E-trendy w logistyce? Sprawdzamy, jak odpowiada na nie robotyka i automatyzacja

| Prezentacje firmowe Roboty

Szybkie sortowanie i pakowanie towarów, personalizacja zamówień oraz natychmiastowe wysyłki – to zaledwie kilka z wyzwań, które stoją przed centrami logistycznymi. Muszą one uporać się także z pracochłonnymi procesami pakowania czy wahaniami wolumenu. Szybkiego wzrostu nowoczesnego kanału sprzedaży, jakim jest e-commerce, nie da się zatrzymać. Konieczne jest więc dostosowanie łańcucha dostaw do wymagań rynku. Pomagają w tym zautomatyzowane i zrobotyzowane procesy w systemach logistycznych.

E-trendy w logistyce? Sprawdzamy, jak odpowiada na nie robotyka i automatyzacja

EKSPERCI SĄ ZGODNI CO DO TEGO, ŻE ZMIANY W LOGISTYCE NAPĘDZA DYNAMICZNY ROZWÓJ SEGMENTU E-COMMERCE

Jak wynika z raportu Statista Digital Market Outlook, Polska jest już trzynastym najszybciej rosnącym rynkiem e-commerce na świecie. Z kolei serwis Shopify podaje, że światowa sprzedaż on-line przekracza już 3,5 mld dolarów i prognozuje, że do 2023 roku podwoi się do wartości 6,5 mld dolarów*. Tak szybkie tempo wzrostu to wiele możliwości, ale także wyzwań, do których trzeba sprawnie dopasować łańcuchy dostaw.

BŁYSKAWICZNE DOSTAWY STANĄ SIĘ NORMĄ

Na operacje logistyczne wpływają także zmieniające się oczekiwania klientów. Kupujący w sieci przyzwyczaili się bowiem do szybkich dostaw, które powinny odbywać się następnego lub nawet tego samego dnia. Według Shopify dwie trzecie konsumentów przyznaje, że jednym z głównych powodów porzucenia koszyka jest zbyt długa i kosztowna przesyłka. Najwięksi gracze wychodzą naprzeciw tym wymaganiom i szacuje się, że już w tym roku aż 65% sprzedawców zaoferuje dostawy w dniu zamówienia (wg Shopify). To jednak nie koniec wyzwań. Kolejnym jest personalizacja zamówień, która wymaga elastycznej produkcji dostosowanej do zmian i wytwarzania krótkich serii produktów. By ich realizacja była sprawna, potrzebne są rozwiązania, które umożliwią identyfikowanie, sortowanie i przetwarzanie pojedynczych paczek o różnych kształtach i rozmiarach. Wykonywanie tych prac ręcznie jest bowiem bardzo pracochłonne.

- Za przykład można podać choćby zrobotyzowane kompletowanie zamówień, wspierane przez uczenie maszynowe i autonomiczne chwytanie. Robot wyposażony w system wizyjny, oparty na sztucznej inteligencji, potrafirozpoznawać szeroką gamę produktów o różnych kształtach i wielkościach, pobiera je i następnie umieszcza w pojemniku, który jest już gotowy do pakowania. Taki układ pracuje przez całą dobę i jest niezawodny, co znacznie przyśpiesza proces kompletacji zamówień, a także dostaw - mówi Michał Furmański, z Biznesu Robotyki i Automatyki Dyskretnej ABB.

