Tworzywa sztuczne, prowadniki przewodów, polimerowe łożyska ślizgowe – dziesięć lat firmy igus w Polsce
| Prezentacje firmowe ArtykułyMinęło już okrągłe 15 lat od chwili, gdy działający na całym świecie specjalista w dziedzinie systemów zasilania i łożysk ślizgowych – firma igus z siedzibą główną w Kolonii (Niemcy) – rozpoczęła działalność w Polsce. Początkowo działała ona poprzez dystrybutora, jednak już niedługo później powstało biuro przedstawicielskie firmy. Ze względu na osiągnięty sukces i duże perspektywy oferowane przez rynek polski firma igus podjęła decyzję o uruchomieniu od 1 stycznia 2000 własnego oddziału w Warszawie. Obecnie igus sp. z o.o. obchodzi jubileusz dziesięciolecia swojej działalności.
DWUCYFROWE WZROSTY
Od czasu utworzenia firmy osiągane przez nią wyniki wykazywały i wykazują wysoki, corocznie dwucyfrowy wzrost. Jedynie w minionym roku, okresie kryzysu gospodarczego, odnotowano jedyny spadek obrotów w dziedzinie prowadników przewodów. Z wynikiem –28% wypadł on jednak jeszcze umiarkowanie na tle całej branży, a obroty w drugiej dziedzinie produkcyjnej, mianowicie łożysk polimerowych, nawet w roku 2009 pozostały na niezmiennie wysokim poziomie.
Dyrektor zarządzający Marek Wzorek poinformował: patrząc na to, jak rozpoczyna się rok 2010, zmierzamy w kierunku dwucyfrowego wzrostu w dziedzinie prowadników przewodów oraz w dziedzinie łożysk ślizgowych w porównaniu ze szczytowym rokiem 2008.
WYDŁUŻYĆ OKRES UŻYTKOWANIA MASZYN I URZĄDZEŃ
Firma igus ma przejrzystą koncepcję działania – twierdzi dyrektor Wzorek. Prezentujemy nowoczesne, bezobsługowe elementy maszynowe wykonane ze specjalnego tworzywa sztucznego. Przeciw tarciu i zużyciu – dla zapewnienia dłuższej żywotności maszyn i urządzeń! Dyrektor zwrócił przy tym uwagę na bardzo dobrze wykształcony piętnastoosobowy zespół – to prawdziwi specjaliści w zakresie naszych różnych grup produktów, którzy udzielają bardzo szczegółowego doradztwa i pomagają w montażu na miejscu.
Na konferencji prasowej zorganizowanej z okazji jubileuszu dziesięciolecia firmy igus Polska, która odbyła się na targach Automaticon w Warszawie, dyrektor zarządzający zaprezentował wybrane produkty firmy, dzięki którym klienci mogą udoskonalić technikę i obniżyć koszty. Ponadto opowiedział o licznych technicznych zastosowaniach w znanych polskich firmach.
ZAKRYTE I UNIWERSALNE PROWADNIKI PRZEWODÓW ORAZ SYSTEMY ZASILANIA ROBOTÓW
W dziedzinie prowadników przewodów i przewodów specjalnych oferowanych pojedynczo bądź w postaci kompletnych konfekcjonowanych systemów zaprezentowano nowy prowadnik zakryty z tworzywa sztucznego RX, który charakteryzuje się prawie stuprocentową szczelnością. Prowadnik skonstruowano na potrzeby przemysłu obróbki skrawaniem.
Specjalna jego konstrukcja gwarantuje, że wszystkie wióry – począwszy od bardzo dużych, aż po najmniejsze cząsteczki – odpadną od prowadnika i nic nie będzie do niego przylegać. RX nie ma absolutnie żadnych podcięć, krawędzi, otworów ani ostrych konturów. Dodatkowym jego atutem jest fakt, że elementy łączące, składające się z trzpienia i otworu, oraz ograniczniki umieszczone są wewnątrz, a więc zakryte, dzięki czemu nawet tam nie mogą się osadzić żadne wióry.
