Zobacz wszystkie

Kategorie

Jak wizualizować zmienne analogowe oraz jak modyfikować ich wartości przy pomocy obiektów graficznych? | Odc. 12 | Kurs programowania PLC od podstaw

Sprawdź, jakie elementy dostępne w środowisku Cscape służą do wizualizacji i modyfikacji wartości zmiennych analogowych.

Zintegrowane sterowniki Horner wyposażone są w graficzny panel operatorski. Pozwala on tworzyć ekrany wykorzystujące animowane obiekty graficzne do wizualizacji i zadawania parametrów analogowych, poprawiając intuicyjność obsługi urządzenia.

Elementy służące do wizualizacji i zadawania wartości zmiennych analogowych

Bar Graph (Wykres Słupkowy) – wykres powiązany jest z określonym rejestrem 16-bitowym i służy do wizualizacji zmiennej analogowej. Obiekt cały czas monitoruje wskazany rejestr i skaluje jego wielkość w przedziale 0-100%.

Kierunek wypełniania (pionowy/poziomy) zależy od rozmiaru obiektu. Jeśli jego wysokość jest większa niż szerokość – skala będzie rysowana w kierunku pionowym. W przeciwnym wypadku, wypełnianie będzie w kierunku poziomym.

Konfigurowalne parametry obiektu:

  • Show scale limits – zaznaczenie tej opcji spowoduje pokazanie wartości granicznych skali,
  •  Font – pole pozwalające na wybór czcionki do wyświetlania wartości granicznych skali,
  • Maximum/Minimum – pola pozwalające na zdefiniowanie zakresu skali,
  • Ticks – pole określające liczbę działek skali.

 

Meter (Miernik) – miernik powiązany jest z określonym rejestrem 16-bitowym i służy do wizualizacji zmiennej analogowej. Obiekt cały czas monitoruje wskazany rejestr i skaluje wielkość w przedziale określonym przez wartości graniczne.

Konfigurowalne parametry obiektu:

  • Show scale limits – zaznaczenie tej opcji spowoduje pokazanie wartości granicznych skali tarczowej,
  • Font – pole pozwalające na wybór czcionki do wyświetlania wartości granicznych skali,
  • Maximum/Minimum – pola pozwalające na zdefiniowanie zakresu skali,
  • Ticks – pole określające liczbę działek skali.

 

Slider (Suwak) – obiekt powiązany z określonym rejestrem 16-bitowym, służący do zadawania wartości zmiennej analogowej. Zakres skali oraz podziałka są konfigurowane przez użytkownika. Obiekt cały czas monitoruje wskazany rejestr i skaluje wielkość w przedziale ograniczonym przez wartości graniczne.

Orientacja obiektu zależy od jego rozmiaru. Jeśli jego wysokość jest większa niż szerokość – skala rysowana będzie w kierunku pionowym. W przeciwnym wypadku, obiekt będzie miał orientację poziomą.

Element pozwala na zadawanie parametrów poprzez przesunięcie suwaka między wartościami granicznymi lub naciśnięcie przycisku zwiększającego/zmniejszającego wartość.

Konfigurowalne parametry obiektu:

  • Show scale limits – zaznaczenie tej opcji spowoduje pokazanie wartości granicznych skali tarczowej,
  • Font – pole pozwalające na wybór czcionki do wyświetlania wartości granicznych skali,
  • Maximum/Minimum – pola pozwalające na zdefiniowanie zakresu skali,
  • Ticks – pole określające liczbę działek skali,
  • Show Slider – opcja konfigurująca widoczność suwaka na obiekcie,
  • Show Ins/Dec Buttons – zaznaczenie tej opcji powoduje wyświetlanie przycisków zwiększania i zmniejszania wartości na obiekcie.

  Programowanie w akcji!

W aplikacji stworzysz 3 kolejne ekrany operatorskie, które posłużą do reprezentowania stanów zbiorników przy pomocy animowanych obiektów graficznych – poziom zbiornika przy pomocy wykresu słupkowego i miernika oraz czasy grzania i mieszania z możliwością ich zminay przy użyciu obiektu suwaka.

W tym celu otwórz edytor graficzny i znajdując się na ekranie 2, stwórz nowy ekran korzystając z ikony z górnego paska narzędziowego.

Zgodnie z przyjętą zasadą w górnej części ekranu umieść tekst statyczny z nazwą ekranu – możesz skopiować go z poprzednich ekranów i zmienić jego treść na „Zbiornik 1”.

