Trako 2019 - przewodnik targowy

| Gospodarka

Jak zapewniają organizatorzy w reklamowym wideo podsumowującym ostatnią edycję gdańskich targów kolejowych: "Trako keeps growing", co oznacza, że utrzymywany jest stały kurs na rozwój imprezy. Między 24 a 27 września odbędzie się już trzynasta edycja Trako, a wśród wystawców z niemal całego świata zobaczymy również kilkadziesiąt firm związanych z rynkiem automatyki i elektrotechniki.

Trako 2019 - przewodnik targowy

Mówi się, że gdańskie wydarzenie przeżywa boom pod względem liczby firm wystawiających swoje produkty oraz osób odwiedzających tereny AmberExpo. Rzut oka na liczby dotyczące ostatnich dwóch edycji potwierdza tę opinię. W roku 2015 wystawiało się ponad 600 firm, dwa lata później - 700 z 25 krajów. Powierzchnia wystawiennicza wzrosła w tym czasie z 20 do 30 tys. m², długość ułożonych specjalnie torów służących do ekspozycji taboru oraz maszyn i urządzeń torowych - z 800 do 1000 mb, liczba gości branżowych - z ok. 15,5 do 16,5 tys. (w dodatku z aż 48 krajów), a liczba seminariów, konferencji, prezentacji i innych wydarzeń towarzyszących - z 30 do 40.

Jak będzie w tym roku, trudno przewidzieć, choć w ostatnich tygodniach przed imprezą liczby podawane na stronie targowej (dotyczące wystawców oraz programu) zmierzały "w słuszną stronę". Organizatorzy najwyraźniej przywiązali się do panującej w branży opinii, zgodnie z którą Trako to prestiżowy przegląd dokonań w szeroko pojętej dziedzinie kolejnictwa, na którym warto się pokazać - i nie chcieliby się z nią rozstawać. Oczywiście, jak pokazuje choćby przykład warszawskiego Automaticonu, nic nie jest wieczne, ale z drugiej strony, pod czujnym menedżerskim okiem nawet zagrożenia bywają okazją do rozwoju. Póki co gdański ekspres mknie na pełnej prędkości.

Trako 2019 w pigułce

Nazwa: 13. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako
Termin: 24-27 września 2019 (wtorek-piątek)
Godziny otwarcia ekspozycji: 10-17, ostatniego dnia do 16
Miejsce: Kompleks AmberExpo, ul. Żaglowa 11, 80-560 Gdańsk
Organizator: Międzynarodowe Targi Gdańskie SA, Grupa PKP
Partnerzy: Bombardier, Knorr-Bremse, Medcom, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, Track Tec
Wstęp: goście branżowi po dokonaniu rejestracji - wstęp wolny; uczestnicy Dnia Edukacji i Kariery po rejestracji - wstęp wolny (27.09); goście indywidualni - wstęp wolny na ekspozycję zewnętrzną, a do hal obowiązują bilety (95 zł przez pierwsze trzy dni, ostatniego dnia 15 zł).
Informacje: http://trakotargi.amberexpo.pl/

 
Trako 2019 - mapa terenu

DLA DUŻYCH I DLA FACHOWCÓW

Targi odbywają się w cyklu dwuletnim i organizują je Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupa PKP. Program imprezy tworzy Rada Programowa Targów, w skład której wchodzą organizacje branżowe: Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL), Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK RP), Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP), Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Railway Business Forum (RBF), Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego (SIRTS), Fundacja ProKolej oraz Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego (SEIMTS). Ta dość długa lista podmiotów świadczy o tym, że organizatorzy do całej sprawy podchodzą poważnie i starają się, by każda kolejna edycja jak najpełniej prezentowała aktualny poziom rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce, nie tracąc z pola widzenia tego, co dzieje się w tej materii w Europie i na świecie.

I tak, w roku 2017 bydgoska PESA pokazała elektryczną GAMĘ Marathon z dojazdowym silnikiem spalinowym oraz Elfa II. Stadler Polska zaprezentował pojazd FLIRT, a wspólnie z Solarisem - tramwaj Tramino. Obejrzeliśmy też m.in. pojazd Impuls II oraz lokomotywę Griffin od nowosądeckiego NEWAG- u, pociąg spalinowy Link zakupiony przez POLREGIO, nową lokomotywę elektryczną 207E od Rail Polska oraz Lokomotywy Vectron MS Siemensa.

