Trako 2019 - przewodnik targowy

Jak zapewniają organizatorzy w reklamowym wideo podsumowującym ostatnią edycję gdańskich targów kolejowych: "Trako keeps growing", co oznacza, że utrzymywany jest stały kurs na rozwój imprezy. Między 24 a 27 września odbędzie się już trzynasta edycja Trako, a wśród wystawców z niemal całego świata zobaczymy również kilkadziesiąt firm związanych z rynkiem automatyki i elektrotechniki.

Posłuchaj
00:00

Mówi się, że gdańskie wydarzenie przeżywa boom pod względem liczby firm wystawiających swoje produkty oraz osób odwiedzających tereny AmberExpo. Rzut oka na liczby dotyczące ostatnich dwóch edycji potwierdza tę opinię. W roku 2015 wystawiało się ponad 600 firm, dwa lata później - 700 z 25 krajów. Powierzchnia wystawiennicza wzrosła w tym czasie z 20 do 30 tys. m², długość ułożonych specjalnie torów służących do ekspozycji taboru oraz maszyn i urządzeń torowych - z 800 do 1000 mb, liczba gości branżowych - z ok. 15,5 do 16,5 tys. (w dodatku z aż 48 krajów), a liczba seminariów, konferencji, prezentacji i innych wydarzeń towarzyszących - z 30 do 40.

Jak będzie w tym roku, trudno przewidzieć, choć w ostatnich tygodniach przed imprezą liczby podawane na stronie targowej (dotyczące wystawców oraz programu) zmierzały "w słuszną stronę". Organizatorzy najwyraźniej przywiązali się do panującej w branży opinii, zgodnie z którą Trako to prestiżowy przegląd dokonań w szeroko pojętej dziedzinie kolejnictwa, na którym warto się pokazać - i nie chcieliby się z nią rozstawać. Oczywiście, jak pokazuje choćby przykład warszawskiego Automaticonu, nic nie jest wieczne, ale z drugiej strony, pod czujnym menedżerskim okiem nawet zagrożenia bywają okazją do rozwoju. Póki co gdański ekspres mknie na pełnej prędkości.

Trako 2019 w pigułce

Nazwa: 13. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako
Termin: 24-27 września 2019 (wtorek-piątek)
Godziny otwarcia ekspozycji: 10-17, ostatniego dnia do 16
Miejsce: Kompleks AmberExpo, ul. Żaglowa 11, 80-560 Gdańsk
Organizator: Międzynarodowe Targi Gdańskie SA, Grupa PKP
Partnerzy: Bombardier, Knorr-Bremse, Medcom, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, Track Tec
Wstęp: goście branżowi po dokonaniu rejestracji - wstęp wolny; uczestnicy Dnia Edukacji i Kariery po rejestracji - wstęp wolny (27.09); goście indywidualni - wstęp wolny na ekspozycję zewnętrzną, a do hal obowiązują bilety (95 zł przez pierwsze trzy dni, ostatniego dnia 15 zł).
Informacje: http://trakotargi.amberexpo.pl/

 
Trako 2019 - mapa terenu

DLA DUŻYCH I DLA FACHOWCÓW

Targi odbywają się w cyklu dwuletnim i organizują je Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupa PKP. Program imprezy tworzy Rada Programowa Targów, w skład której wchodzą organizacje branżowe: Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL), Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK RP), Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP), Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Railway Business Forum (RBF), Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego (SIRTS), Fundacja ProKolej oraz Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego (SEIMTS). Ta dość długa lista podmiotów świadczy o tym, że organizatorzy do całej sprawy podchodzą poważnie i starają się, by każda kolejna edycja jak najpełniej prezentowała aktualny poziom rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce, nie tracąc z pola widzenia tego, co dzieje się w tej materii w Europie i na świecie.

I tak, w roku 2017 bydgoska PESA pokazała elektryczną GAMĘ Marathon z dojazdowym silnikiem spalinowym oraz Elfa II. Stadler Polska zaprezentował pojazd FLIRT, a wspólnie z Solarisem - tramwaj Tramino. Obejrzeliśmy też m.in. pojazd Impuls II oraz lokomotywę Griffin od nowosądeckiego NEWAG- u, pociąg spalinowy Link zakupiony przez POLREGIO, nową lokomotywę elektryczną 207E od Rail Polska oraz Lokomotywy Vectron MS Siemensa.

Oprócz tych atrakcji dla "dużych chłopców", na stoiska wystawiennicze trafiają też rozwiązania w skali wyraźnie mniejszej, choć nie mniej istotne, czyli prezentacje technologii energoelektronicznych i komunikacyjnych, powiązanych oczywiście z automatyką. Podczas poprzedniej edycji ten segment propozycji wypełniały m.in. inteligentne rozjazdy firmy Track Tec, czyli unikatowe rozwiązanie z płytami i radiatorami ogrzewanymi indukcyjnie, napęd hydrauliczny Alstom HyDrive, mocowania SKLTT12 czy płyty ślizgowe z systemem rolek.

