Humanoid Xpeng IRON zachwyca realizmem ruchu do tego stopnia, aż trudno uwierzyć, że w środku nie ma człowieka

Chiński Xpeng zaprezentował humanoidalnego robota IRON, którego płynność ruchu i biomechaniczna konstrukcja wywołały tak duże poruszenie, że firma zdecydowała się rozciąć urządzenie na scenie, by udowodnić, że nie steruje nim człowiek. Robot wyposażony w 82 stopnie swobody, bioniczną strukturę mięśniową i własną architekturę AI ma trafić do komercyjnych zastosowań już w 2026 roku, wyznaczając nowy kierunek rozwoju robotyki usługowej i fizycznej sztucznej inteligencji.

Posłuchaj
00:00

Robot o nazwie IRON wyposażony jest w elastyczny, „ludzki” kręgosłup, liczne przeguby oraz sztuczne mięśnie, które pozwalają mu poruszać się z niezwykłą swobodą i płynnością. Xpeng podkreśla, że to zasługa własnej architektury sztucznej inteligencji, umożliwiającej robotowi bezpośrednią interpretację bodźców wzrokowych i reakcję ruchową bez konieczności pośredniego tłumaczenia obrazu na język.

Ludzka sylwetka i 82 stopnie swobody

Podczas premiery na Xpeng AI Day 5 listopada w Kantonie, prezes i współzałożyciel firmy, He Xiaopeng, wyjaśnił, że wygląd IRON-a celowo przypomina człowieka. Robot ma 82 stopnie swobody, w tym 22 w każdej dłoni, co umożliwia mu precyzyjne zginanie, skręcanie i gestykulację. Za obliczenia odpowiadają trzy niestandardowe układy AI o łącznej mocy 2250 TOPS, co czyni IRON-a jednym z najwydajniejszych humanoidów na świecie. Dla porównania - procesor Intel Core Ultra 200V oferuje około 120 TOPS.

„Born-from-within” – projektowanie od wewnątrz

IRON wykorzystuje koncepcję projektową określaną przez Xpeng jako „born from within”, czyli odzwierciedlanie ludzkiego ciała od wnętrza po zewnętrzne wykończenie. Konstrukcja obejmuje:

  • wewnętrzny endoszkielet,
  • strukturę bioniczną mięśni,
  • możliwość konfiguracji „budowy ciała” – od szczupłej po krępą,
  • syntetyczną skórę o pełnym pokryciu, nadającą urządzeniu wrażenie ciepła i bliskości.

He Xiaopeng zasugerował, że w przyszłości roboty będą personalizowane podobnie jak samochody – użytkownik wybierze płeć, wzrost, długość włosów czy styl ubioru, zależnie od przeznaczenia.

Pierwszy humanoid z baterią solid-state

Xpeng twierdzi, że IRON jest pierwszym humanoidalnym robotem zasilanym baterią solid-state. Tego typu akumulatory, wykorzystujące ceramikę lub polimery zamiast łatwopalnych elektrolitów ciekłych, są znacznie bezpieczniejsze, co ma szczególne znaczenie w zastosowaniach w przestrzeniach zamkniętych.

Komercyjne zastosowania od 2026 roku

Choć konstrukcja budzi skojarzenia z robotem domowym, Xpeng podkreśla, że humanoidy nie są jeszcze gotowe do pracy w chaotycznych warunkach mieszkań. Dlatego pierwsze egzemplarze IRON-a trafią do zastosowań komercyjnych - przede wszystkim do sklepów, biur oraz firmowych showroomów - już w 2026 roku. Projekt wpisuje się w szerszą strategię Xpeng określaną jako fizyczną sztuczną inteligencją, obejmującą robotykę, autonomiczne pojazdy i systemy AI w jednej platformie. Wcześniej w tym roku firma zaprezentowała prototyp latającego samochodu startującego z mobilnej bazy w stylu Cybertrucka.

Źródło: livescience

Powiązane treści
Optymalizacja intralogistyki w Biazet S.A. dzięki autonomicznym robotom mobilnym AGILOX
Nowe centrum kompetencji technologicznych FANUC Polska
Ucz się przez zabawę: nowy robot edukacyjny do nauki robotyki, elektroniki i programowania
Humanoidy wchodzą na linie produkcyjne. UBTECH rozpoczyna pierwsze masowe wdrożenie robotów Walker S2
Roboty Astorino w szkołach: trzyletnia inicjatywa łącząca edukację techniczną z przemysłem
Zrobotyzowane stanowisko spawalnicze Digital Center: modułowość i bezpieczeństwo w trudnych warunkach przemysłowych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie, aparatura nn
Nowa farma wiatrowa Tauronu
Aktualności
JM elektronik uczestniczył w konferencji Axiomteka
Silniki i napędy
Control Techniques Dynamics częścią Nidec Drives
Przemysł 4.0
Nowe pokolenie liderów w przemyśle - ASTOR partnerem II edycji Akademii Liderów Transformacji Przemysłowej Fundacji PAGA
Roboty
Nowe centrum kompetencji technologicznych FANUC Polska
Aktualności
Rynek materiałów lotniczych

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów