Transport mobilny firmy SEW-Eurodrive - Wózki AGV do indywidualnych zastosowań

| Prezentacje firmowe Roboty

Pojazdy AGV cieszą się coraz większym zainteresowaniem, co dotyczy wielu nowych aplikacji oraz branż. To, co do tej pory wydawało się niemożliwe, dzięki nowoczesnej technologii staje się realne – a pomaga w tym szybki postęp technologiczny.

Transport mobilny firmy SEW-Eurodrive - Wózki AGV do indywidualnych zastosowań

Rynek wymaga coraz wydajniejszych i szybszych rozwiązań, a jednocześnie standardy w zakresie bezpieczeństwa rosną. Motywuje to projektantów do optymalizacji pojazdów i stosowania najnowszych technologii.

 Ilustracja tytułowa: Przykład zastosowania kastomizowanego wózka AGV firmy SEW-Eurodrive dla producenta profili aluminiowych – spółki Final

Firma SEW-Eurodrive oferuje wózki AGV, które od początku są projektowane pod konkretne zastosowania, a jednocześnie wykorzystują tę samą, sprawdzoną zasadę działania i sterowania. Wszystkie pojazdy zawierają standardowe dla SEW-Eurodrive rozwiązania napędowe – czyli serwonapędy, motoreduktory, falowniki, panele operatorskie, kontrolery ruchu, itd. Natomiast w zakresie bezpieczeństwa oraz komunikacji WLAN zastosowane są produkty uznanych światowych producentów.

Nasza oferta to nie tylko projektowanie wózków AGV pod konkretne zastosowania, ale także dostarczanie podzespołów do ich budowy, uruchamianie oraz kompletne systemy "pod klucz", łącznie z montażem kabli zasilających w posadzce. Techniczne wsparcie dla zaprojektowania i uruchomienia systemów AGV zapewniają inżynierowie aplikacyjni z Działu Techniczno-Szkoleniowego SEW-Eurodrive Polska – najwyższej klasy specjaliści z doświadczeniem na rynku lokalnym i międzynarodowym.

SYSTEMY ZASILANIA

Zasilanie pojazdów z pętli indukcyjnych MOVITRANS umieszczonych w podłożu na całych trasach przejazdu

Technologia bezdotykowego przekazywania energii MOVITRANS przewodami umieszczonymi w posadzce, po której jeździ wózek, stanowi trwałe, niezawodne i bezpieczne dla użytkowników rozwiązanie. Ciągłość dostaw energii i uniezależnienie się od innych źródeł zapewnia pełną dostępność wózka przez cały okres jego użytkowania. Jest to system bezobsługowy. W tej technologii nie są wymagane superkondensatory, akumulatory czy systemy zarządzania energią.

Pojazdy wyposażone w zestaw superkondensatorów doładowywanych indukcyjnie na trasach przejazdu lub/i stacjach docelowych

W tej wersji pętle MOVITRANS nie muszą pokrywać całej trasy przejazdu. Wózki wyposażone są w system zarządzania energią, który automatycznie ładuje superkondensatory na odcinkach tras lub stacjach zasilanych przez pętlę indukcyjną MOVITRANS. Za pomocą zmagazynowanej energii wózek ma możliwość pokonania odcinków tras bez dostarczania energii z zewnątrz. Modułowość systemu umożliwia jego zaprojektowanie w zależności od potrzeb, a czas doładowania superkondensatorów jest rzędu jednej minuty.

Zasilanie akumulatorowe

Klasyczne rozwiązanie w postaci akumulatorów jest dostępne w różnych konfiguracjach pakietów. Wózki mogą być wyposażone w ładowarki najazdowe lub bezkontaktowe zasilanie MOVITRANS. W obu rozwiązaniach nie wymagana jest ingerencja obsługi. Przy braku jakiejkolwiek energii zasilania istnieje możliwość mechanicznego odblokowania napędów i usunięcia pojazdu.

 
Rys. 1 Systemy zasilania

NAWIGACJA

Wózki AGV są automatycznie prowadzone po zdefiniowanym torze jazdy – za pomocą kamer śledzących linię na posadzce. Może ona być namalowana lub naklejona, co umożliwia łatwą zmianę trasy. Można również zrealizować naprowadzanie antenowe na kable pętli indukcyjnej w posadzce dla pojazdów zasilanych permanentnie z systemu MOVITRANS. W tym rozwiązaniu pętla indukcyjna służy jednocześnie do zasilania i nawigacji wózka.

Trzecia z możliwości to system nawigacyjny SLAM bazujący na informacjach ze skanerów rozpoznających stałe elementy infrastruktury otaczające miejsce, w którym znajduje się wózek. Takimi elementami są na przykład ściany lub słupy. Ten rodzaj nawigacji umożliwia utworzenie mapy i naniesienie na nią trasy przejazdu wózka.

