Maksymalna wydajność i bezpieczeństwo pracy dzięki systemom sterowania SIPLUS extreme RAIL

| Prezentacje firmowe

Elementy elektryczne i elektroniczne, wykorzystywane w kolejnictwie, narażone są na działania rozmaitych czynników: duże wahania temperatury, kondensację pary wodnej, wstrząsy, wibracje oraz zakłócenia elektromagnetyczne. Ze względu na spełniane funkcje, elementy te muszą gwarantować jakość oraz niezawodność - niezależnie od warunków pracy. Siemens od lat rozwija portfolio komponentów przeznaczonych dla branży kolejowej, pracujące nawet w najtrudniejszych warunkach środowiskowych i spełniających wszystkie niezbędne normy kolejowe.

Maksymalna wydajność i bezpieczeństwo pracy dzięki systemom sterowania SIPLUS extreme RAIL

Podczas projektowania układu sterowania, zarówno w taborze, jak i w infrastrukturze kolejowej, bardzo ważne jest, aby komponenty spełniały szereg wymagań. Najważniejsze z nich to: kompaktowa obudowa, modułowość, odporność na trudne warunki środowiskowe oraz co najważniejsze, aby były zgodne z normami PN- EN 50155, PN- EN 50121, PN- EN 50124, PN- EN 50125, PN- EN 45545. Ważne jest też, aby systemy automatyki były stabilnymi, sprawdzonymi urządzeniami oraz aby ich cykl życia był jak najdłuższy.

Produkty firmy Siemens od lat zarządzają i sterują wieloma aplikacjami na całym świecie. Rodzina sterowników SIMATIC powstała, aby wpierać projekty z automatyki przemysłowej i to właśnie one stały się podstawą do stworzenia nowej generacji urządzeń - SIPLUS extreme RAIL dla branży kolejowej. Ogromną zaletą takiego podejścia jest fakt, że zarówno SIMATIC, jak i SIPLUS extreme RAIL programowane są w tym samym środowisku inżynierskim Totally Integrated Automation Portal, dzięki czemu oszczędzany jest czas na naukę nowego oprogramowania. Dodatkowo, doświadczenie zebrane przy produkcji standardowych sterowników SIMATIC pozwala na wczesne wyeliminowanie ewentualnych błędów i wyprodukowanie niezawodnych urządzeń SIPLUS extreme RAIL.

IDEALNY STEROWNIK DO KAŻDEGO ZASTOSOWANIA

Od sterowania klimatyzacją i oświetleniem, po zarządzanie systemami przeciwpożarowymi - produkty SIPLUS extreme RAIL doskonale nadają się do całej gamy zastosowań w taborze i infrastrukturze kolejowej. Ich różnorodność oraz modułowość pozwalają na dostosowanie produktów do wymagań aplikacji, a oszczędność miejsca oraz kosztów zawdzięczać można zintegrowanemu systemowi bezpieczeństwa.

W zależności od stopnia złożoności aplikacji można zastosować jedną z rodzin sterowników SIPLUS extreme RAIL:

  • SIPLUS S7- 1500 RAIL - ten zaawansowany sterownik można zastosować jako nadrzędny system nad całą automatyką składu, system HVAC (ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja), jak również do kontroli bezpieczeństwa pasażerów,
  • SIPLUS S7- 1200 RAIL - jako kompaktowy sterownik jest idealny do zastosowania przy systemach oświetleniowych, w kabinach higieniczno-sanitarnych, jak również do kontroli systemów piaskowania szyn,
  • SIPLUS ET 200SP RAIL - rozproszony system do zbierania informacji z wielu różnych systemów i zarządzania nimi. Grupa ta ma wiele modułów do różnych aplikacji, dzięki czemu można je zastosować zarówno do kontroli systemów przeciwpożarowych, jak również do zarządzania systemami liczenia osi, a nawet do sygnalizacji przy przejazdach kolejowych.

CERTYFIKACJA

Czy sterowniki spełniają normy kolejowe? Czy układy sterowania są odpowiednie do pracy w temperaturze T1 lub TX? Czy są zgodne z normami bezpieczeństwa? Wszystkie te pytania są kluczowe na etapie wyboru układu sterowania do projektu. Oczywiście twierdząco można na nie odpowiedzieć w kontekście SIPLUS extreme RAIL. To właśnie spełnianie norm kolejowych (PN-EN 50155, PN- EN 50121, PN- EN 50124, PN- EN 50125, PN- EN 45545), jak również norm bezpieczeństwa (PN- -EN 50126, PN- EN 50128, PN- EN 50129 i PN-EN 50159) oraz ogólnodostępne certyfikaty zgodności na stronie internetowej sprawiają, że sterowniki firmy Siemens można bez przeszkód stosować w aplikacjach kolejowych. Natomiast zastosowanie dodatkowej, specjalistycznej powłoki ochronnej pozwala na pracę tych urządzeń w temperaturach T1 lub TX.

ELASTYCZNOŚĆ I ZINTEGROWANE BEZPIECZEŃSTWO

Niezależnie od tego, czy system ma sterować funkcjami standardowymi, czy również bezpiecznymi, można bez obaw implementować sterowniki z rodzin SIPLUS S7- 1500 RAIL, jak również SIPLUS ET 200SP RAIL. Zintegrowane bezpieczeństwo umożliwia zastosowanie jednej jednostki sterującej do aplikacji wymagającej zarówno zarządzania standardowymi sygnałami, jak i bezpiecznymi. Pozwala to zaoszczędzić cenne miejsce w szafie sterowniczej, jak również obniżyć koszty systemu.

Szeroka gama dostępnych modułów oraz możliwość dodania kilkunastu modułów do jednostki sterującej, pozwala osiągnąć elastyczny system i dostosować go do każdej aplikacji.

CYBERBEZPIECZEŃSTWO

W dobie rozwijania świata wirtualnego oraz integrowania urządzeń i systemów w sieci powstało nowe ryzyko - cyberataki. Aby zagwarantować bezpieczną pracę taboru, jak również zabezpieczyć dane, konieczne jest zastosowanie skutecznej ochrony.

Sterowniki firmy Siemens również można zintegrować z siecią internetową, co pozwala na monitorowanie danych w każdej chwili, niezależnie od miejsca, gdzie się znajduje operator, a dodatkowo nawet analizować dane w chmurze. Takie korzyści również niosą ze sobą ryzyko cyberataków. Urządzenia SIPLUS extreme RAIL zapewniają ochronę przed nieautoryzowanym dostępem, dla zwiększenia dostępności podczas pracy. Dodatkowo jest możliwość ochrony przed atakami ze stron trzecich dzięki ochronie dostępu, ochronie przed kopiowaniem i wprowadzaniem zmian oraz ochronie wiedzy specjalistycznej.

KOMPLEKSOWA OFERTA

Siemens oprócz systemów sterowania dostarcza również panele operatorskie, do wizualizacji parametrów, jak również elementy elektryczne, takie jak: styczniki, wyłączniki silnikowe, przekaźniki kontrolne i aparatura pulpitowa - wszystko dedykowane dla branży kolejowej.

Niewątpliwie kompleksowa oferta, jak również wcześniej wspomniane korzyści sprawiają, że warto rozważyć produkty firmy Siemens podczas projektowania układów sterowania.

Siemens Sp. z o.o.
Katarzyna Skowrońska

Zobacz również