Inteligentna intralogistyka z autonomicznymi robotami mobilnymi MiR

| Prezentacje firmowe Roboty

Idea Przemysłu 4.0 to globalna koncepcja zmian technologicznych, które przenoszą biznes na wyższy poziom - ale nie tylko. To przede wszystkim katalizator zmian i pretekst do zadania sobie pytań: czy można inaczej, szybciej, wydajniej? Czy można z lepszymi efektami?

Inteligentna intralogistyka z autonomicznymi robotami mobilnymi MiR
 
Fot. 1. Roboty MiR 100 i MiR 200

Przedsiębiorcy nieustannie poszukują złotego środka na drodze do osiągnięcia biznesowego sukcesu i/lub ugruntowania swojej pozycji na rynku. Coraz chętniej sięgają więc po innowacyjne technologie związane z robotyzacją linii produkcyjnych. Także automatyzacja wkracza mocnym krokiem do transportu wewnątrzzakładowego. Jej zaawansowanym przykładem są autonomiczne roboty mobilne AMR, które są następcami tradycyjnych wózków elektrycznych AGV.

"Przez ostatnie 20 lat zapowiadano, że roboty mobilne będą szeroko rozpowszechnione. Mimo to, roboty w logistyce nie osiągnęły popularności. Według mnie było to kwestią ceny i potencjalnego zysku. Uznałem zatem, że elastyczne, wszechstronne, dostępne cenowo i przyjazne użytkownikowi rozwiązanie, mogące wspierać każdego pracownika, znalazłoby zastosowanie we wszystkich branżach. Na tej podstawie zacząłem pracę nad robotem mobilnym MiR100", mówi założyciel i dyrektor ds. strategii Mobile Industrial Robots (MiR), Niels Jul Jacobsen, który bada i rozwija technologię robotów i oprogramowania od 1989 roku.

Autonomiczne roboty MiR stanowią rozwinięcie klasycznych rozwiązań AGV, przenosząc standardy Przemysłu 4.0 do transportu wewnętrznego. Zabudowane przenośniki, haki holownicze, roboty lub półki do transportu materiałów w połączeniu z komunikacją z nadrzędnymi systemami i obsługą wind oraz dynamicznym odnajdywaniem tras są kwintesencją definicji robotów AMR (Autonomous Mobile Robot). Na ich korzyść przemawiają przede wszystkim bezpieczeństwo i sprawność działania.

Kiedy intralogistyką zajmuje się człowiek, efektywność procesu zależy w dużej mierze od jego umiejętności planowania i kolejkowania zadań. Jeśli natomiast transport jest zautomatyzowany i czuwa nad nim inteligentny system informatyczny, to przepływ produktów podlega pełnej kontroli i można nim skutecznie zarządzać, uwzględniając różne zmienne. Co więcej, roboty są dostosowane pod konkretny rodzaj transportowanych materiałów, co zwiększa bezpieczeństwo np. w przypadku przewożenia układów elektronicznych, które wymagają szczególnej ostrożności.

AUTOMATYCZNE CZY AUTONOMICZNE?

Roboty AGV poruszają się po ustalonych trasach, prowadzone m.in. przez kable i pasy magnetyczne. Napotykając przeszkody, muszą zatrzymać się i poczekać, aż droga będzie wolna. Autonomiczne roboty mobilne (AMR) są wszechstronne i nie wymagają zewnętrznej infrastruktury do nawigowania. Dzięki temu ich implementacja jest prosta i wysoce skalowalna. Wbudowane inteligentne rozwiązania umożliwiają podejmowanie decyzji w obliczu przeszkód. AMR mogą ominąć je bez zatrzymania lub bezpiecznie zatrzymać się, gdy pojawi się przed nimi człowiek.