ZAPLECZE LOGISTYCZNE POWINNO BYĆ ELASTYCZNE

Automatyzacja rozwiązuje także kolejną trudność w działaniu centrów dystrybucji, związaną z wahaniami wolumenu. Jednego dnia magazyn może obsługiwać kilka tysięcy przesyłek, a następnego już nawet kilkaset tysięcy. Tak duże wzrosty wymagają zmian w strukturze operacji logistycznych. "Zaplecze logistyczne można elastycznie dopasowywać do zamówień i potrzeb rynku, wykorzystując modularne, zrobotyzowane systemy. Mogą to być m.in. moduły do depaletyzacji i paletyzacji dla pojedynczych oraz mieszanych palet lub moduły do sortowania produktów i paczek (singulation cell). Robot w takim systemie segreguje 25 paczek na minutę i ustawia je tak, by były przygotowane do dalszego kompletowania. Gdy zamówień jest więcej, system można łatwo rozbudować o kolejne jednostki, które w czasie rzeczywistym zwiększają produktywność, co przekłada się na realne korzyści", wymienia Michał Furmański z ABB.

SKUTECZNOŚĆ POTWIERDZONA WYNIKAMI

Dzięki automatyzacji i robotyzacji wydajność procesu można zwiększyć nawet o 30 proc. Przykład? Jeszcze siedem lat temu Apotea, dziś największa szwedzka apteka internetowa, dostarczała zaledwie kilka paczek dziennie, by w 2019 r. obsługiwać aż 170 tys. zamówień tygodniowo. Do tak znacznego wzrostu produktywności przyczyniły się roboty IRB 4600 ABB oraz automatyzacja procesów w centrum logistycznym w Morgongåva. Trzy szybkie roboty zostały wyposażone w oprogramowanie do sortowania i pakowania produktów do wyznaczonych pojemników. Dzięki temu udało się znacznie skrócić proces kompletowania i pakowania zamówień, a pracownicy nie podnoszą już paczek, ale zostali operatorami maszyn.

Co więcej, roboty wyposażono w funkcję SafeMove2, dzięki której mogą one współpracować z człowiekiem w bezpieczny sposób. Czujniki natychmiastowo wykrywają ruch i zatrzymują robota, gdy do celi wchodzi operator. To przydaje się, gdy pracownik musi dopasować linię do zmiennego obciążenia i wielkości paczek. Po wyjściu z celi robot wznawia pracę po naciśnięciu przycisku. Wszystkie te czynniki przełożyły się na znaczny wzrost produktywności, a Apotea w 2019 r. wysłała aż dwa miliony paczek więcej niż jeszcze rok wcześniej.

Michał Furmański podkreśla, że robotyzacja i automatyzacja podążają w kierunku zgodnym z rozwojem branży logistyki, handlu i e-commerce. "Roboty przemysłowe są dziś elastyczne i mogą w łatwy sposób dopasowywać się do różnych zadań. Zmiana ustawień i programowania robotów została znaczenie uproszczona i nie jest już dostępna wyłącznie dla programistów. Jednocześnie programowanie czy kontrolowanie stanu robotów jest obecnie możliwe także zdalnie. Duży nacisk kładzie się także na modularność rozwiązań, dzięki czemu systemy można szybko rozbudować i dopasować do zmiennych procesów, a same roboty są przygotowane do bezpiecznej współpracy z człowiekiem".

Jednocześnie coraz większy nacisk kładzie się na wyposażenie robotów w zaawansowane technologie. Na początku tego roku spółka ABB ogłosiła, że rozpoczyna współpracę ze startupem Covariant. Firma z Doliny Krzemowej opracowała technologię bazującą na sztucznej inteligencji, która umożliwia robotom obserwowanie otaczającego świata i wyciąganie wniosków. Z kolei to pozwala na identyfikowanie i w pełni autonomiczną obsługę produktów podczas typowej pracy w magazynie. Roboty będą więc zyskiwały zdolność do wykonywania coraz bardziej skomplikowanych operacji oraz poszerzały zakres identyfikowanych przedmiotów. Wszystkie te czynniki sprawiają, że automatyzacja i zrobotyzowane systemy można dopasować na miarę obecnych i przyszłych potrzeb centrów logistycznych.

* wg: Shopify "The Future of e-commerce", https://www.shopify.com/enterprise/
the-future-of-ecommerce

ABB
www.abb.pl/robotics