Bezpieczny transport i kontrola

| Prezentacje firmowe Artykuły

Fraport AG zalicza się w skali międzynarodowej do wiodących przedsiębiorstw lotniskowych i obsługuje wraz z frankfurckim lotniskiem jeden z najważniejszych węzłów lotniczych na świecie. W szczytowych dniach Fraport AG odprawia ponad 120 tys. sztuk bagażu, co stanowi niezwykłe wyzwanie logistyczne.

Bezpieczny transport i kontrola

Fot. 1. Aby chronić system sterowania, w 200 systemach szaf kompaktowych CM firma Rittal wbudowała i rozdzieliła wyjścia sterowników dla elementów wykonawczych i czujników, które zostały ustawione w sposób zdecentralizowany i przyporządkowane różnym segmentom instalacji

Bagaże muszą być podawane pewnie i bez opóźnień oraz automatycznie i gruntownie sprawdzane zgodnie z obowiązującymi najwyższymi standardami bezpieczeństwa. Podczas tego procesu 200 szaf kompaktowych Rittal CM oraz liczne elementy systemu szaf sterowniczych TS 8 w instalacjach transportu bagażu dbają o ochronę i optymalną obsługę najnowocześniejszych systemów sterowniczych.

Lotnisko frankfurckie uchodzi na całym świecie za wzór dla doskonale zorganizowanej odprawy bagażu. Szczególnym wyzwaniem jest gwarantowany czas przesiadki pasażerów wraz z bagażem, który wynosi tylko 45 minut. Jest to możliwe przede wszystkim dzięki ekstremalnie szybkiej instalacji transportu bagażu i kolejce o długości około 73km. Taśma transportowa gwarantuje płynny transfer bagaży odlatujących i przesiadających się pasażerów.

Dyspozycyjność tej gigantycznej instalacji wynosi 99,65%. "Tak wysoki współczynnik pewności jest znaczną zaletą frankfurckiego lotniska w kontekście konkurencyjności", tłumaczy Hubert Grünewald, szef działu eksploatacji i procesów w firmie Fraport. Instalacja transportująca bagaż jest podzielona na trzy obszary: terminal 1 i 2 oraz obszar lotniskowy, które połączone są poprzez tunele o długości sześciu kilometrów. Na torach transportowych przemieszczane są ze znaczną szybkością pojemniki.

Składają się one z metalowej ramy z rolkami prowadzącymi do wymuszonego prowadzenia w instalacji oraz nałożonej skorupy ze sztucznego tworzywa przyjmującej bagaż do transportu. Odpowiednie numery pojemników są rejestrowane w punktach odczytu i - odpowiednio do informacji o lotach i przeznaczeniu - za pomocą zwrotnic bagaże są prowadzone możliwie szybko i pewnie do miejsca docelowego.

KONTROLE BEZPIECZEŃSTWA NA PRZESUWAJĄCYCH SIĘ TAŚMACH

Aby spełnić obowiązujące obecnie wysokie standardy kontroli bagażu także w terminalu 1, Fraport we współpracy z SEAP Automation - firmą z Langen specjalizującą się w transporcie bagażu, zainstalowały nowoczesną instalację do transportu z kompleksowymi wielostopniowymi urządzeniami do kontroli bagażu podróżnego. W pełni automatycznie wszystkie walizki i torby podróżne są przepuszczane przez różne urządzenia prześwietlające bagaż w poszukiwaniu niebezpiecznych substancji.

Fot. 2. "Dla nas musiało to być kompletne rozwiązanie. Dzięki dostarczonemu systemowi w zakresie techniki obudów mamy pewnego partnera na pokładzie", powiedział Hubert Grünewald, szef działu eksploatacji/procesów instalacji bagażowych w firmie Fraport

Fot. 3. Kompatybilność z komponentami zabudowy TS 8 powodują, że nowa, kompaktowa szafa systemowa Rittal Compact-Medium otwiera pole do zastosowań w zakresie zabudowy wnętrza i prowadzenia kabli

ŁATWY MONTAŻ SYSTEMÓW STEROWANIA

Fot. 4. Obok systemów szaf kompaktowych CM we Fraport zainstalowano także liczne szafy sterownicze TS 8 z chłodziarkami TopTherm

Niezakłócony transport bagażu gwarantuje działające w tle nowoczesne sterowanie napędu. Aby je chronić, w łącznie 200 systemach szaf kompaktowych CM firma Rittal wbudowała i rozdzieliła wyjścia sterowników dla elementów wykonawczych i czujników, które zostały ustawione w sposób zdecentralizowany i przyporządkowane różnym segmentom instalacji.

Dzięki umieszczonym po bokach szaf szynom CM do zabudowy wewnętrznej możliwy stał się bezpośredni montaż systemów okablowania Lütze bez koniecznej konstrukcji ramowej i obróbki mechanicznej.

Elastyczne uszczelnienie wprowadzenia kabli w dolnym obszarze szafy jest zapewnione dzięki profilom wprowadzającym, które można po prostu zatrzaskiwać w blachach podłogowych i obudowie. Za pomocą składanych uchwytów CM w drzwiach możliwy jest dostęp do szaf poprzez zwykłe wkładki zamkowe.

"Systemy szaf kompaktowych CM firmy Rittal pasowały idealnie do naszej koncepcji automatyzacji. Mogliśmy w nich komfortowo i łatwo zamontować systemy okablowań Lütze. Był to ważny powód podjętych przez nas decyzji", wyjaśnia Anton Pajonk, prezes SEAP Automation.

WYŁĄCZNIK AWARYJNY Z NAJKRÓTSZYM CZASEM REAKCJI

Codziennie jednak w takich kompleksowych instalacjach bagażu może dojść do groźnych i krytycznych w aspekcie czasowym zdarzeń. Zagrożeń takich - również powodowanych przez osoby - można uniknąć za pomocą bezpiecznych sieci i szybkich sterowników bezpieczeństwa. Odpowiednie wyłączniki awaryjne zamontowane w obudowach AE Rittal jako panele obsługowe na szafach CM gwarantują szybki czas reakcji. Po uruchomieniu wyłącznika instalacja jest wyłączana w odpowiednim obszarze.

Dzięki wykorzystanym systemom sieciowym usterka może być natychmiast zlokalizowana i przeanalizowana w centralnej sterowni. Systemy HiMatrix firmy HIMA, które umieszczone są w szafach sterowniczych Rittal TS 8 z przeszklonymi drzwiami, zapewniają możliwość wydania szczegółowych wskazówek przez komunikaty alarmowe oraz natychmiastowego usunięcia usterki na miejscu przez odpowiedni personel. Tym samym można znacznie zminimalizować czasy przestoju.

Od przeszło 15 lat SEAP Automation stawia na obudowy Rittala, przy czym aktualnie w nowych instalacjach do transportu bagażu stosowane są systemy szaf sterowniczych TS 8 z chłodziarkami TopTh erm oraz komponenty rozdziału prądu RiLine60. Dzięki wykorzystaniu systemów CM i TS 8 producent instalacji ma dostęp do wszystkich kompatybilnych z TS 8 akcesoriów i może tym samym oszczędzić czas i koszty magazynowania.

Rittal
www.rittal.pl