GOTOWE NA RÓŻNE ZADANIA

Robot AGV realizuje to samo zlecenie dostaw przez cały okres użytkowania. Może przewozić materiały z punktu A do B i C, jednak nie może nieoczekiwanie zawieźć ich do punktu D. Zmiany i zakłócenia oznaczają kosztowną instalację nowego systemu AGV. Autonomiczne roboty mobilne za pomocą kilku zmian mogą być wdrażane do kolejnych zadań, tras i rozkładów obiektów. Mogą być także przeniesione do innego zakładu i w ciągu kilku godzin rozpocząć pracę.

PRZYJAZNE DLA UŻYTKOWNIKA

Roboty AGV są zaprojektowane do wykonywania prostych zadań, ale ich montaż i działanie są skomplikowane i kosztowne. Wymagają doświadczenia i wiedzy inżynierów lub certyfikowanego personelu. AMR jest łatwy do wdrożenia, wymaga jednorazowego zmapowania budynku, wyznaczenia stref i ważnych punktów. Autonomiczne roboty mobilne są obsługiwane poprzez prosty i intuicyjny interfejs, który nie wymaga umiejętności programistycznych. Gdy układ budynku zmienia się, AMR sporządza mapę ponownie.

ELASTYCZNE

Roboty AGV nie są elastyczne w sposobie nawigowania i użytkowania. To sprawia, że przedsiębiorstwa często potrzebują ogromnej floty pojazdów, aby realizować proste zadania transportowe. Autonomiczne roboty mobilne są elastyczne we wszystkich aspektach i mogą być używane z różnymi modułami nastawnymi, w zależności od potrzeb. Moduły można łatwo zmieniać.

ROBOTY MIR00, MIR200, MIR500, MIR1000

 
Fot. 2. Robot MiR 1000

Współpracujące roboty mobilne MiR są autonomiczne i mają wbudowaną inteligentne rozwiązania. Nawigują bezpiecznie wokół ludzi i maszyn, a czujniki i kamery pozwalają im na bieżąco reagować na zmieniające się warunki w zakładzie i wyszukać optymalną trasę do punktu docelowego. Kontrolę nad robotami mobilnymi MiR może sprawować operator bez doświadczenia programistycznego, wykorzystując do tego przyjazny interfejs dostępny z poziomu przeglądarki internetowej na smartfonie, tablecie czy komputerze.

Robot mobilny MiR100 może transportować materiały o maksymalnej masie 100 kg, robot MiR200 - do 200 kg, robot MiR500 - do 500 kg, a MiR1000 - do 1000 kg. Na robotach MiR bardzo łatwo możemy implementować różnorakie moduły np. pojemniki, stojaki, podnośniki, przenośniki czy nawet roboty przemysłowe - w zależności od potrzeb danego procesu. Jako jedyny producent robotów mobilnych, MiR oferuje także MiRHook, który może być umieszczony na robotach MiR i ciągnąć np. wózki czy widły do palet. Z wykorzystaniem MiRHook udźwig robota MiR100 wzrasta do 300 kg, a w przypadku MiR200 - do 500 kg.

"ASTOR stale poszukuje rozwiązań, które pomogą firmom wejść na kolejny poziom konkurencyjności, dzięki cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji. Autonomiczne roboty mobilne w dobie Przemysłu 4.0 są segmentem, na który widzimy rosnące zapotrzebowanie. Elastyczne, proste w obsłudze i inteligentne roboty MiR mogą być świetnym wyborem, zarówno dla dużych firm, jak i mniejszych przedsiębiorstw", mówi Piotr Gładysz, dyrektor pionu przygotowania inwestycji w ASTOR.

Autonomiczne roboty mobilne są szansą na redukcję kosztów, jakie generuje transport wewnątrzzakładowy. Dlaczego? Ponieważ przemieszczanie elementu z jednego miejsca do drugiego nie dostarcza firmie wartości. Jest wydatkiem. Automatyzując transport, można więc zarówno zredukować koszty produkcyjne, jaki zwiększyć wydajność.

Łukasz Mąka
menedżer produktów MiR
ASTOR