System z funkcjami sztucznej inteligencji do zastosowań w branży transportowej
| Gospodarka ArtykułyZe sztuczną inteligencją (Artificial Intelligence, AI) mamy do czynienia na co dzień. System podpowiedzi w wyszukiwarce Google czy asystenci głosowi tacy jak Amazon Alexa czy Apple Siri korzystają z technologii bazujących na AI. Systemy samouczące mają zastosowanie na giełdzie, w bankach, zakładach przemysłowych, stawiają diagnozy, dobierają leczenie, kierują samochodami czy podpowiadają podczas robienia zakupów. Rynek związany z AI jest ogromny, zaś dynamika jego wzrostów przekracza 66% rocznie.
W sztuczną inteligencję inwestuje też Wabco, globalny dostawca technologii usprawniających bezpieczeństwo oraz efektywność działania pojazdów ciężarowych. Specjaliści z HDF Polska są w trakcie opracowywania dla Wabco pierwszego w Polsce algorytmu transportowego optymalizującego załadunek towarów z wykorzystaniem AI.
- Technologia AI może się uczyć w nieskończoność, w przeciwieństwie do człowieka, a wykorzystanie tego typu algorytmów w branży TSL czy magazynowej pozwala zoptymalizować szereg procesów - mówi Łukasz Russak, analityk systemów informatycznych w HDF Polska. - W przypadku załadunku samochodów transportowych istnieje ogromna ilość kombinacji uwzględniających np. kolejność wyładunku, wykorzystanie dostępnej przestrzeni na samochodzie, gabaryty czy nacisk na oś, które decydują o optymalizacji w zakresie transportu. Ma to oczywiście przełożenie na koszty, a każda pomyłka popełniona przez człowieka je zwielokrotnia. Dlatego też do wyboru najlepszej konfiguracji załadunku, transportu i wyładunku towarów postanowiliśmy zatrudnić sztuczną inteligencję, która ma być odpowiedzialna za cały proces. Obecne rozwiązania są w fazie testowej, lecz już na tym etapie widać, jak wiele dzięki AI można poprawić.