Oprócz tych atrakcji dla "dużych chłopców", na stoiska wystawiennicze trafiają też rozwiązania w skali wyraźnie mniejszej, choć nie mniej istotne, czyli prezentacje technologii energoelektronicznych i komunikacyjnych, powiązanych oczywiście z automatyką. Podczas poprzedniej edycji ten segment propozycji wypełniały m.in. inteligentne rozjazdy firmy Track Tec, czyli unikatowe rozwiązanie z płytami i radiatorami ogrzewanymi indukcyjnie, napęd hydrauliczny Alstom HyDrive, mocowania SKLTT12 czy płyty ślizgowe z systemem rolek.

 
Trako 2019 - wybrani wystawcy

WIDZIEĆ WIĘCEJ

Wspominany już program imprez towarzyszących tworzy na Trako nie tylko zestaw konferencji, debat, seminariów, firmowych pokazów specjalnych i warsztatów, ale także wydarzenia mające w sposób szczególny integrować branżę, również w wymiarze międzynarodowym - te otwarte, w rodzaju np. tegorocznej całodniowej polsko-niemieckiej giełdy kooperacji, i te zamknięte, czyli koktajle, bankiety i firmowe jubileusze. Ważnym elementem są rozwiązania rozlicznych konkursów, których odbędzie się w tym roku aż siedem, z czego prawie wszystkie dotyczą rozwiązań technicznych i technologicznych. A ponieważ uczestników targów warto zachęcać do udziału w nich już od małego, cały ostatni dzień Trako poświęcono ofercie dla szkół i uczelni, młodych osób zainteresowanych szeroko pojętym kolejnictwem, a nawet dzieci. W ramach tego Dnia Edukacji i Kariery odbędzie się m.in. turniej wiedzy o kolei, warsztat dotyczący rozmów rekrutacyjnych, czy rozwiązanie konkursu plastycznego dla najmłodszych "Savoir-vivre w podróży koleją".

Ostatni punkt może oczywiście wywoływać uśmiech na twarzy targowych "wyjadaczy", ale w dobie Internetu i w obliczu sytuacji, w której niemal każdy branżowy specjalista już niemal wszędzie był i niemal wszystko widział, prawie każdy sposób na przyciągnięcie uczestników, uatrakcyjnienie targów i szukanie pola dla ich rozwoju wart jest uwagi.

Może warto korzystać z dobrych doświadczeń?

Michał Obrębski
igus

  • Czego oczekujecie po tegorocznej edycji Trako i co z zakresu tematycznego tych targów jest dla Was najbardziej interesujące?

Na Trako wystąpimy pierwszy raz jako wystawca. Chcemy przede wszystkim poszukać nowych potencjalnych odbiorców oraz aplikacji, które w połączeniu z naszymi rozwiązaniami pozwolą klientom igusa wypracować przewagę techniczną. Siedzenia kolejowe, pantografy czy lusterka pojazdów szynowych to aplikacje, które znamy bardzo dobrze, ale z całą pewnością są jeszcze setki innych miejsc, w których bezsmarowne trybopolimery mogą spisać się idealnie. Konstruktorzy będą na pewno zainteresowani materiałami spełniającymi wymogi normy EN45545, która nie jest już taka nowa, ale w dalszym ciągu bardzo pożądana. Chcielibyśmy też zainteresować wystawców naszym względnie nowym materiałem iglidur RW370, który spełnia wymogi tej właśnie normy.

  • Popularność Trako, pomimo powstawania innych, specjalizowanych imprez targowych, nie maleje. Czemu tak się dzieje?

Ponieważ to nasza pierwsza edycja Trako, chcemy się dopiero przekonać o znaczeniu tego wydarzenia. Na pewno gdańskie targi są jedną z większych w Europie imprez w branży kolejowej, więc liczymy, że przyciągną szerokie grono producentów osprzętu stosowanego w pociągach, tramwajach i innych pojazdach szynowych.

  • Jaką ogólnie rolę odgrywają targi branżowe w dobie Internetu? Czy jest to okazja, aby spotkać się twarzą w twarz z kontrahentami i zacieśnić kontakty, czy może bardziej sposób na pokazanie nowości?

igus działa w branży kolejowej od wielu lat, ale każda szansa poznania nowych odbiorców jest bardzo cenna i zawsze chcemy zaprezentować się nowym potencjalnym partnerom. Do współpracy zaprosiliśmy tym razem kilku naszych wieloletnich klientów, których produkty - takie jak siedzenia pociągowe czy drzwi odskokowo-przesuwne - pokażemy na targowym stoisku. Czasy, w których wszystko da się zamówić w Internecie, są oczywiście bardzo wygodne, jednak nie zastąpi to rozmowy w cztery oczy, która pozwala budować długotrwałe relacje z partnerami.

Wojciech Stasiak

Zobacz również