 
Rys. 2 Trzy rodzaje nawigacji wózków AGV

STEROWANIE

Sterowanie pracą wózków może być realizowane przez:

  • nadrzędny kontroler PLC i sieć bezprzewodową,
  • dedykowany Logistic Controller zarządzający pracą floty wózków,
  • sterowanie lokalne za pomocą przycisków lub z panelu operatorskiego,
  • możliwe utworzenie interfejsu do zewnętrznych systemów sterowania.

Tagi RFID lub Data Matrix na trasie przejazdu wózka aktualizują informację o pozycji wózka

BEZPIECZEŃSTWO

Gdy wózki transportowe poruszają się w obszarach, w których mogą znaleźć się ludzie, bezpieczeństwo zapewnia system skanerów z oprogramowanymi strefami bezpieczeństwa. Opcjonalnie: bezpieczne funkcje napędowe typu

  • bezpieczna kontrola hamulca,
  • bezpieczne zatrzymanie,
  • bezpieczna prędkość.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość bezpiecznego stosowania automatycznych wózków samojezdnych dotyczy nie tylko sytuacji, gdzie chodzi o zagwarantowanie bezpieczeństwa ludziom znajdującym się na trasach przejazdu tych wózków. W wielu sytuacjach, bezobsługowe AGV mogą wyręczyć ludzi w miejscach, gdzie niebezpieczeństwem jest duży ruch np. wózków widłowych. Opcjonalnie wózki można wyposażyć w bezpieczną komunikację bezprzewodową z nadrzędnym kontrolerem bezpieczeństwa.

Wózki samojezdne – dane techniczne

 Prędkość liniowa

  • do 90 m/min

 

Zasięg

  • brak ograniczeń przy zasilaniu bezprzewodowym MOVITRANS
  • do 100 metrów przy zasilaniu z superkondensatorów

 

Promień skrętu

  • typowo 1 m, w zależności od wielkości wózka
  • obrót w miejscu

 

Komunikacja

  • bezprzewodowa sieć Ethernet
  • bezprzewodowa sieć Profinet/Profisafe

 

Napęd

  • serwomotory ze standardowej oferty SEW-EURODRIVE

 

Nawigacja

  • anteny śledzące zasilanie bezprzewodowe MOVITRANS
  • głowice optyczne śledzące taśmę naklejoną na posadzce
  • lokalizacja w oparciu na konturach otoczenia SLAM

 

Pozycjonowanie

  • z użyciem głowicy i transponderów RFID
  • z użyciem głowic optycznych i Data Matrix

 

Bezpieczeństwo

  • laserowe skanery bezpieczeństwa
  • kontroler bezpieczeństwa z monitorowaniem ruchu
  • funkcje bezpiecznego sterowania hamulcem

 

Funkcjonalność

  • pobranie, przetransportowanie i oddanie europalety lub dowolnego ładunku w trybie automatycznym
  • śledzenie toru jazdy
  • dojazd do zadanych pozycji w trybie automatycznym
  • sterowanie z panelu operatorskiego dla ruchu ręcznego
  • sterowanie automatyczne z zewnętrznego systemu
  • sterowania lub Logistic Controller przez sieć bezprzewodową
  • programowane i przełączane strefy bezpieczeństwa w zależności od prędkości i kierunku jazdy
  • nadawanie numerów dla transponderów RFID

 

UKŁAD NAPĘDOWY

Wózki napędzane są motoreduktorami kątowymi z synchronicznymi silnikami serwo firmy SEW-Eurodrive zapewniającymi precyzyjną skrętność i podążanie zgodnie z zadanym torem jazdy.

WARIANTY POJAZDÓW

Funkcje transportowe pojazdów uzgadniane są każdorazowo z klientem i mogą być dostosowywane do potrzeb, bazując na podstawowych standardach odnośnie do zasilania, nawigowania oraz sterowania. Podstawowe rozwiązania to pojazdy umożliwiające transport palet lub skrzyń o wagach 1 oraz 2 tony o różnych możliwościach pobierania i wyładowywania ładunku.

 
Rys. 3 Dwa przykładowe AGV: ze stołem obrotowym i przenośnikiem poprzecznym

PRZYKŁADOWE WARIANTY WÓZKÓW SAMOJEZDNYCH AGV

Wersja ze stołem obrotowym i przenośnikiem rolkowym

Wózek w tej wersji ma możliwość pobrania ładunku (np. palety) z kierunku na wprost oraz wyładowania po obróceniu o 90 stopni poprzecznie do toru jazdy. Również w odwrotnej kolejności.

Wersja z poprzecznym przenośnikiem łańcuchowym/rolkowym/pasowym

Wózek może pobierać i wyładowywać ładunek na obydwie strony w stosunku do toru jazdy.

Wykonanie specjalne

Wózek może zostać wykonany jako indywidualne rozwiązanie potrzeb transportowych klienta. W takim wypadku konstrukcja dopasowana jest do gabarytów oraz mas przewożonych ładunków.

 

SEW-Eurodrive Polska Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5
92-518 Łódź
tel. 42 293 00 00
sew@sew-eurodrive.pl
www.sew-eurodrive.pl