Sprzedaż inteligentnych systemów przenośnikowych osiągnie 1 mld USD do 2026 roku
| Gospodarka AktualnościWedług badań Interact Analysis, światowy rynek "inteligentnych" systemów przenośników - zarówno liniowych, jak i planarnych - wzrośnie z 300 mln dolarów w 2021 r. do prawie 1 mld w roku 2026. W 2021 roku sprzedaż wzrosła o 27% i prawdopodobnie wzrośnie o kolejne 36% w roku bieżącym. Oczekuje się, że w latach 2021-2026 omawiany rynek będzie charakteryzował się wskaźnikiem CAGR na poziomie 26,5%.
Te stosunkowo nowe systemy wykorzystują technologie napędu bezpośredniego, a elementy linii produkcyjnej są przenoszone na niezależnie sterowanych wózkach lub płytkach. Systemy te znane są również jako "independent cart technologies", "flexible transport systems" oraz systemy "multi-carrier". Obiecują użytkownikom znaczne prędkości transportu i zwiększoną elastyczność linii produkcyjnej.
Sektor "inteligentnych" systemów przenośników jest obecnie zdominowany przez cztery firmy - Beckhoff (ze swoim systemem XTS), Rockwell Automation (iTrak), B&R (Acopostrak i SuperTrak) oraz Siemens/Festo (MCS). Wymienieni dostawcy dzielą między siebie trzy czwarte rynku.
Stosunkowo młody rynek czerpie korzyści z coraz szerszej adaptacji urządzeń przez kolejne branże i nowe zastosowania. Obecnie użytkownicy coraz lepiej rozumieją zalety nowych technologii transportowych, w porównaniu z systemami tradycyjnymi. Dotychczas zainteresowanie wykazywały głównie sektory żywności i napojów oraz wyrobów medycznych, branża farmaceutyczna, półprzewodników i elektroniki. Interact oczekuje, że do 2026 r. zdominują one zapotrzebowanie na liniowe systemy SCT (Smart Conveyance Technology). Jednak rośnie popyt na te technologie ze strony sektora produkcji baterii i prawdopodobnie do końca okresu prognozy wygeneruje on najwyższy wzrost, z CAGR na poziomie 51,7%.
W przeciwieństwie do dobrze przyjętych liniowych systemów SCT, nowsze systemy planarne – w których przedmioty są przenoszone na lewitujących "kafelkach", mogących poruszać się w wielu kierunkach – budzą nadal niewielkie zainteresowanie, a większość potencjalnych użytkowników obecnie tylko testuje te rozwiązania. Przykłady obejmują system XPlanar firmy Beckhoff i Acopos 6D firmy B&R. Mimo wczesnego etapu rozwoju, Interact spodziewa się, że rynek planarnych SCT szybko wzrośnie i do 2026 r. będzie wart ponad 70 mln USD, przy CAGR na poziomie 41,2%.
Jedną z głównych zalet technologii planarnej w porównaniu z liniową jest większa elastyczność. Aktualnie, we wczesnej fazie, rynek przenośników planarnych jest dość równomiernie podzielony między różne sektory. Jednak Interact przewiduje, że do 2026 r. największy rynek systemów planarnych otworzy się w branży produkcji akumulatorów, gdzie współczynnik CAGR osiągnie 60,1%. Branża ta ma być motorem wzrostu zarówno dla rozwiązań liniowych, jak i planarnych.
W skali regionalnej najszybszy wzrost rynku systemów SCT nastąpi w obszarze Azji i Pacyfiku, przewyższając rynek EMEA już w 2023 r. Wynika to głównie z dobrych perspektyw dla sektorów produkcji baterii, elektroniki i półprzewodników w tym regionie. Do 2026 r. rynek liniowych SCT w regionie APAC będzie wart szacunkowo 450 mln USD, w porównaniu do 350 mln USD w obszarze EMEA.
Podobnie jak inne branże technologiczne, rynek SCT został dotknięty wysokimi cenami komponentów i problemami z dostawami. Jednak przyciąga nowych konkurentów. Na przykład w ubiegłym roku Schneider Electric zaprezentował swój system multi-carrier Lexium MC12 .
źródło: Drives & Controls