Do 2027 r. pojazdy elektryczne mogą kosztować mniej niż spalinowe

| Gospodarka Aktualności

Według niedawnej analizy przeprowadzonej przez firmę badawczą Gartner przewiduje się, że do roku 2027 pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) staną się tańsze w produkcji niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi (ICE). Tę zmianę w opłacalności przypisuje się modyfikacjom technik produkcyjnych, które znacznie zmniejszają koszty produkcji.

Do 2027 r. pojazdy elektryczne mogą kosztować mniej niż spalinowe

Gartner przewiduje, że koszty związane z produkcją pojazdów elektrycznych będą spadać znacznie szybciej niż koszty akumulatorów, które obecnie stanowią około 40% całkowitej ceny pojazdu elektrycznego.

Ustalenia firmy opierają się na postępach, które optymalizują koszty produkcji, takich jak przyjęcie scentralizowanej architektury pojazdów i wdrożenie gigacastingu. Gigacasting to koncepcja spopularyzowana przez Teslę, która polega na wykorzystaniu maszyn odlewniczych do tworzenia dużych pojedynczych elementów podwozi pojazdów, na przykład całych przednich lub tylnych partii auta. Takie podejście upraszcza produkcję i minimalizuje np. obciążenie robotów spawalniczych.

Pedro Pacheco - wiceprezes ds. badań w firmie Gartner - mówi, że przyjęcie nowej technologii doprowadzi do tego, że pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami osiągną parytet kosztów z pojazdami z silnikami spalinowymi znacznie wcześniej niż początkowo oczekiwano. Zauważył jednak również, że prowadzić to może do znacznie wyższych kosztów niektórych napraw pojazdów typu BEV.

Gartner przewiduje, że do 2027 roku średni koszt naprawy nadwozia i akumulatora pojazdu elektrycznego po poważnym wypadku wzrośnie o 30%. Ten wzrost kosztów napraw może prowadzić do większego prawdopodobieństwa uznania pojazdów za całkowicie zniszczone po kolizjach, ponieważ koszt napraw może przekroczyć wartość rezydualną pojazdu. Potencjalni nabywcy pojazdów elektrycznych już są zaniepokojeni możliwością wysokich kosztów naprawy. Gartner ostrzega, że ​​konsumenci mogą zareagować, jeśli obniżki kosztów produkcji zostaną zrównoważone zwiększonymi wydatkami na naprawy.

Ponadto Gartner przewiduje, że do 2027 r. około 15% założonych w ciągu ostatnich dziesięciu lat firm zajmujących się pojazdami elektrycznymi zostanie przejętych lub zagrozi im upadłość. Pedro Pacheco wyjaśnia, że tendencja ta nie oznacza upadku branży pojazdów elektrycznych, lecz raczej początek nowej ery, w której zwyciężą firmy dostarczające wyjątkowe produkty i usługi.

źródło: electronicsB2B.com