Kamery termowizyjne

Branża związana ze sprzedażą urządzeń termowizyjnych oraz usług z nimi powiązanych jako całość niezmiennie się rozwija. Jednocześnie można zauważyć, że na tempo tego rozwoju wpływają zmiany koniunktury w poszczególnych jej branżach – tj. w energetyce, przemyśle oraz budownictwie. Szczególnie zmienny jest ostatni z sektorów, gdzie po okresie wzrostów związanych z popularyzacją termomodernizacji i koniecznością wykonywania audytów termowizyjnych budynków, rynek wrócił do poprzedniego stanu. Ostatnia dekada to również pojawianie się na rynku kolejnych wersji tanich kamer pistoletowych do zastosowań związanych z inspekcją czy też utrzymaniem ruchu, a wraz z tym erozja cen urządzeń.

Dzisiejsza koniunktura na rynku jest niezła – tak oceniła ją ponad połowa ankietowanych. Dodatkowo 19% osób stwierdziło, że w branży jest bardzo dobrze. Mało satysfakcjonujący jest natomiast wynik 25% dotyczący kategorii "słaba" – wprawdzie nieco lepszy niż przed dwoma laty, ale i tak poniżej wskazań dla pierwszej połowy dekady. Zmalała również nieco konkurencyjność na rynku. Nadal przeważają oceny "silna", jednak takich było 2/3, podczas gdy reszta wskazań to "standardowa". Dwa lata temu wyniki były: 88% do 12%.

 
Najczęstsze zastosowania kamer termowizyjnych

Jeżeli chodzi o wartość omawianego sektora (roczną sprzedaż urządzeń), to szacowana ona była przez respondentów na średnią wartość 25‒35 mln złotych. Są to wyniki wyższe niż poprzednio i jednocześnie wpisujące się w średnioterminowy trend wzrostowy. Przykładowo rezultaty sprzed sześciu lat to około 12 mln zł, z 2015 roku – około 20 mln zł. Warto dodać, że jeden z naszych respondentów podał wielkość sprzedaży ilościowo – oszacował ją na 3 tys. urządzeń rocznie. Do tego wszystkiego należy doliczyć wartość rynku związanego z usługami w zakresie pomiarów termowizyjnych, o co w ankiecie już nie pytaliśmy.

Paweł Rutkowski


 KameryIR

  • Które rynki tworzą największy popyt na kamery termowizyjne?

Zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o wykorzystanie kamer, jest szeroko pojęte utrzymanie ruchu. Mam na myśli zarówno oddziały wewnątrz zakładów produkcyjnych, jak i energetyki zawodowej. Zapewnienie ciągłości dostaw mediów jest najważniejszym zagadnieniem – szczególnie energii elektrycznej, bez której nic innego nie pracuje. Z żalem muszę stwierdzić, że rynek budowlany, mający równie ogromny potencjał, jest dalej w tyle, ale liczymy, że to się zmieni. To samo dotyczy automatyzacji procesów. Powoli, może zbyt wolno, ale rośnie obszar wykorzystania kamer do nadzoru linii produkcyjnych i/lub kontroli temperatury w kluczowych miejscach procesów.

  • Jakie kamery wybierają krajowi odbiorcy?

Muszę przyznać, że w zeszłym, 2019 roku, zmienił się trend na naszym rynku. W przeszłości gros kamer sprzedawanych to tzw. urządzenia masowe (interfejs do telefonu, kamery tabletowe, proste kamery pistoletowe), gdzie decydującym elementem była cena. Wyjątkiem były zastosowania wymagające lepszych parametrów, jak np. energetyka zawodowa. Od początku tego roku zdecydowanie większą popularnością cieszą się rozwiązania droższe, o znacznie lepszej funkcjonalności i parametrach pracy. Mam nadzieję, że ta tendencja się utrzyma.

  • Czy na rynku popularne są usługi pomiarowo-diagnostyczne oraz szkolenia, czy raczej branża ma charakter dystrybucji produktów?

Pytanie powinno raczej brzmieć – usługi czy zakup na potrzeby własne? Powiem, że obie rzeczy są pożądane. Potrzeby własne występują w każdym zakładzie, ale często dochodzi do zlecania pomiarów usługodawcom, aby sprawdzić przydatność metody i porównać koszty usług z wartością potencjalnej kamery. Większość usługobiorców prędzej czy później kupuje własny sprzęt. Dodatkowo ubezpieczyciele zalecają, aby firma, nawet posiadając własne urządzenia, zleciła raz na jakiś czas pomiar firmie zewnętrznej (usługa) celem weryfikacji instalacji i udowodnienia, że osoby z utrzymania ruchu mają potrzebną wiedzę i doświadczenie w wykonywaniu pomiarów.

Trendy w obszarze termowizji

 
Konkurencja na omawianych rynkach

Ostatnia dekada to ciągły rozwój technologii kamer termowizyjnych – pod względem rozdzielczości i czułości termicznej ich detektorów czy też szybkości skanowania i przetwarzania danych. Dzieje się to dzięki rozwojowi optoelektroniki i elektroniki, a także migracji technologii z urządzeń droższych do kamer tańszych. Wiele innowacji ma również miejsce w sferze funkcjonalnej – np. automatycznej analizy danych, komunikacji bezprzewodowej, itd. W ostatnim badaniu dostawcy wskazali następujące nowości technologiczne i czynniki kształtujące rynek (cytujemy tu odpowiedzi respondentów):

  • zwiększanie rozdzielczości przy zachowaniu tej samej lub niższej ceny kamer,
  • coraz lepsze matryce w coraz bardziej dostępnych cenach, drastyczny spadek ceny urządzeń,
  • komunikacja bezprzewodowa, zdalne przesyłanie wyników pomiarów,
  • postępująca miniaturyzacja oraz dalsza integracja kamer z innymi urządzeniami,
  • laserowe ustawianie ostrości,
  • silny rozwój wideo-analityki,
  • możliwości obrazowania wielospektralnego,
  • funkcja Asset Tagging,
  • obiektywy niewymagające kalibracji producenta, samokalibrujące się soczewki,
  • rozwój kamer stacjonarnych – np. do zabezpieczania ppoż. składowisk.
 
Popularne w kraju marki kamer termowizyjnych – zestawienie nie odzwierciedla udziałów wymienionych firm w rynku

Dwie odpowiedzi wskazywały na brak większych zmian technologicznych w omawianym zakresie.