Nvidia zdecydowanie wchodzi w robotykę

Producent chipów i twórca oprogramowania Nvidia ogłosił podczas konferencji GTC (GPU Technology Conference) w Kalifornii szereg rozwiązań mających na celu udoskonalenie technologii robotyki i automatyzacji. Przedstawiono model robota humanoidalnego o nazwie Gr00t (Generalist Robot 00 Technology), a także nowy, potężny komputer o nazwie Jetson Thor, również przeznaczony do zastosowań z robotami humanoidalnymi.

Posłuchaj
00:00

Nvidia buduje platformę AI dla twórców robotów humanoidalnych, w tym firm Agility Robotics, Apptronik, Boston Dynamics, Figura AI, Fourier Intelligence, Unitree Robotics i Xpeng Robotics.

Firma oferuje twórcom robotów kolekcję wstępnie wytrenowanych modeli, bibliotek i sprzętu referencyjnego. Platforma Isaac Manipulator udostępnia możliwości sztucznej inteligencji dla ramion robotycznych, a także biblioteki akcelerowane przez GPU. Może znacznie przyspieszyć planowanie i umożliwi programistom automatyzację większej liczby zadań robotów. Do pierwszych użytkowników należą firmy Yaskawa, Universal Robots, PickNik Robotics, Ready Robotics i Franka Robotics.

Druga platforma - Isaac Perceptor - oferuje wielokamerowe możliwości widzenia przestrzennego 3D, pomagając poprawić wydajność oraz bezpieczeństwo pracowników i AMR (Autonomous Mobile Robots), a także zmniejszyć liczbę błędów i koszty.

W sumie Nvidia ogłosiła na konferencji GTC około 40 odrębnych zapowiedzi, w tym coś, co określa mianem najpotężniejszego chipa na świecie, zawierającego 208 mld tranzystorów. Układ o nazwie Blackwell jest przeznaczony do głębokiego uczenia, symulacji inżynieryjnych i sztucznej inteligencji.

Założyciel i CEO Nvidii, Jensen Huang, pokazał w jaki sposób cyfrowe bliźniaki mogą symulować, testować i udoskonalać na dużą skalę sztuczną inteligencję działającą w czasie rzeczywistym, przed wdrożeniem jej w warunkach przemysłowych, oszczędzając znaczną ilość czasu i kosztów. Zademonstrował cyfrowego bliźniaka magazynu o powierzchni 100 tys. stóp kwadratowych, w którym są dziesiątki symulowanych pracowników oraz wiele urządzeń AMR, systemów i czujników wizyjnych AI. Każdy AMR z platformą Isaac Perceptor przetwarza informacje wizualne z sześciu czujników - wszystkie symulowano w cyfrowym bliźniaku. Jednocześnie platforma Metropolis stworzyła mapę aktywności pracowników w całym magazynie, łącząc dane ze 100 kamer zamontowanych stacjonarnie ze śledzeniem przez systemy 3D. Takie mapy pomagają optymalizować trasy AMR.

Podczas GTC Nvidia ujawniła również, że współpracuje z Teradyne Robotics - właścicielem twórcy cobotów Universal Robots (UR), oraz ze specjalistą w zakresie AMR - firmą MiR. Firma UR zademonstrowała autonomiczny system inspekcji oparty na sztucznej inteligencji, wykorzystujący komputer Jetson AGX Orin firmy Nvidia, który sprawia, że ​​planowanie ścieżki robota jest 50–80 razy szybsze niż w innych systemach. MiR wykorzystuje ten sam moduł w nowym wózku paletowym AMR, który wykorzystuje wizję 3D do identyfikacji, podnoszenia i dostarczania palet z niespotykaną dotychczas precyzją, nawet w dynamicznych i złożonych środowiskach.

Z firmą Rockwell Automation Nvidia współpracuje w celu rozwoju architektury przemysłowej nowej generacji. Obejmie to integrację interfejsów API Omniverse Cloud Nvidii z oprogramowaniem Emulate3D firmy Rockwell. Ma to wspierać m.in. projektowanie, budowę i obsługę cyfrowych bliźniaków zakładów przemysłowych. Rockwell korzysta również z platformy AI Nvidii dla robotyki, by upraszczać wdrażanie AMR i automatyzację procesów przemysłowych.

Nvidia łączy również interfejsy API Omniverse Cloud z platformą Xcelerator firmy Siemens, aby pomóc w stworzeniu metaświata przemysłowego i zwiększeniu wykorzystania technologii cyfrowych bliźniaków opartych na sztucznej inteligencji. Podczas konferencji GTC firmy Siemens i Nvidia pokazały, jak generatywna sztuczna inteligencja może rewolucjonizować wizualizację złożonych danych, a także w jaki sposób koreański Hyundai wykorzystuje tę technologię do projektowania i budowy statków.

Z nowych interfejsów API Omniverse Cloud korzystają także tacy twórcy oprogramowania, jak Ansys, Cadence, Dassault Systèmes, Hexagon i Microsoft.

Nvidia opracowuje ponadto platformę badawczą 6G, która zapewni nowatorskie podejście do opracowania kolejnej fazy technologii bezprzewodowej. Platforma 6G Research Cloud jest otwarta i elastyczna, i umożliwia rozwój sztucznej inteligencji na potrzeby technologii RAN (Radio Access Network). Pozwoli przyspieszyć rozwój 6G w celu łączenia urządzeń z infrastrukturą chmurową, kładąc podwaliny pod "hiperinteligentny" świat wspierany przez coboty, pojazdy autonomiczne oraz rzeczywistość rozszerzoną.

Źródło: Drives & Controls

Powiązane treści
Nvidia inwestuje w zrobotyzowany autonomiczny transport
Fanuc i Nvidia wyposażą roboty w sztuczną inteligencję
Rynek robotów humanoidalnych wzrośnie o 33% rocznie
Foxconn i NVIDIA budują superkomputer AI z 10 000 GPU Blackwell na Tajwanie
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
Stellantis wdraża mobilną technologię Datalogic w europejskich centrach dystrybucyjnych
Obudowy, złącza, komponenty
Światowe zapotrzebowanie na węże przemysłowe
Aktualności
Nowy hub logistyczny FedEx
Przemysł 4.0
Cyfrowe bliźniaki w modelowaniu zużycia energii
Roboty
Polimery FRP inspirowane origami – nowe możliwości w robotyce
Zasilanie, aparatura nn
ENERGETAB 2025 już za kilka dni! Oto krótki przewodnik targowy

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów