Przenośniki są powszechnym elementem wyposażenia przedsiębiorstw produkcyjnych oraz centrów dystrybucji. Korzysta się z nich w automatyzacji m.in. takich zadań wymagających przemieszczania produktów, jak: sortowanie, ważenie (w kontroli jakości czy kompletowaniu zamówień), pakowanie, paletyzacja i transport pomiędzy różnymi poziomami (na przykład piętrami zabudowy magazynu czy w załadunku i rozładunku zbiorników).
Jako część logistyki wewnątrzzakładowej albo wewnątrzmagazynowej przenośniki wyróżniają się możliwością pracy ciągłej i bezobsługowej, lecz na ograniczonym obszarze. Warto z nich korzystać wówczas, gdy zadanie jest powtarzalne i o odpowiednio dużej częstości, przy której zaangażowanie na przykład wózków widłowych jest niewydajne i nieopłacalne.
PRZENOŚNIKI – JAK WYBRAĆ NAJLEPSZY?
Właściwie dobrane przenośniki i prawidłowy projekt systemu transportu z nich zbudowanego mają wpływ na wydajność realizowanych procesów, efektywność wykorzystania dostępnej przestrzeni i warunki pracy, natomiast błędy popełnione w tym zakresie mogą prowadzić do zbędnej zwłoki, pogorszenia jakości produktów, czy wypadków w miejscu pracy. Dalej podpowiadamy na co trzeba zwrócić uwagę, aby jak najwięcej skorzystać na wyposażeniu linii produkcyjnej, bądź magazynu w te urządzenia.
Podstawowe kryterium wyboru typu przenośnika to rodzaj produktu, który będzie transportował. Chodzi zarówno o jego cechy fizyczne, czyli materiał wykonania, stopień rozdrobnienia, rozmiary, wagę, temperaturę, kruchość, twardość, plastyczność, cechy charakterystyczne (ostre krawędzie, tłusta powierzchnia), sposób zapakowania (bez osłony, w opakowaniu oddzielnym, w opakowaniu zbiorczym), rodzaj opakowania (szklane, metalowe, papierowe, plastikowe), jak i przeznaczenie. Inne wymagania ma na przykład żywność (patrz: ramka), a inne środki chemicznie agresywne.
Ważne są też: modułowość, możliwość montażu systemów dodatkowych (wizyjnych, znakujących, zliczających), uniwersalność, skalowalność, bezpieczeństwo, łatwość konserwacji, ergonomiczność, niezawodność oraz energooszczędność transporterów. Przykładowo modułowość pozwala z gotowych elementów strukturalnych oraz napędowych budować systemy transportu dopasowane do potrzeb aplikacji, a w razie potrzeby je przebudowywać.