Wkrótce pojedziemy samochodem ze sztuczną inteligencją i autopilotem

Coraz silniejszy wpływ na branżę motoryzacyjną wywiera sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence), internetowe trendy multisensoryczne oraz robotyka. Za kilka lat samochody staną się komputerami z ogromną liczbą narzędzi AI. Poruszać się będą bez negatywnego wpływu na środowisko, inteligentnie komunikując się z pojazdami na drodze, analizując ich ruch i prędkość oraz wybierając trasę przejazdu.

Posłuchaj
00:00

Raport firmy Frost & Sullivan zatytułowany "Przyszłość mobilności" (The Future of Mobility) podsumowuje najważniejsze czynniki wpływające na sposób przemieszczania się w przyszłości. Zwraca uwagę na główne tendencje, prezentuje przyszłe rozwiązania, takie jak wspólne korzystanie z samochodu (ang. car sharing) czy aplikacje mobilne zapewniające pełną obsługę podróży.

Analiza Frost & Sullivan wykazuje, że za kilka lat każdy nowy samochód będzie połączony ze światem za pośrednictwem wbudowanej lub podłączonej platformy programowania, co uczyni samochody trzecimi z kolei najbardziej skomunikowanymi urządzeniami, po telefonach komórkowych i tabletach. Efektem tego będzie samochód zdolny do jazdy bez udziału kierowcy. Liderem tych zmian jest firma Google. U podstaw modelu biznesowego samochodów bez kierowcy leży założenie, że pojazdy nie są własnością użytkowników, lecz są współdzielone.

- Spodziewamy się, że wkrótce firma taka jak Google lub jakiś producent samochodów przeprowadzi testy 20-30 w pełni autonomicznych pojazdów bez kierowcy we współdzielonym modelu biznesowym w ramach niewielkiej grupy testowej, aby sprawdzić tę koncepcję i udowodnić, że owa technologia jest bliżej niż nam się wydaje - stwierdza Sarwant Singh, partner i dyrektor zespołu Automotive & Transportation we Frost & Sullivan.

- Aby przetrwać na konkurencyjnym rynku, producenci aut muszą oferować usługi o wartości dodanej, np. multimodalne planowanie podróży, współdzielenie samochodu czy inne, ułatwiające przemieszczanie. Samochód przyszłości mógłby przecież zarezerwować miejsce na parkingu jeszcze przed wyjazdem z domu, włączyć ulubioną stację radiową nawet w innym kraju, zaparkować zdalnie za jednym przyciskiem na wąskim miejscu czy poruszać się samodzielnie w korku, podczas gdy kierowca zajęty jest lekturą. Takie właśnie mogą być przyszłe pojazdy, które dzięki automatyzacji zawiozą nawet samodzielnie kierowcę do domu po rozrywkowym wieczorze - przekonuje Martyn Briggs, Programme Manager z londyńskiego biura Frost & Sullivan.

- W przyszłości możemy oczekiwać coraz większej liczby innowacji w dziedzinie mobilności miejskiej i większość z nich będzie opierać się na oprogramowaniu i technologii cyfrowej. Mobilność będzie głównym filarem linii produktowej każdego producenta samochodów. Miejsca na rynku będzie jednak coraz mniej, gdyż nasili się konkurencja w rozbudowanym o nowych partnerów ekosystemie mobilności - podsumowuje Sarwant Singh.

źródło: Frost & Sullivan

Powiązane treści
System z funkcjami sztucznej inteligencji do zastosowań w branży transportowej
Sztuczna inteligencja - AI - będzie wszędzie
Czy zbliża się przełom w automatyzacji samochodów?
Polskie fabryki samochodów produkują coraz więcej
Przemysł motoryzacyjny w Polsce - raport
Czy w 2020 r. na ulice wyjadą autonomiczne samochody?
Przyszłość światowej energetyki według Frost & Sullivan
Rynek sztucznej inteligencji osiągnie w 2021 roku wartość 72 mld dolarów
Rekordowe wzrosty na rynku AI w produkcji
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Silniki i napędy
Control Techniques Dynamics łączy siły z Nidec Drives
Silniki i napędy
Współpraca BMW i SEW-EURODRIVE - zaawansowana technologia produkcji modułów akumulatorowych
Roboty
Ten futrzany robot AI ma 4 miliony osobowości. Moflin wzbudza zachwyt u Japonek
Obudowy, złącza, komponenty
Technologia w górę, koszty w dół – kiedy plastik zmienia reguły gry
Roboty
Robotyczne mikrofabryki pomagają odbudować zniszczone przez pożar domy w Los Angeles
Bezpieczeństwo
Honeywell dostawcą awioniki dla nowych samolotów Boeing 737 MAX PLL LOT

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów