Siemens i SBB cyfryzują kolej: Signaling X wprowadzi nowy standard sterowania ruchem w Szwajcarii

Siemens Mobility i Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB) podpisały strategiczną umowę ramową na cyfryzację infrastruktury kolejowej w Szwajcarii. W ramach projektu wdrożony zostanie nowy system Signaling X, który przenosi logikę sterowania ruchem kolejowym do centralnych centrów danych. Takie podejście pozwala na pełną cyfryzację nastawni, zwiększenie przepustowości linii, bezpieczeństwa oraz efektywności operacyjnej. Umowa obejmuje kompleksowy zakres usług – od rozwoju oprogramowania, przez szkolenia, po 25-letnie utrzymanie systemu.

Posłuchaj
00:00

Długoterminowa współpraca na rzecz cyfrowych nastawni

Umowa ramowa obejmuje budowę cyfrowych urządzeń nastawczych, w tym sprzętu i oprogramowania, a także kompleksowe usługi, takie jak rozwój, szkolenia i wsparcie. Umowa została zawarta na okres dziesięciu lat i może być przedłużona trzykrotnie, każdorazowo o pięć lat.

Ponadto partnerzy uzgodnili 25-letnie utrzymanie w celu zapewnienia płynnego i niezawodnego działania. W trakcie realizacji projektu zmodernizowanych zostanie około 500 nastawni, a około 80 procent istniejących systemów zostanie wymienionych w ciągu najbliższych 20 lat. Uruchomienie pierwszych cyfrowej nastawni planowane jest na 2029 rok. W trakcie trwania umowy zamówienia na dostawę poszczególnych nastawni będą przyznawane na bieżąco.

Signaling X – serce cyfrowej transformacji kolei

- Cieszymy się, że wraz z SBB możemy kształtować przyszłość szwajcarskiej kolei. Sercem tej transformacji są wirtualne systemy sterowania ruchem kolejowym. Dzięki Signaling X logika sterowania ruchem kolejowym jest inteligentnie przenoszona do centralnych centrów danych, co pozwala na całkowitą cyfryzację operacji kolejowych. Ta przełomowa technologia nie tylko znacznie zwiększa przepustowość i niezawodność sieci, ale także w decydujący sposób przyczynia się do realizacji celów klimatycznych SBB. Zapewniając gwarantowaną dostępność systemu na poziomie nawet 100 procent, pomagamy osiągnąć nasz wspólny cel: więcej pociągów kursujących w krótszych odstępach czasu dla transportu pasażerskiego i towarowego w Szwajcarii – powiedział Michael Peter, CEO Siemens Mobility GmbH.

- Szwajcaria jest kolejnym europejskim krajem po Norwegii, która w kompleksowy sposób podchodzi do digitalizacji infrastruktury kolejowej kraju, wprowadzając technologie cyfrowe Siemensa. Cyfryzacja infrastruktury, w tym np. nastawni wspiera optymalizację kosztów inwestycyjnych oraz operacyjnych, zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego oraz adresuje obecne wyzwania zarządców infrastruktury w zakresie zmieniających się trendów. Co ważne, nowe technologie cyfrowe wspierają także współistnienie i integrację pomiędzy zainstalowanymi już rozwiązaniami w infrastrukturze kolejowej, a tymi, które dopiero będą implementowane w warstwie bezpieczeństwa, zarządzania i sterowania ruchem. Warto stawiać na sprawdzonych i rzetelnych partnerów realizując duże projekty infrastrukturalne na kolei w Europie, w tym także w Polsce także z wykorzystaniem rozwiązań cyfrowych – powiedział Adam Szymankiewicz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Siemens Mobility Sp. z o.o

Siemens Mobility – sprawdzony partner SBB z ponad 100-letnim doświadczeniem

Siemens Mobility od dziesięcioleci jest mocno zakorzeniony w Szwajcarii z całym swoim łańcuchem wartości i jest sprawdzonym partnerem Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB). Firma wykazała się swoim doświadczeniem w wielu projektach uruchomieniowych w dziedzinie technologii sterowania i sygnalizacji, w tym w przypadku bardzo złożonych systemów. Doświadczeni lokalni pracownicy zajmują się całym cyklem życia projektu, w tym opracowaniem, planowaniem projektu, produkcją, montażem, uruchomieniem, wsparciem, zarządzaniem przestarzałością i logistyką części zamiennych. Ta wszechstronna wiedza specjalistyczna jest kluczowym czynnikiem sukcesu długotrwałej współpracy z SBB.

Siemens Mobility posiada również dużą bazę instalacyjną w SBB i opracował jasną ścieżkę ewolucyjnej migracji tych platform w kierunku docelowej architektury. Takie podejście gwarantuje, że istniejąca infrastruktura może zostać efektywnie i w sposób zrównoważony dostosowana do przyszłych celów SBB. Siemens Mobility i poprzedzające ją firmy udowodniły w ciągu ostatnich 100 lat, że potrafią z powodzeniem i niezawodnie realizować długoterminowe zobowiązania. Sieć kolejowa SBB obejmuje 3266 kilometrów, co czyni ją największą siecią o standardowej szerokości torów w Szwajcarii, wykorzystywaną zarówno do transportu pasażerskiego, jak i towarowego.

 

Źródło: Siemens Mobility

Powiązane treści
Siemens Mobility prezentuje Vectrain na TRAKO 2025 – nowa jakość w europejskiej mobilności pasażerskiej
Siemens i Snowflake umożliwiają integrację IT/OT w chmurze dla przemysłu
Nowa fabryka Siemensa
Megatrendy zmieniają ekonomię - badania i konferencja firmy Siemens
Siemens zwiększa inwestycje w USA o ponad 10 miliardów dolarów
ABB finalizuje przejęcie działu osprzętu elektroinstalacyjnego Siemens w Chinach
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Pomiary
Rynek systemów monitorowania poziomu
Obudowy, złącza, komponenty
Panasonic Industry Europe wyróżnił Farnella tytułem Dystrybutora Roku 2025
Bezpieczeństwo
Systemy awaryjnego zatrzymania OMRON - specjalne ceny
Bezpieczeństwo
Hałas w przemyśle
Przemysł 4.0
Infios i AWS tworzą inteligentny łańcuch dostaw z agentami AI
Przemysł 4.0
Trwają targi Warsaw Industry Week 2025 - fotorelacja

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów