Zobacz wszystkie

Kategorie

Jak skonfigurować ustawienia aplikacji? Interfejs i podstawowe funkcje środowiska deweloperskiego | Kurs programowania paneli HMI odc. 2

Sprawdź jak skonfigurować główne ustawienia nowej aplikacji.

Chcesz nauczyć się programować panele HMI?
Weź udział w bezpłatnym kursie. Wszystkie odcinki i materiały dodatkowe znajdziesz na stronie: Programowanie paneli HMI - kurs dla automatyków (https://www.astor.com.pl/poradnikautomatyka/programowanie-paneli-hmi-kurs-dla-automatykow/)

W poprzednim artykule z cyklu „Jak stworzyć pierwszy projekt na panel HMI? |Kurs programowania paneli HMI odc. 1″ dowiedziałeś/aś się, jak przygotować pierwszy projekt w środowisku deweloperskim oraz jak skonfigurować połączenie pomiędzy komputerem i panelem operatorskim.

W tej części kursu poznasz podstawowe obiekty aplikacji, m.in.: przycisk, edytor liczb i wyświetlacz liczb. Poznasz również zakładkę, w której możesz dokonać głównej konfiguracji programu.

Programowanie paneli HMI – kurs dla automatyków

  • 1. Jak stworzyć pierwszy projekt na panel HMI?
  • 2. Jak skonfigurować ustawienia aplikacji? Interfejs i podstawowe funkcje środowiska deweloperskiego.
  • 3. Jak dodawać i edytować ekrany operatora?
  • 4. Jak zaprojektować interfejs graficzny? Podstawowe obiekty graficzne wykorzystywane w systemach HMI.
  • 5. Jakie typy zmiennych wykorzystywane są w panelach operatorskich?
  • 6. Co to są makra i jak wykorzystać je w aplikacji HMI?
  • 7. Jak skonfigurować alarmy w panelach operatorskich?
  • 8. Jak utworzyć i modyfikować receptury?
  • 9. Jak wprowadzić automatyzację pracy aplikacji?
  • 10. Jak dodać funkcję rejestrowania plików procesowych? Jak zapisywać dane?
  • 11. Jak zapewnić komunikację ze sterownikiem PLC? Konfiguracja driverów.
  • 12. Jak ograniczyć dostęp do aplikacji? Hasła operatorskie.
  • 13. Jakie dodatkowe funkcjonalności mogą być przydatne przy projektowaniu aplikacji?
  • 14. Podsumowanie. Jak właściwie programować panele operatorskie?

 

Konfiguracja pamięci wewnętrznej

Aby wywołać okno konfiguracji pamięci, kliknij dwukrotnie myszką na drzewie programu w zakładkę Links -> Internal Memory. Z tego poziomu uzyskasz informacje o zasobach pamięci użytkownika, pamięci podtrzymywanej bateryjnie oraz pamięci systemowej.

W części Number of words zwiększ wyświetlaną wartość na 1 tak, aby okno było skonfigurowane jak pokazano powyżej. Zauważ, że w oknie podana jest informacja o zakresie bitów do realizacji programu oraz o sposobie odwoływania się do poszczególnych typów pamięci. Aby zatwierdzić zmiany, wybierz OK.

 

Warto wiedzieć…

Aby poznać bliżej rejestry pamięci systemowej, najlepiej skorzystać z wbudowanej pomocy. W górnym pasku zakładek wybierz Help > Contents oraz zaznacz opcję Wyszukaj i wpisz w wyszukiwarce System. Wówczas pojawi się lista pozycji, w których zawarta jest wyszukiwana fraza.

Z dostępnych opcji wybierz zakładkę System Memory, aby wyświetlić listę zmiennych systemowych dostępnych dla użytkownika w trakcie budowania aplikacji.

 

Ogólna konfiguracja aplikacji

Przejdź do zakładki konfiguracyjnej General Setup w drzewie programowym, aby uzyskać dostęp do głównych ustawień aplikacji.