W celu wizualizacji zbiornika, na ekranie 2 przytrzymując klawisz CTRL, zaznacz grafikę zbiornika i połączonych z nim górnych rur oraz zaworu, a następnie skopiuj je i wklej na ekran numer 3. Kolejno, powiększ grafikę zbiornika, skopiuj rury i zawór znajdujące się po jego lewej stronie i wklej je po prawej stronie u dołu obiektu, tak jak wskazuje poniższa grafika:

Krok 1: Jak dodać i skonfigurować obiekt Bar Graph dostępny w oprogramowaniu Cscape?

Wnętrze zbiornika wypełnij wykresem słupkowym, który będzie monitorował poziom wody w zbiorniku. W tym celu z paska narzędziowego wybierz odpowiednią ikonę i rozszerz dodany obiekt, tak by był prezentowany w pozycji pionowej i wypełniał wnętrze zbiornika.

Przechodząc do konfiguracji wykresu, w pierwszej kolejności w sekcji Controller Register przypisz do niego zmienną Zbiornik_1_INT. Obiekt pracuje tylko z 16-bitowymi rejestrami, więc zmienna nie może być typu REAL (Zbiornik_1).

Następnie w sekcji Scale skonfiguruj sposób wyświetlania obiektu. Ustaw poziom minimalny na 0, poziom maksymalny na 50 oraz liczbę działek na 5. Zmień kolor wypełnienia na ciemnoniebieski.

 

Krok 2: Jak dodać i skonfigurować obiekt Meter dostępny w środowisku Cscape?

Wykorzystamy obiekt Meter, który również posłuży do wizualizacji stanu zbiornika. Z paska narzędziowego wybierz odpowiednią ikonę, a następnie umieść obiekt nad zbiornikiem.

Przechodząc do jego konfiguracji, przypisz zmienną Zbiornik_1_INT, następnie skonfiguruj skalę. Liczba działek niech będzie równa 6, wartość minimalna niech wynosi 0 a maksymalna 50. W opcjach wyświetlania skonfiguruj Legend wpisując w otwartym oknie treść „Litrow”.

Krok 3: Dodanie przycisków sterujących

Pod zaworami umieść przyciski służące do sterowania zaworem napełniającym i opróżniającym. W tym celu skopiuj przygotowane przełączniki na ekranie numer 2 i wklej je na ekranie numer 3.

Ostatnim elementem tego ekranu będzie obiekt Screen Jump, umożliwiający nawigację do ekranu, z którego został wywołany.

Wybierz odpowiednią ikonę z paska narzędziowego i umieść element w prawym dolnym rogu. Zaznacz opcję Simulate ESC. Przechodząc do konfiguracji wyświetlania, wybierz opcję Legend, wprowadź tekst „Powrot”, wyśrodkuj tekst i wybierz czcionkę San Serif 10.

Krok 4: Jak skopiować przygotowany ekran operatorski?

Tak przygotowany ekran można skopiować dla zbiornika 2 i zbiornika 3. W tym celu zaznacz wszystkie elementy znajdujące się na ekranie przygotowanym dla zbiornika 1, korzystając ze skrótu klawiszowego CTRL+A, a następnie skopiuj je do schowka. Otwórz nowy ekran przy pomocy ikony z paska narzędziowego i wklej skopiowane elementy.

W pierwszej kolejności zmień treść pola tekstowego informującego o nazwie ekranu na „Zbiornik 2”. Kolejno do elementów Meter oraz Bar Graph przypisz zmienną „Zbiornik_2_INT”. Dla przełącznika górnego ustaw zmienną „Zawor_napelniajacy_ZB2” oraz dla dolnego „Zawor_oprozniajacy_ZB2”.

Ekran dla zbiornika numer 2 jest gotowy.

Otwórz zatem kolejny pusty ekran i ponownie wklej skopiowaną zawartość. Zmień treść pola tekstowego na „Zbiornik 3”. Do elementu Meter przypisz zmienną „Zbiornik_3_INT”. Usuń natomiast obiekt Bar Graph.

Skopiuj zawór oraz rury służące do napełniania zbiornika znajdujące się po jego lewej stronie i wklej je po prawej stronie na wysokości znajdującego się już elementu napełniającego. Skopiuj również przełącznik służący do jego sterowania, tak jak przedstawia poniższa grafika:

 

Chcesz nauczyć się programować sterowniki PLC?

Wszystkie odcinki kursu, bezpłatne oprogramowanie oraz dodatkowe materiały znajdziesz na stronie: https://www.astor.com.pl/poradnikautomatyka/kursy/programowania-plc-od-podstaw-dla-elektrykow-i-automatykow/

Sprawdź pozostałe bezpłatne kursy i poradniki na: https://www.astor.com.pl/poradnikautomatyka/

Zapytania ofertowe
Jak wizualizować zmienne analogowe oraz jak modyfikować ich wartości przy pomocy obiektów graficznych? | Odc. 12 | Kurs programowania PLC od podstaw
Zapytaj o produkt