Unikalne połączenie napędu liniowego i obrotowego
| Prezentacje firmowe ArtykułySystem XTS otwiera nowe możliwości w inżynierii mechanicznej. Łączy on zalety dwóch dobrze znanych systemów napędowych: liniowego i obrotowego, umożliwiając dynamiczne sterowanie zdalnymi karetkami poruszającymi się z prędkościami do 4 m/s po praktycznie dowolnej trasie. Rozwiązanie firmy Beckhoff pozwala na opracowywanie projektów zupełnie nowych generacji maszyn.
XTS to modułowy, konfigurowalny system mechatroniczny, w którym elementy napędowe wraz z karetkami i prowadnicami tworzą kompletną konstrukcję. Moduły zawierają cewki elektromagnetyczne oraz inne elementy funkcjonalne potrzebne do ich poprawnego działania - wymagane jest jedynie podłączenie źródła zasilania i sterownika poprzez sieć EtherCAT. Napędy nie mają części ruchomych, co znacznie ogranicza ich zużycie. W nowym systemie uzyskuje się prędkości do 4 m/s bez strat dokładności pozycjonowania.
JAK TO DZIAŁA?
Ruchome karetki wyposażone są w powierzchnie magnetyczne, które wraz z cewkami modułu napędowego generują siłę nośną. Dzięki temu rolki karetek - o trudno ścieralnej powierzchni wykonanej ze specjalnego tworzywa sztucznego - mogą poruszać się po prowadnicy z dużymi prędkościami. Mechaniczny enkoder o wysokiej dokładności przekazuje dane o pozycji elementu do modułu napędowego.
Karetki samodzielnie przyspieszają, hamują oraz synchronizują się, poruszając po odcinkach prostych oraz zakrzywionych. Mogą one pozycjonować się w absolutnym układzie współrzędnych lub względem siebie nawzajem, możliwe jest też ich grupowanie i łączenie w trakcie ruchu. Grupa karetek może także wykonywać ruchy ze stałą siłą.
Z CZEGO SIĘ SKŁADA XTS?
Wybierając XTS, nie trzeba szukać dodatkowych podzespołów - zawiera on wszystkie elementy niezbędne do jego poprawnego działania. Obejmuje to:
- modułowy napęd liniowy w pełni zintegrowany z zasilaniem i pomiarem przemieszczenia,
- jedną lub więcej karetek w roli urządzeń wykonawczych,
- prowadnicę jezdną,
- komputer przemysłowy klasy P C z oprogramowaniem TwinCAT.
Warto zwrócić uwagę, że wszystkie części XTS są produkowane i montowane przez firmę Beckhoff w Niemczech. W połączeniu z oprogramowaniem i systemami sterowania, Beckhoff oferuje kompletne, markowe rozwiązanie napędowe.
MOŻLIWOŚCI ADAPTACJI DO LINII TECHNOLOGICZNEJ
Jakie korzyści wiążą się z zastosowaniem omawianego systemu napędowego? Przede wszystkim łatwa staje się implementacja różnorodnych, w tym skomplikowanych zadań transportowych. To, co było wcześniej niemożliwe lub wymagało zastosowania kilku napędów, obecnie zrealizować można z wykorzystaniem jednego modułowego rozwiązania.
Ponieważ w XTS wszystkie ścieżki można wykorzystać do transportowania materiałów, inżynierowie są teraz w stanie tworzyć projekty znacznie bardzie efektywnych urządzeń, w których dodatkowo nie istnieje problem połączeń kablowych i ich osłon. Wymiary geometryczne - długości i promienie - określane są na podstawie wybranych elementów.
Do tego zastosowana może być praktycznie dowolna liczba karetek na typowych torach przy zachowaniu relatywnie niskich kosztów projektowania i konstrukcji. Warto zwrócić również uwagę na fakt, że system cechuje się niewielkim zużyciem energii, co jest ważne w przypadku jego długoterminowego użytkowania.
TRANSPORT MATERIAŁÓW
Omawiany system może być używany na wiele sposobów i w wielu obszarach przemysłu, aczkolwiek jego podstawowym zastosowaniem jest szybkie przemieszczanie materiałów. Obejmuje to transport produktów, dostosowywanie ich rozkładu na linii, przyspieszanie i spowalnianie ruchu, a także ich chwytanie i przenoszenie elementów.
Nieregularny przepływ produktów jest wychwytywany i korygowany w taki sposób, aby docierały one do kolejnej stacji roboczej w stałych odstępach czasowych i ze stałą prędkością. Produkty mogą być transportowane bezpośrednio z dużą prędkością, a także kierowane do specjalnego bufora, skąd są odpowiednio pobierane do dalszej obróbki.
Beckhoff Automation
www.beckhoff.com/xts/