Trako 2019 - przewodnik targowy
| Gospodarka AktualnościJak zapewniają organizatorzy w reklamowym wideo podsumowującym ostatnią edycję gdańskich targów kolejowych: "Trako keeps growing", co oznacza, że utrzymywany jest stały kurs na rozwój imprezy. Między 24 a 27 września odbędzie się już trzynasta edycja Trako, a wśród wystawców z niemal całego świata zobaczymy również kilkadziesiąt firm związanych z rynkiem automatyki i elektrotechniki.
Mówi się, że gdańskie wydarzenie przeżywa boom pod względem liczby firm wystawiających swoje produkty oraz osób odwiedzających tereny AmberExpo. Rzut oka na liczby dotyczące ostatnich dwóch edycji potwierdza tę opinię. W roku 2015 wystawiało się ponad 600 firm, dwa lata później - 700 z 25 krajów. Powierzchnia wystawiennicza wzrosła w tym czasie z 20 do 30 tys. m², długość ułożonych specjalnie torów służących do ekspozycji taboru oraz maszyn i urządzeń torowych - z 800 do 1000 mb, liczba gości branżowych - z ok. 15,5 do 16,5 tys. (w dodatku z aż 48 krajów), a liczba seminariów, konferencji, prezentacji i innych wydarzeń towarzyszących - z 30 do 40.
Jak będzie w tym roku, trudno przewidzieć, choć w ostatnich tygodniach przed imprezą liczby podawane na stronie targowej (dotyczące wystawców oraz programu) zmierzały "w słuszną stronę". Organizatorzy najwyraźniej przywiązali się do panującej w branży opinii, zgodnie z którą Trako to prestiżowy przegląd dokonań w szeroko pojętej dziedzinie kolejnictwa, na którym warto się pokazać - i nie chcieliby się z nią rozstawać. Oczywiście, jak pokazuje choćby przykład warszawskiego Automaticonu, nic nie jest wieczne, ale z drugiej strony, pod czujnym menedżerskim okiem nawet zagrożenia bywają okazją do rozwoju. Póki co gdański ekspres mknie na pełnej prędkości.
Trako 2019 w pigułceNazwa: 13. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako |
DLA DUŻYCH I DLA FACHOWCÓW
Targi odbywają się w cyklu dwuletnim i organizują je Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupa PKP. Program imprezy tworzy Rada Programowa Targów, w skład której wchodzą organizacje branżowe: Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL), Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK RP), Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP), Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Railway Business Forum (RBF), Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego (SIRTS), Fundacja ProKolej oraz Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego (SEIMTS). Ta dość długa lista podmiotów świadczy o tym, że organizatorzy do całej sprawy podchodzą poważnie i starają się, by każda kolejna edycja jak najpełniej prezentowała aktualny poziom rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce, nie tracąc z pola widzenia tego, co dzieje się w tej materii w Europie i na świecie.
I tak, w roku 2017 bydgoska PESA pokazała elektryczną GAMĘ Marathon z dojazdowym silnikiem spalinowym oraz Elfa II. Stadler Polska zaprezentował pojazd FLIRT, a wspólnie z Solarisem - tramwaj Tramino. Obejrzeliśmy też m.in. pojazd Impuls II oraz lokomotywę Griffin od nowosądeckiego NEWAG- u, pociąg spalinowy Link zakupiony przez POLREGIO, nową lokomotywę elektryczną 207E od Rail Polska oraz Lokomotywy Vectron MS Siemensa.
Oprócz tych atrakcji dla "dużych chłopców", na stoiska wystawiennicze trafiają też rozwiązania w skali wyraźnie mniejszej, choć nie mniej istotne, czyli prezentacje technologii energoelektronicznych i komunikacyjnych, powiązanych oczywiście z automatyką. Podczas poprzedniej edycji ten segment propozycji wypełniały m.in. inteligentne rozjazdy firmy Track Tec, czyli unikatowe rozwiązanie z płytami i radiatorami ogrzewanymi indukcyjnie, napęd hydrauliczny Alstom HyDrive, mocowania SKLTT12 czy płyty ślizgowe z systemem rolek.
WIDZIEĆ WIĘCEJ
Wspominany już program imprez towarzyszących tworzy na Trako nie tylko zestaw konferencji, debat, seminariów, firmowych pokazów specjalnych i warsztatów, ale także wydarzenia mające w sposób szczególny integrować branżę, również w wymiarze międzynarodowym - te otwarte, w rodzaju np. tegorocznej całodniowej polsko-niemieckiej giełdy kooperacji, i te zamknięte, czyli koktajle, bankiety i firmowe jubileusze. Ważnym elementem są rozwiązania rozlicznych konkursów, których odbędzie się w tym roku aż siedem, z czego prawie wszystkie dotyczą rozwiązań technicznych i technologicznych. A ponieważ uczestników targów warto zachęcać do udziału w nich już od małego, cały ostatni dzień Trako poświęcono ofercie dla szkół i uczelni, młodych osób zainteresowanych szeroko pojętym kolejnictwem, a nawet dzieci. W ramach tego Dnia Edukacji i Kariery odbędzie się m.in. turniej wiedzy o kolei, warsztat dotyczący rozmów rekrutacyjnych, czy rozwiązanie konkursu plastycznego dla najmłodszych "Savoir-vivre w podróży koleją".
Ostatni punkt może oczywiście wywoływać uśmiech na twarzy targowych "wyjadaczy", ale w dobie Internetu i w obliczu sytuacji, w której niemal każdy branżowy specjalista już niemal wszędzie był i niemal wszystko widział, prawie każdy sposób na przyciągnięcie uczestników, uatrakcyjnienie targów i szukanie pola dla ich rozwoju wart jest uwagi.
Może warto korzystać z dobrych doświadczeń?
Michał Obrębski
|
Wojciech Stasiak