System napędowy łączący możliwość przemieszczeń liniowych i obrotowych
XTS (eXtended Transport System) to nowy rodzaj mechatronicznego układu napędowego, który oferuje firma Beckhoff. Łączy on zalety dwóch układów napędowych - liniowego oraz obrotowego. System umożliwia dynamiczne sterowanie bezprzewodowymi karetkami (jedną lub kilkoma) poruszającymi się z prędkością dochodzącą do 4 m/s po niemal dowolnej trasie. Karetki mogą samodzielnie przyspieszać, hamować i synchronizować się. Mogą one też pozycjonować się w absolutnym układzie współrzędnych lub względem siebie nawzajem.
Możliwe jest ich grupowanie, akumulacja, łączenie w trakcie ruchu. Karetki mogą poruszać się po krzywiznach i prostych, odzyskiwać energię w trakcie hamowania. Są one wyposażone w powierzchnie magnetyczne, które wraz z cewkami modułu napędowego generują siłę nośną. Mechaniczny enkoder o wysokiej dokładności przekazuje dane o pozycji karetki do modułu napędowego.
Wymiary geometryczne - długości i promienie - określane są na podstawie liczby wybranych składowych systemu. Ponieważ w XTS zarówno ścieżki wyjściowe oraz powrotne, jak i także krzywizny torów można wykorzystać do aktywnego transportowania materiałów, inżynierowie są teraz w stanie tworzyć projekty efektywnych urządzeń i oszczędniejszych, jeśli chodzi o zapotrzebowanie materiałów oraz powierzchni roboczej.
XTS zawiera:
- modułowe napędy liniowe w pełni zintegrowany z zasilaniem i pomiarem przemieszczenia,
- jedną lub więcej karetek w roli urządzeń wykonawczych,
- prowadnicę mechaniczną,
- komputer przemysłowy klasy PC w oprogramowaniem TwinCAT.
System XTS może być używany na wiele sposobów w wielu dziedzinach przemysłu, ale jego specjalnością jest szybkie przemieszczanie materiałów:
- nadawanie ruchu produktom,
- dostosowywanie rozkładu produktów na linii,
- przyspieszanie i spowalnianie transportu materiałów,
- chwytanie i przenoszenie produktów,
- transport i rozładunek,
- manipulacja produktami.