 
Trako 2019 - wybrani wystawcy

WIDZIEĆ WIĘCEJ

Wspominany już program imprez towarzyszących tworzy na Trako nie tylko zestaw konferencji, debat, seminariów, firmowych pokazów specjalnych i warsztatów, ale także wydarzenia mające w sposób szczególny integrować branżę, również w wymiarze międzynarodowym - te otwarte, w rodzaju np. tegorocznej całodniowej polsko-niemieckiej giełdy kooperacji, i te zamknięte, czyli koktajle, bankiety i firmowe jubileusze. Ważnym elementem są rozwiązania rozlicznych konkursów, których odbędzie się w tym roku aż siedem, z czego prawie wszystkie dotyczą rozwiązań technicznych i technologicznych. A ponieważ uczestników targów warto zachęcać do udziału w nich już od małego, cały ostatni dzień Trako poświęcono ofercie dla szkół i uczelni, młodych osób zainteresowanych szeroko pojętym kolejnictwem, a nawet dzieci. W ramach tego Dnia Edukacji i Kariery odbędzie się m.in. turniej wiedzy o kolei, warsztat dotyczący rozmów rekrutacyjnych, czy rozwiązanie konkursu plastycznego dla najmłodszych "Savoir-vivre w podróży koleją".

Ostatni punkt może oczywiście wywoływać uśmiech na twarzy targowych "wyjadaczy", ale w dobie Internetu i w obliczu sytuacji, w której niemal każdy branżowy specjalista już niemal wszędzie był i niemal wszystko widział, prawie każdy sposób na przyciągnięcie uczestników, uatrakcyjnienie targów i szukanie pola dla ich rozwoju wart jest uwagi.

Może warto korzystać z dobrych doświadczeń?

Michał Obrębski
igus

  • Czego oczekujecie po tegorocznej edycji Trako i co z zakresu tematycznego tych targów jest dla Was najbardziej interesujące?

Na Trako wystąpimy pierwszy raz jako wystawca. Chcemy przede wszystkim poszukać nowych potencjalnych odbiorców oraz aplikacji, które w połączeniu z naszymi rozwiązaniami pozwolą klientom igusa wypracować przewagę techniczną. Siedzenia kolejowe, pantografy czy lusterka pojazdów szynowych to aplikacje, które znamy bardzo dobrze, ale z całą pewnością są jeszcze setki innych miejsc, w których bezsmarowne trybopolimery mogą spisać się idealnie. Konstruktorzy będą na pewno zainteresowani materiałami spełniającymi wymogi normy EN45545, która nie jest już taka nowa, ale w dalszym ciągu bardzo pożądana. Chcielibyśmy też zainteresować wystawców naszym względnie nowym materiałem iglidur RW370, który spełnia wymogi tej właśnie normy.

  • Popularność Trako, pomimo powstawania innych, specjalizowanych imprez targowych, nie maleje. Czemu tak się dzieje?

Ponieważ to nasza pierwsza edycja Trako, chcemy się dopiero przekonać o znaczeniu tego wydarzenia. Na pewno gdańskie targi są jedną z większych w Europie imprez w branży kolejowej, więc liczymy, że przyciągną szerokie grono producentów osprzętu stosowanego w pociągach, tramwajach i innych pojazdach szynowych.

  • Jaką ogólnie rolę odgrywają targi branżowe w dobie Internetu? Czy jest to okazja, aby spotkać się twarzą w twarz z kontrahentami i zacieśnić kontakty, czy może bardziej sposób na pokazanie nowości?

igus działa w branży kolejowej od wielu lat, ale każda szansa poznania nowych odbiorców jest bardzo cenna i zawsze chcemy zaprezentować się nowym potencjalnym partnerom. Do współpracy zaprosiliśmy tym razem kilku naszych wieloletnich klientów, których produkty - takie jak siedzenia pociągowe czy drzwi odskokowo-przesuwne - pokażemy na targowym stoisku. Czasy, w których wszystko da się zamówić w Internecie, są oczywiście bardzo wygodne, jednak nie zastąpi to rozmowy w cztery oczy, która pozwala budować długotrwałe relacje z partnerami.

Wojciech Stasiak

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Chiny zainwestują ponad 100 miliardów dolarów w robotykę i zaawansowane technologie
Bezpieczeństwo
Rynek czujników gazów - 3 mld dolarów w 2032 roku
Aktualności
Rynek powłok przemysłowych
Bezpieczeństwo
Nowy moduł mutingu DMM4 firmy SICK – bezpieczny przepływ materiałów w zautomatyzowanej produkcji
Aktualności
Rynek wózków widłowych będzie rósł 7% rocznie
Silniki i napędy
Targi Bauma: Bosch zaprezentuje 800-woltowy napęd elektryczny do maszyn budowlanych
Powiązane treści
Nowa prowadnica liniowa z tworzyw sztucznych zapewnia możliwość predykcyjnego serwisowania systemu
Maksymalna wydajność i bezpieczeństwo pracy dzięki systemom sterowania SIPLUS extreme RAIL

Poradnik doboru rozwiązań drukujących - drukarki mobilne, stacjonarne i przemysłowe

Jak dobrać drukarkę do zastosowań w logistyce, przemyśle czy handlu? Na co zwrócić uwagę, jeżeli chodzi o cechy i funkcje urządzenia? Jak zapewnić wysoką niezawodność pracy oraz trwałość systemu drukującego? A co z oprogramowaniem? W artykule odpowiadamy na powyższe pytania, przedstawiając przykłady nowoczesnych urządzeń drukujących, które z powodzeniem sprawdzają się w wymienionych zastosowaniach.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów