Komunikacja bezprzewodowa oraz integracja systemów działających na pokładzie pojazdów szynowych i transportu publicznego

| Technika

W związku z dynamicznym rozwojem sektora kolejowego w Polsce firma LedaTel wprowadziła na polski rynek dedykowany router sieciowy, który pozwala na zintegrowanie wielu systemów działających na pokładzie pojazdów szynowych. Obejmuje to m.in. układy diagnostyki on-line, informacji pasażerskiej i zliczania podróżnych, elektronicznego systemu płatności, monitoringu wizyjnego oraz hotspotu Wi-Fi. W artykule przedstawiamy routery firmy NetModule oraz współpracujące z nimi anteny typu multiband od Antonics-ICP.

Komunikacja bezprzewodowa oraz integracja systemów działających na pokładzie pojazdów szynowych i transportu publicznego

NetModule to szwajcarska firma oferująca rozwiązania dla transportu kolejowego (urządzenia z serii NB3700 z certyfikatem EN 50155), transportu drogowego (NB2700 z certyfikatem e-Mark) oraz zastosowań przemysłowych (NB1600). Pierwsze z wymienionych, którym jest router NB3700, jest przystosowane do pracy w najtrudniejszych warunkach określonych przez normę EN 50155.

Łączy on aż siedem interfejsów transmisji danych w technologii 4G LTE, 3G, DVB, WiMAX, Wi-Fi i zapewnia w ten sposób ciągłą transmisję danych oraz stuprocentową dostępność. Wbudowany system operacyjny Linux pozwala na łatwą customizację pod dany projekt. Router NB3700 ma możliwość zaimplementowania wielu funkcji, wykorzystując SDK/API i ma interpreter języka C.

INTERNET NA POKŁADZIE POJAZDÓW

Fot. 1. Router NB3700

Platforma klient-serwer, która została zintegrowana z urządzeniami Netmodule NB3700, ma wszystkie potrzebne funkcje potrzebne do udostępniania Internetu użytkownikom na pokładzie pojazdu. Takimi są m.in. ograniczenie pasma przesyłu danych oraz ekran powitalny. Wykorzystywany tutaj Captive portal to rozwiązanie sprawdzone, bardzo łatwe w konfiguracji i cechujące się możliwością centralnej administracji (np. w celu zmiany ekranu powitalnego na wielu urządzeniach).

Istnieje możliwość bardziej zaawansowanego wykorzystania jego funkcji i użycie serwera autoryzacji Radius, co pozwala na generowanie biletów dla użytkowników końcowych. To rozwiązanie pozwoli w przyszłości na zakup dostępu do Internetu na specjalnych warunkach i możliwość stosowania go w różnych pociągach - np. podczas przesiadek czy dłuższej podróży.

Czwarta generacja routerów NetModule została wdrożona w różnych projektach - np. w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej w Lucernie (Szwajcaria) oraz w Hamburgu (Niemcy). Warto zaznaczyć, że router kolejowy NB3700 ma zaimplementowaną funkcjonalność VoIP, która umożliwia m.in. połączenia alarmowe za pośrednictwem sieci GSM lub WLAN.

Jest on już przygotowany do przyszłych wymagań niemieckiego rynku kolejowego - Deutsche Bahn chce bowiem wdrażać we wszystkich pociągach system VoIP. Typowe obszary zastosowań obejmują systemy informacji pasażerskiej, elektronicznych transakcji płatniczych (sprzedaż biletów na pokładzie pojazdu), diagnostyki on-line, powiadamiania alarmowego, transferu danych z kamer oraz możliwości korzystania przez pasażerów z punktów dostępowych WLAN.

Jako dystrybutor dostarczyliśmy ponad 730 sztuk urządzeń NetModule, które zostały wdrożone w transporcie publicznym i pojazdach szynowych w Polsce. Zapewniamy wsparcie techniczne w zakresie konfiguracji oraz pomoc w projektowaniu topologii sieci i logiki jej działania. Zwracamy również uwagę na fakt, że urządzenia NetModule mogą być dostosowywane do wymagań klientów i istnieje możliwość zaimplementowania w nich interfejsów CAN oraz IBIS. Modułowa budowa pozwala na taką konfigurację bez zmiany ceny zakupu urządzeń.

