (Computational Fluid Dynamics, CFD). Kolorowe linie na wykresach pokazują, jak sprężone powietrze przepływa przez punkty stykowe modułu Han Pneumatic Metal. Czerwony kolor pokazuje obszary o bardzo dużej prędkości przepływu, niebieski - obszary o bardzo niskiej prędkości przepływu powietrza. Przez zmianę tłoku zaworu z powodzeniem wyeliminowano wysokie prędkości a spadek ciśnienia zmniejszono o połowę.
HARTING
www.harting.pl