Ponadto Marek Wzorek zaprezentował uniwersalny prowadnik przewodów E4.1. Produkt ten łączy najlepsze cechy konstrukcyjne różnych wyrobów – zewnętrzne i wewnętrzne zakładki zapewniające elastyczność, szybki montaż, złącze kształtowe gwarantujące stabilność i system ograniczników redukujących hałas oraz zapewniających spokojną pracę. Wytwarzany jest on w różnych wersjach materiałowych, które przeznaczone są na przykład do pomieszczeń czystych, aplikacji wymagających dużej odporności ESD i na wysokie temperatury lub też wykonywanych w wersjach samonośnych o dużej długości.
Ponadto prowadnik E4.1 cechuje zwiększenie powierzchni ślizgowych o 30% w porównaniu z poprzednikami. Marek Wzorek zaprezentował również system Triflex RS. Zestaw ten gwarantuje, że poruszający się trójosiowo prowadnik przewodów Triflex R prowadzony jest zawsze w sposób zajmujący mało miejsca równolegle do ramienia robota, a przy głowicy robota nie tworzą się pętle.
Firma igus skonstruowała ten system do bliskiego prowadzenia przewodów na potrzeby zastosowań w robotach na małych przestrzeniach konstrukcyjnych. System można montować bezpośrednio na wszystkich istniejących punktach mocowania na robocie. Nie wymaga on koniecznych do tej pory nakładów na projektowanie – prowadnik przewodów o odpowiedniej długości dodawany jest bez unieruchamiania w przedniej strefie robota i mocowany na szóstej osi za pomocą elementu przyłączeniowego.
PRZEWODY CHAINFLEX PRZEZNACZONE SPECJALNIE DO PROWADNIKÓW PRZEWODÓW
Odpowiednio do powyższego firma igus zaprezentowała niedawno również kompletny program przewodów Chainflex przeznaczonych do wszystkich zastosowań w warunkach obciążeń skrętnych. Oferta ta obejmuje szerokie spektrum: od przewodów typu bus poprzez przewody silnikowe i sterownicze, aż po przewody światłowodowe.
Przewody z rodziny Chainflex CF Robot zapewniają niezawodne przenoszenie energii i danych w prowadnikach 3D, które znajdują się w ciągłym ruchu. Firma igus poszerzyła swój program konfekcjonowanych przewodów napędowych – obecnie dostępnych jest 1335 standardowych produktów ready cable, które mogą być w bardzo krótkim czasie dostarczone do klienta bezpośrednio z magazynu. Do dostępnych już od dawna systemów firm Fanuc, Lenze, Rexroth, SEW, Siemens, itp. doszły obecnie nowe przewody powiązane ze standardami firm B&R, Baumüller, Beckhoff , Berger Lahr, Danaher Motion, ELAU, Fagor, Heidenhain, NUM i Stöber.
igus już od 25 lat zajmuje się badaniami nad tworzywami prowadzonymi we własnych laboratoriach w Kolonii. Obok pierwszej grupy produktów – systemów prowadników przewodów z tworzywa sztucznego, przedsiębiorstwo specjalizuje się również w drugiej dziedzinie, obejmującej łożyska ślizgowe, przegubowe i liniowe oraz specjalne elementy konstrukcyjne z wysoko sprawnych polimerów.
BEZSMAROWNE, BEZOBSŁUGOWE PROWADNICE LINIOWE
Bardzo dużym sukcesem okazał się niewymagający smarowania i bezobsługowy system DryLin W. Już przed laty skonstruowano ciągle nową dla rynku generację ślizgowych prowadnic liniowych – wypowiada się Marek Wzorek. System składa się z wieloczęściowej obudowy i folii ślizgowej wykonanej z polimeru trybologicznego własnej produkcji. Oprócz prostej konstrukcji i ciągle testowanych materiałów, dalsze cechy prowadnic to również niewielka wysokość konstrukcyjna i bardzo dobre wartości w zakresie tarcia i ścieralności. Dochodzi do tego jeszcze bezobsługowość, a także niewielki ciężar oraz duża odporność na zabrudzenia i wilgotność.
TWORZYWO SZTUCZNE ZAMIAST METALU
Następnie dyrektor wspomniał o systemie igubal – kompletnym programie samonastawnych elementów łożyskowych wykonanych w całości ze zoptymalizowanego pod względem tarcia tworzywa sztucznego. Wspomniany typoszereg obejmuje głowice przegubowe i widełkowe, łożyska kołnierzowe, przegubowe i stojakowe. Bezobsługowe elementy łożyskowe zastępują w licznych przypadkach komponenty metalowe, co pozwala zmniejszyć nawet o 80% ciężar i znacznie zredukować głośność pracy.
