Produkcja maszyn we Włoszech

W 1495 r. Leonardo Da Vinci zaprojektował "Mechanicznego Rycerza" - robota, który miał ożywić jedno z wystawnych przyjęć na dworze Sforzów w Mediolanie. Chociaż nie ma pewnych dowodów na to, że robot ten został rzeczywiście zbudowany (w Berlinie zachował się tylko jego model), trudno o lepszy punkt odniesienia dla podkreślenia wielowiekowych korzeni włoskiej pomysłowości, na której DNA składa się dziedzictwo umysłowe imponującej listy osób. Od czasów renesansu pomysłowość Włochów zawsze miała przewagę, tworząc przedmioty, które stały się ikonami zarówno w granicach kraju, jak i poza nimi, wzbudzając podziw i ciekawość obcokrajowców oraz rozsławiając markę Made in Italy na całym świecie.

Posłuchaj
00:00

Wieki kreatywności, inżynierii, innowacji, rzemiosła i designu przekładają się obecnie na wiodącą rolę w sektorze

Podsumowując, Włochy są jednym z najbardziej zautomatyzowanych krajów świata i są podziwiane na całym świecie za jakość swoich produktów. Uznanie na tym polu zostało zdobyte nie tylko dzięki pomysłowości umysłów, ale także dzięki dbałości o pewną wartość, której nie można pominąć w konstrukcji maszyn: precyzję. Jest to kluczowe słowo w takich sektorach, jak motoryzacja, komponenty mechaniczne i, co nie mniej ważne, robotyka, w których Włochy stanowią światową potęgę dzięki niezwykle kreatywnym, precyzyjnym i świetnie przygotowanym profesjonalistom.

Ich wiedza doprowadziła na przykład do stworzenia robota Octopus, "miękkiego" urządzenia naśladującego ruchy prawdziwej ośmiornicy, zdolnego do chodzenia po dnie morskim i oczyszczania mórz poprzez chwytanie mackami wszelkiego rodzaju przedmiotów. Jest to jeden z projektów "robosoft" Instytutu Biorobotyki Scuola Superiore Sant'Anna, w którym uczestniczy ponad 30 międzynarodowych instytutów badawczych specjalizujących się w projektowaniu miękkich urządzeń służących człowiekowi. Wymiana wiedzy i doświadczenia jest niezbędna, aby nie dopuścić do utraty potencjału przez indywidualny talent. Jednym z przykładów może być praca nad protezą "Hannes", która umożliwia pacjentom odzyskanie 90% sprawności ruchowej rąk. Jest to owoc talentu, ale także wymiany wiedzy naukowej, której zastosowanie pozwala produktom włoskim zaistnieć w każdej dziedzinie. W rzeczywistości Hannes został opracowany przez Rehab Technologies, laboratorium utworzone pod koniec 2013 r. w wyniku współpracy między Włoskim Instytutem Technologii w Genui a Centrum Protez Inail, w celu tworzenia innowacyjnych rozwiązań o wysokiej zawartości technologicznej i ekonomicznej dla pacjentów niepełnosprawnych.

Włoscy naukowcy i inżynierowie, spadkobiercy Leonarda, trzymają się kurczowo kulturowego "kodu genetycznego", który obejmuje umiejętność patrzenia w przyszłość i przenoszenia swoich pomysłów na stale zmieniający się krajobraz. Zdolność, która opiera się na spostrzegawczości, talencie, zamiłowaniu do pomysłów, umiejętności planowania i skłonności do innowacji. Czasami, tak jak w przypadku latających maszyn Leonarda, to obserwacja natury podsuwa rozwiązania i inspiruje twórców

Urban Air Mobility (Miejska Komunikacja Powietrzna) odnosi się do wszystkich tych środków transportu, które są przeznaczone do podróży lotniczych na bardzo krótkich dystansach i niskich wysokościach na obszarach miejskich i podmiejskich w celu przewozu pasażerów i towarów, często - jak w przypadku Belugi - jako wsparcie dla służb ratowniczych. Wielkie miasta, takie jak Los Angeles, Nowy Jork, Tokio, São Paulo w Brazylii i Mexico City, od lat dysponują własnymi helikopterami, ale są one drogie, hałaśliwe i energochłonne. Urban Air Mobility dąży do osiągnięcia czegoś zupełnie przeciwnego, stosując silniki elektryczne zamontowane w najnowocześniejszych pojazdach, które mogą przewieźć kilku pasażerów, ale ich cena nie różni się zbytnio od ceny zwykłej taksówki.

Od 2024 r. dwumiejscowy dron-taxi połączy lotnisko Fiumicino z kilkoma "pionowymi" portami lotniczymi stolicy w czasie nie dłuższym niż 10-15 minut. Wkrótce nad Rzymem, z Kampusu Biomedycznego w Trigorii, będzie latał dron ratujący życie, który będzie w stanie udzielić natychmiastowej pomocy pacjentom potrzebującym defibrylatora. Będzie on zdalnie pilotowany przez operatorów specjalizujących się w wysoce krytycznych sytuacjach klinicznych. Jeśli dla Leonarda największym wyzwaniem było sprawienie, by człowiek mógł latać, to dla współczesnych wyzwaniem jest możliwość ratowania życia dzięki coraz bardziej technicznie zaawansowanym operacjom powietrznym.

Źródło: Made in Italy

Zobacz więcej w kategorii: Prezentacje firmowe
Pomiary
Enkoder safety od ifm electronic – precyzja i funkcjonalność dla maszyn mobilnych
Przemysł 4.0
Efektywne spawanie laserowe modułów akumulatorowych dzięki osiom liniowym ze zintegrowanym pomiarem przemieszczenia
Pomiary
Precyzyjna kontrola poziomu napełnienia
Roboty
Zrobotyzowane stanowisko spawalnicze Digital Center: modułowość i bezpieczeństwo w trudnych warunkach przemysłowych
Bezpieczeństwo
Moduł master IO-Link Safety PDP67 firmy Pilz: rozwiązanie dla bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce
PLC, HMI, Oprogramowanie
Trójkolorowy wskaźnik Modbus SMI2-M firmy akYtec do monitorowania procesów przemysłowych
Zobacz więcej z tagiem: Roboty
Gospodarka
Ucz się przez zabawę: nowy robot edukacyjny do nauki robotyki, elektroniki i programowania
Gospodarka
Humanoidy wchodzą na linie produkcyjne. UBTECH rozpoczyna pierwsze masowe wdrożenie robotów Walker S2
Gospodarka
Roboty Astorino w szkołach: trzyletnia inicjatywa łącząca edukację techniczną z przemysłem

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów