Robot mobilny MiR w FM Logistic: innowacje dla doskonałości operacyjnej

| Prezentacje firmowe Roboty

FM Logistic to międzynarodowy operator logistyczny działający na trzech kontynentach. Zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju platforma logistyczna w podwarszawskim Mszczonowie postanowiła zwiększyć efektywność transportu niepotrzebnych opakowań, pozostałych w procesie copackingu produktów. Wdrożyła autonomicznego robota mobilnego MiR200, transportującego zużyte opakowania między linią copackingową a wywrotnicą, z którą współpracuje bez udziału człowieka. Urządzenie wspiera optymalizację intralogistyki, odciąża pracowników od monotonnych zadań i obniża koszty obsługi odpadów. Pracuje przez całą dobę w systemie trójzmianowym.

Robot mobilny MiR w FM Logistic: innowacje dla doskonałości operacyjnej

FM Logistic działa w pięciu strefach biznesowych: w Europie Zachodniej, Centralnej i Wschodniej oraz w Azji i Ameryce Łacińskiej. Firma zatrudnia ponad 27 tys. pracowników, dysponuje ponad 4 mln m2 powierzchni magazynowej i flotą blisko 3,5 tys. pojazdów.

W regionie Europy Centralnej przedsiębiorstwo zarządza 19 platformami logistycznymi oraz 27 magazynami przeładunkowymi i zatrudnia ponad 5,5 tys. pracowników. W Polsce FM Logistic działa od 25 lat.

"FM Logistic to przede wszystkim organizacja międzynarodowa, dla której pracuje wielu ekspertów i menedżerów. Naszym ogromnym walorem jest to, że możemy wykorzystywać ekspertów do realizacji wielu projektów. Zasada niewyważania otwartych drzwi stanowi dla nas kluczowy argument, aby przekonywać potencjalnych klientów do realizacji nowych projektów, ale też rozwijać biznesy wszystkich naszych klientów" – mówi Mariusz Jóźwik, Dyrektor Regionalny FM Logistic w Mszczonowie.

 
Fot. 1. Siedziba FM Logistic w Mszczonowie
 
Fot. 2.Pracownicy wydziału copackingu FM Logistic podczas pracy

Działając jako integrator pomiędzy producentami i sieciami handlowymi, firma realizuje zintegrowaną wizję wszystkich procesów: od magazynowania, poprzez copacking i comanufacturing, aż po transport i dystrybucję.

Copacking – czyli wypakowywanie, przepakowywanie, ponowne etykietowanie i wysyłka towarów, szczególnie tych produkowanych w krótkich seriach – pozwala producentom skupić się na sprzedaży i promocji swoich produktów.

 
Fot. 3. Jedna z kilkunastu hal magazynowych FM Logistic w Mszczonowie

Codziennie przez procesy copackingowe w FM Logistic przechodzi ok. 70 różnych produktów, pakowanych na nowo za pomocą 20 różnych technologii opakowaniowych, także łączonych.

Rocznie aktywność copackingu FM Logistic generuje 200 ton zużytych opakowań tekturowych – trzeba je transportować i utylizować.

"W naszej firmie wspieramy automatyzację, zwłaszcza w obszarach, gdzie pracownicy wykonują ciężkie czynności fizyczne, powtarzalne i niemające wartości dodanej w całej operacji copackingowej. Cały czas pamiętamy, że zgodnie z naszym firmowym celem to pracownik pozostaje kluczową postacią w całej operacji. Żadna automatyzacja nie zastąpi osoby nieschematycznie myślącej" – mówi Agnieszka Widawska, kierownik ds. Copackingu w FM Logistic w Mszczonowie.

Całodobowy Mirek

Chodzenie po hali ze zużytymi opakowaniami jest nieproduktywne. Wdrożony w 2019 r. autonomiczny robot mobilny MiR200, nazywany przez współpracowników Mirkiem, wyręcza w tym ludzi i pozwala im koncentrować się na zadaniach wymagających doświadczenia i ręcznej precyzji. Jako dość nietypowy kolega buduje otwartość współpracowników na kolejne innowacyjne rozwiązania i pozytywne zmiany.