ROUTERY DO AUTOBUSÓW I TRAMWAJÓW ORAZ ZASTOSOWAŃ STACJONARNYCH

Fot. 2. Routery NB2700 i NB1600

Model NB2700 zaprojektowany do zastosowań mobilnych w autobusach i tramwajach ma funkcjonalność modelu NB3700, przy czym spełnia szereg norm wymaganych dla autobusów i innych środków transportu drogowego (72/235/EWG (e1)). Szczególną cechą obu modeli - NB3700 i NB2700 - jest wykorzystanie protokołu Mobile IP, który jest kompatybilny z systemem Cisco IOS, zapewniając doskonałe połączenie między routerami NetModule i urządzeniami innych producentów. Protokół Mobile IP zapewnia też transparentne przełączanie się pomiędzy różnymi bezprzewodowymi sieciami dostępowymi.

Dla zastosowań stacjonarnych NetModule oferuje przemysłowy router NB1600-LTE z takimi funkcjami jak: nagrywanie danych, kontrola, lokalne przetwarzanie i przechowywanie danych. W transporcie NB1600 niezawodnie łączy systemy zarządzania ruchem, w sektorze przemysłowym ułatwia bezpieczną i efektywną kosztowo zdalną konserwację oraz sterowanie, natomiast w systemach komercyjnych pozwala na szyfrowaną transmisję danych - np. do i z bankomatów, biletomatów oraz systemów Digital Signage.

ANTENA TYPU MULTIBAND

Fot. 3. Detale anteny - widoczne złącza różnych standardów

Chcielibyśmy zwrócić szczególną uwagę na bardzo ważny element, niestety często pomijany na etapie projektowym, a bez którego niemożliwa jest sprawna komunikacja bezprzewodowa. Tym elementem jest antena. W przypadku pojazdów szynowych oraz autobusów jest ona bardzo istotna ze względu na sprawność oraz zajmowaną powierzchnię na dachu pojazdu.

Gdy wykorzystywanych jest kilka interfejsów do transmisji danych, takich jak GPS, Wi-Fi, GSM-R, GSM UMTS oraz LTE, zachodzi często potrzeba użycia kilku anten i tutaj pojawia się problem z dostępną powierzchnią - istotną ze względu na mocowanie anteny i mającą wpływ na jej sprawność. Z powyższych powodów proponujemy klientom anteny Antonics-ICP typu multiband.

W ich przypadku w jednej antenie można zintegrować kilka różnych elementów transmisyjnych - np.: GSM 900/1800/2100, Wi-Fi czy GPS - i w ten sposób zaoszczędzić miejsce oraz zredukować koszty. Antonics-ICP mają osobne wyprowadzenia dla wszystkich anten - nie jest potrzebny rozdzielacz sygnału, co ma duży wpływ na wydajność anteny oraz także koszt wdrożenia. Dodatkowym atutem proponowanych przez nas anten jest pełna customizacja nawet na poziomie na pierwszy rzut oka nieistotnego elementu montażowego anteny, jakim jest uszczelka.

Okazuje się bowiem, że w przypadku modernizacji taboru kolejowego czy innych pojazdów, gdzie poszycie dachu jest mocno zniszczone, uszczelka ma zasadnicze znaczenie w zakresie dobrej izolacji. Podobnie w przypadku instalacji anten na nowych pojazdach o owalnych kształtach dachu, gdzie powierzchnia montażu nie jest płaska - tutaj również istnieje możliwość produkcji uszczelki pod dany kształt dachu pojazdu, tak aby montaż i izolacja oraz docisk anteny były optymalne.

Dowiedz się więcej!

Więcej informacji o omawianych produktach i ofercie firm je dostarczających znaleźć można na stronach:

  • www.netmodule.com/products.html
  • www.antonics.de

Dokumentacja znajduje się na stronach:

  • www.ledatel.pl/netmodule/sdk-api-functions.html
  • www.ledatel.pl/netmodule/arena-manual.html

KOMPLETNE ROZWIĄZANIE

Routery NetModule oferujemy w komplecie z antenami firmy Antonics-ICP, przy czym te ostatnie są przygotowywane indywidualnie pod projekt klienta. Etap symulacji i testów jest całkowicie bezpłatny. Ten sposób działania daje nam pewność, że dostarczony sprzęt zapewni ciągłą łączność z systemami działającymi na pokładzie oraz umożliwi wykonywanie połączeń alarmowych.

Fot. 4. Anteny firmy Antonics-ICP

Omawiane rozwiązanie polecamy szczególnie dla rynku kolejowego oraz transportu publicznego. Bazując na doświadczeniu w zakresie tego, co jest dostępne w tym segmencie na rynku, jesteśmy przekonani, że powyższe urządzenia spełnią Państwa oczekiwania.

Arkadiusz Stecko
LedaTel

www.ledatel.pl