Nvidia zdecydowanie wchodzi w robotykę
| Gospodarka RobotyProducent chipów i twórca oprogramowania Nvidia ogłosił podczas konferencji GTC (GPU Technology Conference) w Kalifornii szereg rozwiązań mających na celu udoskonalenie technologii robotyki i automatyzacji. Przedstawiono model robota humanoidalnego o nazwie Gr00t (Generalist Robot 00 Technology), a także nowy, potężny komputer o nazwie Jetson Thor, również przeznaczony do zastosowań z robotami humanoidalnymi.
Nvidia buduje platformę AI dla twórców robotów humanoidalnych, w tym firm Agility Robotics, Apptronik, Boston Dynamics, Figura AI, Fourier Intelligence, Unitree Robotics i Xpeng Robotics.
Firma oferuje twórcom robotów kolekcję wstępnie wytrenowanych modeli, bibliotek i sprzętu referencyjnego. Platforma Isaac Manipulator udostępnia możliwości sztucznej inteligencji dla ramion robotycznych, a także biblioteki akcelerowane przez GPU. Może znacznie przyspieszyć planowanie i umożliwi programistom automatyzację większej liczby zadań robotów. Do pierwszych użytkowników należą firmy Yaskawa, Universal Robots, PickNik Robotics, Ready Robotics i Franka Robotics.
Druga platforma - Isaac Perceptor - oferuje wielokamerowe możliwości widzenia przestrzennego 3D, pomagając poprawić wydajność oraz bezpieczeństwo pracowników i AMR (Autonomous Mobile Robots), a także zmniejszyć liczbę błędów i koszty.
W sumie Nvidia ogłosiła na konferencji GTC około 40 odrębnych zapowiedzi, w tym coś, co określa mianem najpotężniejszego chipa na świecie, zawierającego 208 mld tranzystorów. Układ o nazwie Blackwell jest przeznaczony do głębokiego uczenia, symulacji inżynieryjnych i sztucznej inteligencji.
Założyciel i CEO Nvidii, Jensen Huang, pokazał w jaki sposób cyfrowe bliźniaki mogą symulować, testować i udoskonalać na dużą skalę sztuczną inteligencję działającą w czasie rzeczywistym, przed wdrożeniem jej w warunkach przemysłowych, oszczędzając znaczną ilość czasu i kosztów. Zademonstrował cyfrowego bliźniaka magazynu o powierzchni 100 tys. stóp kwadratowych, w którym są dziesiątki symulowanych pracowników oraz wiele urządzeń AMR, systemów i czujników wizyjnych AI. Każdy AMR z platformą Isaac Perceptor przetwarza informacje wizualne z sześciu czujników - wszystkie symulowano w cyfrowym bliźniaku. Jednocześnie platforma Metropolis stworzyła mapę aktywności pracowników w całym magazynie, łącząc dane ze 100 kamer zamontowanych stacjonarnie ze śledzeniem przez systemy 3D. Takie mapy pomagają optymalizować trasy AMR.
Podczas GTC Nvidia ujawniła również, że współpracuje z Teradyne Robotics - właścicielem twórcy cobotów Universal Robots (UR), oraz ze specjalistą w zakresie AMR - firmą MiR. Firma UR zademonstrowała autonomiczny system inspekcji oparty na sztucznej inteligencji, wykorzystujący komputer Jetson AGX Orin firmy Nvidia, który sprawia, że planowanie ścieżki robota jest 50–80 razy szybsze niż w innych systemach. MiR wykorzystuje ten sam moduł w nowym wózku paletowym AMR, który wykorzystuje wizję 3D do identyfikacji, podnoszenia i dostarczania palet z niespotykaną dotychczas precyzją, nawet w dynamicznych i złożonych środowiskach.
Z firmą Rockwell Automation Nvidia współpracuje w celu rozwoju architektury przemysłowej nowej generacji. Obejmie to integrację interfejsów API Omniverse Cloud Nvidii z oprogramowaniem Emulate3D firmy Rockwell. Ma to wspierać m.in. projektowanie, budowę i obsługę cyfrowych bliźniaków zakładów przemysłowych. Rockwell korzysta również z platformy AI Nvidii dla robotyki, by upraszczać wdrażanie AMR i automatyzację procesów przemysłowych.
Nvidia łączy również interfejsy API Omniverse Cloud z platformą Xcelerator firmy Siemens, aby pomóc w stworzeniu metaświata przemysłowego i zwiększeniu wykorzystania technologii cyfrowych bliźniaków opartych na sztucznej inteligencji. Podczas konferencji GTC firmy Siemens i Nvidia pokazały, jak generatywna sztuczna inteligencja może rewolucjonizować wizualizację złożonych danych, a także w jaki sposób koreański Hyundai wykorzystuje tę technologię do projektowania i budowy statków.
Z nowych interfejsów API Omniverse Cloud korzystają także tacy twórcy oprogramowania, jak Ansys, Cadence, Dassault Systèmes, Hexagon i Microsoft.
Nvidia opracowuje ponadto platformę badawczą 6G, która zapewni nowatorskie podejście do opracowania kolejnej fazy technologii bezprzewodowej. Platforma 6G Research Cloud jest otwarta i elastyczna, i umożliwia rozwój sztucznej inteligencji na potrzeby technologii RAN (Radio Access Network). Pozwoli przyspieszyć rozwój 6G w celu łączenia urządzeń z infrastrukturą chmurową, kładąc podwaliny pod "hiperinteligentny" świat wspierany przez coboty, pojazdy autonomiczne oraz rzeczywistość rozszerzoną.
źródło: Drives & Controls