"Wdrożenie w Polsce robota MiR 200 było przedsięwzięciem pilotażowym w grupie FM Logistic. Miało na celu zweryfikowanie technicznych możliwości wykorzystania tego typu urządzenia w procesach intralogistyki, jak również w procesach wspierających procesy koprodukcyjne, takich jak copacking" – mówi Arkadiusz Buczek, dyrektor Wydziału Copackingu w FM Logistic w Mszczonowie. – "Zdecydowanym plusem tego rozwiązania jest łatwość jego zastosowania. Samo programowanie nie jest skomplikowane, aplikacja jest intuicyjna", dodaje.

 
Fot. 4. Robot MiR200 przewożący zużyte opakowania

Robot mobilny MiR200 pracuje przez całą dobę, w systemie trójzmianowym, 5‒6 dni w tygodniu. Jednorazowo pokonuje trasę 300 metrów, dziennie – 18,5 km. Czas wykonywania jednej misji to około 10,5 minuty.

Zaprogramowanie robota do zadania wywożenia zużytych opakowań było proste. Zajęli się tym pracownicy pod kierunkiem programisty. Wsparcie integratora ABZ Automatyka pozwoliło aplikacji realizować dodatkowy, zaawansowany cel – robot zaczął współpracować z wywrotnicą. Teraz żaden pracownik nie musi podnosić kontenera i pozbywać się opakowań samemu. To zadanie realizują robot, specjalny system sterowania i wspomniana wywrotnica.

Odpowiedź na potrzeby logistyki

Jeden robot mobilny na tak dużą powierzchnię platformy logistycznej to pozornie mała automatyzacja, ale w rzeczywistości krok w kierunku większej optymalizacji intralogistyki – bez zmiany istniejącej infrastruktury, w hali, gdzie każdy metr kwadratowy jest na wagę złota.

 
Fot. 5. Mapa podglądu trasy robota MiR i sam robot podczas pokonywania tej trasy

"Niebywałym autem tego rozwiązania jest to, że nie ingerujemy w infrastrukturę budynku. Kolejna niepodważalna zaleta wiąże się z tym, że oferujemy rozwiązanie mobilne, dające się transferować do innych lokacji, bezpieczne i łatwe w obsłudze. W naszym przypadku technologia odpowiedziała na oczekiwania produkcji" – tłumaczy Arkadiusz Buczek.

Robota MiR dostarczyła firma ASTOR, dostawca nowoczesnych technologii dla przemysłu, autoryzowany dystrybutor robotów Kawasaki, Epson i MiR w Polsce.

"Co wyróżnia robota mobilnego MiR? Ma on różne funkcjonalne opcje, przeznaczone do zastosowań logistycznych. Po wyjęciu z pudełka i zaprogramowaniu jest gotowy do pracy. Wie, skąd i dokąd jechać, omija bezpiecznie ludzi i przeszkody, działa na baterie, ładuje się sam w stacji dokującej" – mówi Łukasz Mąka, menedżer ds. robotów MiR w firmie ASTOR.

Udany krok ku optymalizacji procesów logistycznych

Firma FM Logistic jest uznawana za pioniera innowacyjnych rozwiązań z zakresu logistyki. Optymalizacja procesów copackingowych, dzięki eliminacji zbędnych czynności, stanowi kolejny krok w podnoszeniu jakości usług.

Polskie wdrożenie robota mobilnego na platformie logistycznej w Mszczonowie jest projektem pilotażowym, ale w pełni gotowym do transferu wiedzy i technologii. Inwestycja zyskała już także uznanie w innych europejskich jednostkach FM Logistic.

 

www.astor.com.pl/roboty-mobilne-mir