Guidelok swing - alternatywa dla klasycznych podwieszanych systemów okablowania
Przewody energetyczne i transmisji danych, zwisające z żurawi wysięgnikowych, często stanowią duże zagrożenie. Nieostrożne przemieszczanie ładunków, wózków widłowych lub innych systemów żurawi wahadłowych w bezpośrednim sąsiedztwie, może spowodować ich zaplątanie i oderwanie. Efektem są przestoje, dodatkowe koszty napraw i opóźnienia w produkcji. Dlatego firma igus opracowała unikalny na rynku system guidelok swing. Można go zamontować bezpośrednio na konturze listwy nośnej T, a specjalny system kołyskowych mocowań umożliwia pracę przy znacznych długościach belki i zapewnia niewielkie zużycie, zwiększając bezpieczeństwo pracy. Guidelok swing sprawia, że przewody energetyczne i transmisji danych nie wiszą już w powietrzu, lecz poruszają się bezpośrednio w konturze suwnicy, dzięki wyjątkowo wąskiej konstrukcji. Pozostają one poza zasięgiem podnoszonych ładunków, pojazdów przemysłowych i innych suwnic.
System działa następująco: przewody energetyczne i transmisyjne są zamontowane w prowadniku kablowym z tworzywa sztucznego. Dolny bieg opiera się na kołnierzu listwy nośnej i jest połączony z wózkiem. W odróżnieniu od tradycyjnych zastosowań, guidelok swing przesuwa dolny bieg. Górny bieg jest utrzymywany nad wózkiem przez elementy blokujące. Klasyczny ruch prowadnika kablowego polegałby na tym, że górny bieg ślizgałby się na biegu dolnym. Jednak firma igus wprowadziła modyfikację konstrukcyjną: do listwy nośnej T co 800 mm są przykręcone kołyskowe mocowania prowadnika. Gdy górny bieg przesuwa się, promień prowadnika popycha klapy mocowania do góry i załącza się. W ruchu przeciwnym, klapy otwierają się i ponownie uwalniają górny bieg. Zaletą jest to, że górny i dolny bieg nigdy się nie stykają. Niewielkie zużycie wydłuża żywotność systemu. Kolejną zaletą jest fakt, że guidelok swing eliminuje konieczność stosowania rynny prowadzącej, ponieważ e-prowadnik jest utrzymywany w pozycji przez mocowania i nie może się wyłamać na boki.
Guidelok swing nie tylko zapobiega kolizjom z wózkami widłowymi, ale jest też odporny na czynniki chemiczne i korozję. Nie wymaga konserwacji, ani stosowania dodatkowych środków smarujących. Jego cena jest zbliżona do ceny klasycznych systemów podwieszanych.