W tej zakładce możesz dostosować takie funkcje jak:

  • model panelu oraz jego rozdzielczość (Model oraz Display Resolution),
  • ekran wyświetlany podczas wgrywania aplikacji (opcja Splash Screen),
  • ekran startowy z opcją logowania użytkownika po uruchomieniu (zakładka Start Up),
  • ekran wyświetlany podczas bezczynności panelu (wygaszacz),
  • makra (mikro programy):
    • podczas uruchamiania aplikacji (Startup Macro),
    • w czasie działania aplikacji (Main Macro),
    • w przypadku zmiany stanu jednego z bitów w programie (Event Macro),
    • przez określony czas (Time Macro),
  • zewnętrzna drukarka (Print),
  • rozmiar pamięci podtrzymywanej bateryjnie oraz możliwość wykorzystania zewnętrznej klawiatury (zakładka Hardware),
  • wyświetlanie obiektów i sygnały dźwiękowe (Miscellaneous).

 

Dodanie elementów graficznych

Po zapoznaniu się z oknem konfiguracji zamknij je, naciskając OK. Następnie umieść na ekranie przycisk Object>Bit Button oraz kliknij na niego dwukrotnie, aby rozpocząć jego konfigurację.

W oknie konfiguracji przycisku możesz zmieniać jego wygląd, wybrać jego typ oraz adres zmiennej, przypisanej do tego przycisku. Ponadto możesz wybrać typ operacji, jaką ma spowodować naciśnięcie przycisku, a ponieważ w tym przypadku będziesz ustawiać wartość zmiennej przyciskiem, ustaw funkcję Set ON. Funkcja ON Macro pozwala na uruchomienie makra wraz z wciśnięciem przycisku.

W zakładce Labelmożesz ustawić tekst, który zostanie wyświetlony w zależności od etykiety przycisku.  

Po wybraniu opcji Advanced uzyskasz dostęp do zaawansowanej konfiguracji przycisku. Wybierając opcję Enabled By Bit, przypiszesz do przycisku zmienną dyskretną, która będzie kontrolować przycisk i – w zależności od swojego stanu – będzie zezwalać na użycie przycisku przez operatora.

Możesz kontrolować przycisk również poprzez poziom dostępu, jaki przypisany jest do aktualnego użytkownika i jeżeli nie będzie on odpowiedni, wówczas również nie będzie możliwości skorzystania z przycisku. Więcej na temat poziomów dostępu do elementów programu przeczytasz w odcinku: Jak ograniczyć dostęp do aplikacji? Hasła operatorskie. | Kurs programowania paneli HMI odc. 12

Kolejną przydatną funkcją jest Operation Logging, dzięki której możesz monitorować operacje w celu użycia informacji o zmianie stanu przycisku podczas działania programu. Podobne opcje możesz przypisać w zakładce Visibility, gdzie określasz kiedy przycisk będzie widoczny, czym również możesz sterować za pomocą zmiennej oraz w zależności od poziomu dostępu użytkownika.

Po dokonaniu konfiguracji przycisku, zatwierdź zmiany wybierając OK.

Dodaj następnie przycisk funkcyjny, wybierając odpowiednio Object>Function Button  i ponownie wejdź do okna konfiguracji przycisku – po wcześniejszym osadzeniu go na ekranie, w pobliżu uprzednio dodanego przycisku.

Podobnie jak przy obiekcie Bit Button, możesz dowolnie skonfigurować działanie przycisku. Zamknij powyższe okna przyciskiem OK i dodaj następujące obiekty z rozwijanego menu Object:

  • Slide Switch
  • Numeric Entry
  • Numeric Display
  • Character Entry
  • Character Display
  • Bit Lamp

Rozmieść obiekty tak, jak na ekranie poniżej.

Z górnego menu wybierz View i zaznacz kolejno opcję Object List oraz I/O List, aby pojawiły się one w miejscu drzewa projektowego.

Pojawią się wtedy listy, które pozwalają na kontrolowanie obiektów oraz zmiennych w projekcie (adresy, przypisane zmienne, itp.).

Zapytania ofertowe
Jak skonfigurować ustawienia aplikacji? Interfejs i podstawowe funkcje środowiska deweloperskiego | Kurs programowania paneli HMI odc. 2
Zapytaj o produkt