Coraz więcej firm elektryfikuje swoje floty dostawcze
| Gospodarka AktualnościWedług CNBC obecnie pandemia mogła się przyczynić do znacznego przyspieszenia elektryfikacji flot dostawczych. Logistyczny gigant UPS w drugim kwartale tego roku dostarczał 21,1 mln paczek dziennie, co odpowiada za 23% wzrost średniego dziennego wolumenu w USA, w porównaniu z rokiem poprzednim. Opublikowany przez BloombergNEF raport Electric Vehicle Outlook 2020 wskazuje, że na drogach na całym świecie jeździ ponad 500 tys. e-busów i prawie 400 tys. elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych.
Wszystkie prognozy dotyczące wykorzystania floty elektrycznej szacują znaczny wzrost w ciągu następnej dekady. Producenci pojazdów elektrycznych, tacy jak Arrival, Workhorse i Hyliion, intensyfikują swoje działania, aby wprowadzać na rynek pojazdy dostawcze w celu sprostania rosnącemu popytowi. Elektryczne furgonetki stanowią obecnie bardzo istotny argument dla nabywców floty.
- Rozwój e-handlu zwiększa popyt na elektryczne samochody dostawcze i z trzech powodów - krótki czas pracy, możliwość powrotu do centralnej bazy oraz częste zatrzymania i starty, które dobrze sprawdzają się przy współpracy z hamowaniem regeneracyjnym - cykl pracy dobrze sprawdza się z napędem elektrycznym - powiedział wiceprezes i starszy analityk w ACT Research dla New York Times, Tim Denoyer.
Kilka przedsiębiorstw dąży do wsparcia tej tendencji - Momentum Dynamics Corporation, światowy lider w dziedzinie bezprzewodowego ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy, oraz CEVT, firma tworząca rozwiązania dla Zhejiang Geely Holding Group z siedzibą w Szwecji, zademonstrowały ostatnio bezprzewodowe ładowanie dużej mocy pojazdu osobowego wyposażonego w system autonomicznego parkowania. Ten pokaz samochodu osobowego udowadnia możliwość automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych bez konieczności udziału człowieka.
Co przekonuje do elektryfikacji floty dostawczej?
Podczas gdy czynniki środowiskowe są atrakcyjnym aspektem floty pojazdów elektrycznych, przy znaczącym zapotrzebowaniu, najbardziej krytyczne czynniki decyzyjne dla operatorów koncentrują się na efektywności floty i kosztach operacyjnych w przeliczeniu na milę. Z tego względu obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek jest, aby operatorzy zmaksymalizowali swoje wykorzystanie floty, utrzymując jednocześnie niski poziom kosztów.
Ładowanie bezprzewodowe jest szczególnie efektywne w utrzymywaniu pojazdów w eksploatacji i minimalizowaniu kosztów. Oszczędność kosztów związanych z korzystaniem z ładowania bezprzewodowego może wynikać z wielu obszarów. Momentum Dynamics szacuje, że dzięki wydajnej infrastrukturze ładowania, która nie wymaga kabli i ruchomych części, może obniżyć koszty operatora floty o jedną trzecią.
Bez wątpienia rynek dostawczych EV będzie się dalej rozwijał, ponieważ dostępnych jest coraz więcej modeli, a technologie ładowania i autonomicznej jazdy będą nadal rozwijane.
źródło: Robotics&Automation