Wózki AGV - sprawna i bezpieczna logistyka zakładowa

Automatyczne systemy transportowe, znane jako AGV (Automated Guided Vehicles), zrewolucjonizowały współczesne magazyny i zakłady produkcyjne.

Posłuchaj
00:00

Dzięki zaawansowanej technologii nawigacji i zdolności do autonomicznego poruszania się po wyznaczonych trasach AGV zwiększają efektywność operacyjną. Ponadto minimalizują ryzyko błędów ludzkich i redukują koszty operacyjne. Na wózkach montuje się skanery laserowe, kamery wizyjne i czujniki, które pozwalają uniknąć kolizji oraz wspomagają procesy transportowe w zakładach produkcyjnych.

Wózki AGV - najważniejsze elementy konstrukcyjne

Budowa wózków AGV jest dostosowana do przenoszenia niemałych obciążeń, dlatego podwozie musi być precyzyjnie wykonane z wytrzymałych materiałów. Zazwyczaj wzmacnia się je dodatkowymi belkami i profilami, aby zapewnić mu odpowiednią sztywność i zminimalizować ryzyko odkształceń.

Sercem systemu napędowego wózka jest silnik, który zapewnia całości niezbędną moc. Przy większych obciążeniach zazwyczaj stosuje się silniki hydrauliczne, zapewniające dużą siłę przy małych rozmiarach, jednak wymagają one całego systemu hydraulicznego, co zwiększa złożoność konstrukcji. W wózkach AGV montowane są również silniki elektryczne, zarówno prądu stałego, jak i przemiennego. Tam, gdzie potrzebna jest dobra kontrola prędkości, wykorzystuje się silnik DC.

Każdy z wózków ma swój układ sterowania, którym kieruje komputer pokładowy. Sterowanie bezpośrednio zintegrowane jest z systemami nawigacyjnymi, kamerami i innymi czujnikami, które ułatwiają poruszanie się pojazdu. Aby usprawnić działanie wózków AGV, firma Turck włączyła do swojej oferty całą gamę komponentów podnoszących funkcjonalność tego sprzętu.

 
Fot. 1. Połączenie skanerów bezpieczeństwa w wózku ze sterownikiem safety

Systemy bezpieczeństwa wózków AGV

Wózki AGV powinny być wyposażone w systemy bezpieczeństwa, spełniające wymogi środowiska pracy, w którym znajdują się również ludzie. Do tych systemów można zaliczyć system antykolizyjny oparty na skanerach bezpieczeństwa, monitorujących obszar wokół wózka i wyszukujących potencjalne przeszkody. W skanerach SX-5 da się zaprogramować nawet 70 stref, których aktywacja może być uzależniona od prędkości, pozycji i sposobu poruszania się pojazdu.

Do pomiaru prędkości i określenia kierunku jazdy można użyć enkoderów inkrementalnych firmy Turck. Opcja połączenia czterech skanerów pozwala sygnalizować stan obszaru wokół pojazdu jednym wyjściem z mastera. Mówiąc o produktach safety, warto wspomnieć również o kompaktowych e-stopach do awaryjnego zatrzymania AGV, które można łatwo zintegrować z kontrolerem bezpieczeństwa XS26.

W wózkach AGV niezwykle ważna jest też sygnalizacja ich stanu. Nowością w ofercie firmy Turck są elastyczne, programowalne taśmy LED WLF12. Można je łatwo zamontować lub nakleić na rogach wózka, dając w ten sposób dobrze widoczną informację o jego stanie. Z kolei lampki K50 idealnie nadają się do zmniejszenia liczby urządzeń do obsługi wózka. Lampka ma wskaźnik i jest dostępna w wersji z dźwiękiem lub przyciskiem pojemnościowym. W ofercie firmy Turck znajdują się również modele w wersji płaskiej.

 
Fot. 2. Taśmy WLF12 zamontowane na wózku

Rozwiązania antykolizyjne

Do systemu antykolizyjnego, oprócz skanerów bezpieczeństwa, świetnie nadają się czujniki laserowe, ultradźwiękowe lub radarowe. Największą elastyczność zapewniają czujniki radarowe. Turck ma w ofercie proste urządzenia K50R do detekcji na mniejszych zasięgach (do 5 m), T30R do detekcji na większych odległościach z wąską wiązką (do 25 m) oraz najnowsze w ofercie Q90R, w których użytkownik ma możliwość ustawienia kąta rozproszenia wiązki.

Radary te są również bardziej czułe na obiekty dielektryczne, dzięki czemu mogą wykrywać obecność pracownika. Firma Turck oferuje także systemy bezprzewodowe, powszechnie używane w przywoływaniu wózków do stanowisk operatorskich.

 
Fot. 3. Przykładowe użycie produktów Turck w wózku AGV

 

Turck
www.turck.pl

Więcej na www.turck.pl
Powiązane treści
Nowy standard bezpieczeństwa w magazynach: ELOshieldAI firmy ELOKON z AI i UWB dla wózków widłowych
Nowoczesna intralogistyka i logistyka zakładowa
Yale Lift Truck wprowadza telemetrię jako standard w wózkach widłowych – większa kontrola, mniej przestojów
Zobacz więcej w kategorii: Prezentacje firmowe
Bezpieczeństwo
Moduł master IO-Link Safety PDP67 firmy Pilz: rozwiązanie dla bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce
PLC, HMI, Oprogramowanie
Trójkolorowy wskaźnik Modbus SMI2-M firmy akYtec do monitorowania procesów przemysłowych
Pomiary
Małe, niedrogie i bezkonkurencyjne: sondy radarowe VEGA do pomiaru poziomu
Pomiary
Radarowy pomiar poziomu ze swobodą odczytu. Kompleksowe rozwiązanie ifm electronic dla zbiorników i silosów
Przemysł 4.0
Efektywny transport produktów dzięki kompaktowemu spiralnemu systemowi transportowemu
Obudowy, złącza, komponenty
Automatyzacja montażu złączy kablowych z użyciem laserowych skanerów profilowych
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Informacje z firm
PEDROKS prezentuje na targach Warsaw Industry Week nową maszynę, która wykorzystuje produkty Weidmuller
Magazyn
Październik 2025
Temat miesiąca
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów