Kompaktowe bloki złączy do podłączenia silnika

| Prezentacje firmowe

Oszczędność miejsca z jednej strony, przejrzystość i funkcjonalność z drugiej - takie są dziś wymagania w celu zapewnienia efektywnej produkcji szaf sterowniczych. Mając to na uwadze, coraz więcej złączek opracowuje się dla coraz bardziej wyspecjalizowanych zastosowań. Weźmy na przykład dwa nowe złącza silnikowe firmy Phoenix Contact, oferujące użytkownikom liczne korzyści.

Kompaktowe bloki złączy do podłączenia silnika

W celu dokładnego określenia konkretnych zastosowań w szafie sterowniczej, a także zaoszczędzenia miejsca, kompletna linia złączek szynowych Clipline firmy Phoenix Contact oferuje odpowiednie produkty do zasilania lub przesyłu sygnałów do czujników i urządzeń wykonawczych.

Bloki złączek szynowych z odłącznikiem nożowym umożliwiają pomiar prądu bezpośrednio w bloku złączy bez konieczności odłączania przewodów łączących. Bloki złączy z diodami informują o błędzie za pośrednictwem sygnalizacji LED.

Złącza doprowadzające zasilanie mogą rozprowadzić potencjał nawet na kilka odbiorników jednocześnie. Jest wiele innych przykładów, które można dodać do tej listy.

ZŁĄCZKI SZYNOWE DO PODŁĄCZENIA SILNIKA

Fot. 1. Poziome mostki łączą poziomy bloku złączy - to tylko jeden przykład uniwersalnego zastosowania bloków złączy w systemie

"Małe" złącze do przyłączenia silnika o oznaczeniu PT 2,5-PE/3L i "duże" złącze do przyłączenia silnika o oznaczeniu PT 4-PE/3L - jak sugerują ich nazwy - przeznaczone są do podłączenia silników prądu przemiennego. Bloki złączy mają trzy poziomy służące do podłączenia faz L1, L2 i L3. Kolejny poziom może być użyty do połączenia przewodu ochronnego PE.

Złącza do podłączenia silnika są przeznaczone dla 800 V zgodnie z europejską normą IEC, natomiast wg amerykańskiej normy UL 1059 (Use Group C) odstępy izolacyjne powietrzne i powierzchniowe są przeznaczone dla 600 V. Oba złącza zaprojektowano dla maksymalnego prądu odpowiednio 25 A i 32 A.

Konfiguracja techniczna złączy zapewniona jest dzięki systemowi akcesoriów CLIPLINE Complete - poprzez kanały wielofunkcyjne lub mostkowe. Mogą być tutaj użyte standardowe mostki typu plug-in FBS. Są to szczególnie dogodne rozwiązanie do mostkowania sąsiednich bloków złączy, ponieważ wymagają one minimalnej siły wkładania.

Złącza do podłączenia silnika mają kanał mostkowy na każdym poziomie - użytkownik może więc użyć jednego złącza jako zasilania i obsługiwać równolegle kilka urządzeń na sąsiadujących złączach. Zmniejsza to problemy związane z okablowaniem i oszczędza nie tylko koszty materiałowe i logistyczne, ale również koszty montażu pozostałego okablowania (fot. 1).

Złącza do podłączenia silników oferują również następujące zalety:

  • Złączki szynowe są specjalnie zaprojektowane dla okablowania silników prądu przemiennego po stronie szafy sterowniczej
  • Kompleksowe zaplecze pomiarowe, dzięki punktom pomiarowym dla standardowego testera typu DUSPOL i dla systemowego wtyku pomiarowego w kanale wielofunkcyjnym
  • Pełny, szczegółowy przegląd dzięki wszechstronnym opcjom oznakowania

WYGODNE ZACISKI PUSH-IN

Fot. 2. Technologia połączeń push-in zapewnia beznarzędziowe podłączanie przewodów do zacisków złączek i aparatów lub urządzeń, wewnątrz rozdzielnicy i na obiekcie

Aby zapewnić, by cały proces był jak najbardziej efektywny, do podłączenia przewodów wybrano popularną technologię push-in. Oznacza to, że przewody mogą być włożone ręcznie do zacisku bez potrzeby dodatkowego narzędzia.

Ta technologia bezpośrednich połączeń jest obecna w większości nowych produktów firmy Phoenix Contact, nie tylko w złączkach szynowych, ale także w innych elementach mających punkt zaciskowy, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz szafy sterowniczej. Począwszy od złączki PCB przez złącza przemysłowe na sterownikach skończywszy (fot. 2).

Dzięki tej efektywnej technologii połączeń, złącza do podłączenia silnika charakteryzują się idealnymi wielkościami, o długości około 101 i 104 mm oraz szerokości 5,2 mm i 6,2 mm. Złączki szynowe w standardowym systemie modularnym mają tę samą szerokość.

Ze względu na jednolite wymiary odstępu, wykorzystywane również przez inne technologie połączeń, dla całego zakresu produktów możliwe jest stosowanie jednolitych akcesoriów. Użytkownicy mogą czerpać korzyści płynące ze zmniejszonej wielkości, np. przy wkładaniu mostków, akcesoriów pomiarowych i materiałów do oznakowania.

PRZEJRZYSTE OZNAKOWANIE

Fot. 3. Wygodna i przejrzysta dystrybucja - czerwone mostki FBS na każdym poziomie złączy do podłączania silnika łączą zaciski zasilania do sąsiednich bloków złączy wyjścia

Wykorzystanie nowoczesnej technologii połączeń push-in zmniejsza ogólne koszty prefabrykacji - nawet jeśli koszty zakupu są nieco wyższe niż w przypadku innych technologii połączeń. Jest jeszcze jeden kosztowy impuls przy wykonywaniu okablowania wewnątrz lub na zewnątrz szafy sterowniczej oferujący potencjalne oszczędności - a mianowicie zabezpieczenie przed błędami.

Bloki złączy CLIPLINE complete nie tylko pomagają użytkownikowi zabezpieczyć się przed pomyłkami, ale przede wszystkim zapobiegają powstawaniu błędów w okablowaniu.

Jeśli chcemy uniknąć błędów, musimy mieć zapewniony łatwy ogląd wykonywanych podłączeń. Dlatego kluczowe jest, aby bloki złączy były wyraźnie oznaczone. Złącza do podłączenia silnika firmy Phoenix Contact zapewniają opcję oznaczania dla każdego punktu zaciskowego, a także pośrodku bloku złączy mają rowek znakujący wyższy poziom.

Rowek znakujący umożliwia opisywanie wieloliniowe i dlatego może wskazywać grupę, do której należy listwa zaciskowa (fot. 3). Taki stopień przejrzystości jest pomocny w przypadku okablowania, a także w przypadku konserwacji lub rozwiązywania problemów.

RÓŻNE URZĄDZENIA POMIAROWE

Fot. 4. Różne urządzenia pomiarowe - systematyczne pomiary przy użyciu wtyków pomiarowych zamontowanych obok siebie w kanale mostkowym (po lewej) lub standardowych wtyków pomiarowych o średnicy 2,3 mm (po prawej)

Okablowanie szafy sterowniczej jest często systematycznie sprawdzane przed dostawą. Zakres akcesoriów obejmuje wtykowe systemy pomiarowe dla kanału wielofunkcyjnego (fot. 4). Wtyki pomiarowe mogą być montowane obok siebie, oznaczone podobnie jak bloki złączy i dowolnie konfigurowane. Powtarzające się sekwencje pomiarowe mogą być systematycznie przetwarzane.

Jeśli jednak pojawi się błąd okablowania, rozpoczyna się bolesne i często żmudne zadanie rozwiązywania problemu. Użytkownicy wymagają stosowania wielu urządzeń pomiarowych. Z tego powodu złącza do podłączenia silnika mają dodatkowy otwór kontrolny dla każdego potencjału.

Przeznaczony jest do sond pomiarowych o średnicy 2,3 mm, dlatego też jest odpowiedni do standardowego testera typu DUSPOL. Alternatywnie produkty zawierają również konfigurowalny wtyk pomiarowy z opcją oznaczania.

Opracowując nowe bloki złączy, nieustannie spełniamy nowe wymagania klientów. Już teraz złącza do podłączenia silników oferują wiele punktów zaciskowych i możliwe kombinacje na trzech poziomach. Jak wcześniej wyjaśniono, dzięki mostkowemu kanałowi funkcyjnemu złącza do podłączenia silnika mogą być używane jako złącza zasilania dla sąsiednich bloków złączy.

Ponadto trzy poziomy bloku złączy mogą być wzajemnie połączone. Jest to możliwe dzięki pionowemu mostkowi do rozdziału potencjału (fot. 1). Korzyścią dla użytkownika jest to, że pojedyncze złącze do podłączenia silnika może być użyte jako złącze do rozdziału potencjału z jednym wejściem i pięcioma wyjściami.

Dodatkowo, złącze do podłączenia silnika może być używane jako złącze rozgałęźne. Potencjały lub linie sygnałowe są następnie podłączane i kierowane do sąsiednich bloków złączy.

PODSUMOWANIE

Na pierwszy rzut oka bloki złączy są prostymi elementami szafy sterowniczej. Jednakże, gdy przyjrzymy się im dokładniej, zobaczymy, że ich rozwój wymagał dziesięcioleci zbierania doświadczeń i wiedzy o ich możliwych zastosowaniach. Użytkownicy mogą skorzystać z ich wielu zalet w odniesieniu do okablowania, utrzymania, logistyki i zapewnienia jakości.

Ilustracja tytułowa: Przejrzyste i oszczędzające miejsce złącza do podłączenia silnika z technologią połączeń push-in i zróżnicowanymi możliwościami mostkowania

Reiner Busse, Niemcy
Dariusz Chiliński, Polska
Phoenix Contact