KONSTRUKTORZY Z BRANŻY MOTORYZACYJNEJ STAWIAJĄ NA ŁOŻYSKA POLIMEROWE
Następnie dyrektor zarządzający przypomniał liczne możliwości zastosowania łożysk ślizgowych z tworzywa sztucznego iglidur w samochodach. We wnętrzu samochodu można je znaleźć przykładowo w systemach regulacji siedzeń. W skrzyni biegów stosuje się odporne na temperaturę łożyska polimerowe, które zapewniają wytrzymałość na temperatury na poziomie 200°C.
W przepustnicach stosuje się natomiast jeszcze bardziej odporny na wysokie temperatury rodzaj, który może być nawet natryskiwany wzmocnionym włóknem szklanym tworzywem PA lub PPS – dzięki temu łożysko tworzy jedność konstrukcyjną z elementami stalowymi. W ten sposób można również natryskiwać zawory klapowe i wałki. Portfolio obejmuje ponadto rozwiązania specjalne, takie jak „ciche“ łożyska do układów pedałów, w których sprężyny zapewniają naprężenie wstępne dla ruchu pedałów, a tym samym łożyskowanie bez powstawania luzów.
CEMENTOWNIE, ELEKTROCIEPŁOWNIE I FABRYKI SAMOCHODÓW
W dziedzinie zastosowań heavy duty pokazano cementownię w Chełmie, gdzie firma igus wyposażyła urządzenie dźwigowe w prowadniki przewodów i przewody wraz z systemem stalowych rynien. W cementowni położonej w regionie Kielc dochodzą do tego również bardzo długie drogi przesuwu, które prowadnik przewodów musi pokonać w bardzo ciężkich warunkach ogromnego zapylenia. Równie spektakularnie przedstawiają się zdjęcia z huty stali w Częstochowie oraz z wielu elektrociepłowni, w których odbywa się rozładunek węgla z wykorzystaniem prowadników przewodów.
W trudnych warunkach, np. na wywrotnicach wagonowych, prowadniki przewodów z tworzywa sztucznego firmy igus pracują z odwróconym promieniem gięcia (RBR). Bardzo dobrze rozwija się również sprzedaż systemów Triflex RS przeznaczonych do bliskiego prowadzenia przewodów na robotach. Bezpieczeństwo procesu i długą żywotność zapewniają przy tym wielowymiarowe prowadniki Triflex R, które dyrektor Marek Wzorek pokazał na przykładzie krajowej fabryki samochodów.
Poszczególne ogniwa prowadnika są połączone ze sobą z zastosowaniem zasady naczepy, w sposób przypominający sprzęg przyczepowy. Taki sposób połączenia zapewnia elastyczne ruchy we wszystkich kierunkach również przy wysokich siłach rozciągających.
PRZEMYSŁ OPAKOWANIOWY, MOTORYZACYJNY I TECHNIKA MEDYCZNA
W temacie bezsmarowych i bezobsługowych zastosowań łożysk polimerowych dyrektor Marek Wzorek zaprezentował, między innymi, przykłady zastosowania samonastawnych łożysk igubal w przemyśle opakowaniowym. Zastosowania takie można spotkać między innymi w firmie Gema w Kielcach.
Jeżeli chodzi o poddostawców dla przemysłu samochodowego, wspomniano firmę Magna Automotive oraz konstruktorów samochodów indywidualnie projektowanych z firmy Asor w Łomiankach. W dziedzinie techniki medycznej przedstawiono przykłady z optyki – firmę Optopol oraz sprzętu rehabilitacyjnego – firmę Ortolan.
W ostatnim wspomnianym przypadku bezobsługowe miniaturowe prowadnice ślizgowe DryLin N o niskich profilach pomagają uzyskać lekką i pozbawioną szarpnięć regulację oparcia wózków inwalidzkich. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku wszystkich prowadnic DryLin, wózki pracują bez smarowania w anodowanych profilach aluminiowych. Dzięki zastosowanemu materiałowi iglidur J oraz specjalnej konstrukcji DryLin N są równie korzystnym pod względem kosztów i elastycznym systemem prowadzenia ślizgowego – skomentował dyrektor Marek Wzorek.
igus Sp. z o. o.
www.igus.pl