Podwójna ochrona przed brudem: filcowe uszczelnienie do łożysk ślizgowych iglidur
| Prezentacje firmowe Silniki i napędyNowa koncepcja ochrony łożysk ślizgowych oraz wałów igus w maszynach rolniczych i budowlanych. Piasek, brud oraz pył ścierny mogą mieć bardzo niekorzystny wpływ na łożyska ślizgowe i pracujące wewnątrz nich sworznie. Z tego powodu firma igus opracowała ostatnio dodatkową metodę ochrony swoich bezsmarowych łożysk ślizgowych iglidur: filcowe uszczelki, umieszczone na kołnierzu łożyska lub na podkładkach ślizgowych i stanowiące jego integralną część (są przyklejone), zapobiegają wnikaniu brudu i wydłużają okresy między konserwacjami oraz przeciwdziałają awariom maszyny.
Łożyska ślizgowe w maszynach rolniczych i budowlanych często pracują w ekstremalnych warunkach: są narażone na wysoce negatywne czynniki, takie jak ujemne i dodatnie temperatury, zmienne warunki atmosferyczne i silne zabrudzenia. Utrudnia to prawidłowe funkcjonowanie, szczególnie w przypadku metalowych łożysk. Metalowe łożyska muszą bowiem być regularnie smarowane, aby zapobiegać ich uszkodzeniu, korozji lub zniszczeniu z powodu zabrudzenia w punkcie łożyskowym. Dlatego użytkownicy często wybierają łożyska ślizgowe iglidur wykonane z trybopolimerów. Mają one w swoim składzie stałe środki smarne, w wyniku czego nie wymagają dodatkowego zewnętrznego smarowania. Co więcej, są odporne na korozję i znacznie mniej wrażliwe na zabrudzenia. Aby dodatkowo zabezpieczyć łożyska przed wpływem piasku i brudu, specjalista w dziedzinie motion plastics opracował filcowe uszczelnienia swoich łożysk ślizgowych iglidur.
"Zaletą filcu jest to, że gdy brud może dostać się do środka, zostaje zatrzymany w strukturze filcu. Zapobiega to przedostawaniu się piasku i brudu w miejsce styku łożyska oraz wału", wyjaśnia Michał Obrębski, manager produktu łożyska iglidur. "Dzięki zastosowaniu łożysk ślizgowych iglidur z uszczelnieniem, użytkownik może uzyskać oszczędności w zakresie konserwacji, środków smarnych i kosztów. Jednocześnie, żaden niekorzystny dla środowiska smar nie jest uwalniany do otoczenia", mówi Obrębski. Jeśli mimo braku konieczności smarowania łożysk iglidur, z jakiegoś powodu wymagane jest wstępne smarowanie (np. zabezpieczenie wału przed korozją), filc zapewnia, że smar pozostaje w punkcie łożyskowym i nie wydostaje się na zewnątrz.
Uszczelki filcowe dowiodły swojej wysokiej skuteczności w wewnętrznym laboratorium testowym igus, które ma aż 3800 m2 powierzchni. Łożysko ślizgowe iglidur uszczelnione filcem, testowane w warunkach silnie zanieczyszczonych piaskiem, osiągnęło żywotność 50 razy większą niż łożysko ślizgowe iglidur bez uszczelnienia. Wałek również wykazał znacznie mniej oznak zużycia dzięki zastosowanej uszczelce filcowej. Pierwsi klienci potwierdzili takie same wyniki, kiedy wypróbowali uszczelki w praktyce.
ZNAJDŹ ODPOWIEDNI MATERIAŁ ONLINE I OBLICZ ŻYWOTNOŚĆ
Opracowane przez igus narzędzia pomagają przy wyborze odpowiedniego materiału łożyska ślizgowego iglidur dzięki systemowi eksperckiemu iglidur. Konfigurator na stronie internetowej jest bardzo łatwy w użyciu. Wystarczy jedynie wprowadzić parametry aplikacji dotyczące rozmiaru łożyska, obciążenia na nie działającego, rodzaju i prędkości ruchu i materiału, z którego wykonany jest sworzeń współpracujący z łożyskiem. Następnie wyświetlany jest przewidywany czas pracy dla wszystkich odpowiednich materiałów iglidur. W tym celu ekspert używa danych zebranych podczas realnych testów przeprowadzanych w laboratorium igus. Od 2013 dostępnych jest ponad 40 000 wyników badań trybologicznych, służących do obliczenia czasu pracy łożysk. Pozwala to użytkownikowi wybrać trybopolimer o najlepszym stosunku ceny do wydajności dla konkretnego zastosowania. Wszystkie łożyska ślizgowe są dostępne bezpośrednio z magazynu, bez minimalnej ilości zamówienia.
igus
www.igus.pl