Silniki i moduły liniowe LinMot do zadań specjalnych

| Prezentacje firmowe Silniki i napędy

Automatyka przemysłowa usprawnia procesy produkcyjne w wielu branżach. Niestety, w niektórych, jak np. w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym czy spożywczym, komponenty automatyki narażone są na zapylenie, wilgoć, kontakt z silnymi substancjami chemicznymi lub niekorzystną temperaturę. W związku z tym wielu producentów oferuje urządzenia dostosowane do wymagających warunków środowiska. Jednym z nich jest szwajcarska firma LinMot, która produkuje silniki i napędy ze stali nierdzewnej, idealne do zadań specjalnych.

Silniki i moduły liniowe LinMot do zadań specjalnych

Standardowe silniki liniowe ze stali nierdzewnej

Silniki liniowe serii P01-37x120F-HP-SSC wykonane są w całości ze stali nierdzewnej. Z ich konstrukcji wyeliminowano uszczelki, a wszystkie połączenia są spawane. Dzięki tym cechom oraz zamkniętej i łatwej do czyszczenia powierzchni, silniki doskonale sprawdzają się w maszynach wytwarzających produkty spożywcze i farmaceutyczne.

Uzwojenia stojana pokryto żywicą epoksydową, więc wypełnienie miedziane i stojan są chronione przed wilgocią i korozją. Kompletna obudowa zabezpiecza silniki przed wnikaniem kurzu i wody. Specjalnie opracowane łożyska z tworzywa sztucznego ułatwiają czyszczenie i oszczędzają czas podczas mycia. Silniki mogą pracować w ekstremalnie surowym lub narażonym na korozję środowisku, da się je też czyścić za pomocą konwencjonalnych środków stosowanych w przemyśle.

Wszystkie urządzenia ze stali nierdzewnej wyposażono w czujniki kontrolujące temperaturę. Dane przekazywane są do napędu, a następnie mogą być analizowane w nadrzędnym systemie kontroli. Dzięki temu silnik, w zależności od przetwarzanego materiału (np. żywności, takiej jak ryby), może być utrzymywany w stałym zakresie temperatur. Jako opcję LinMot oferuje również zintegrowane chłodzenie cieczą dla niskich temperatur roboczych, co prowadzi do wyższej wydajności silnika.

Kompaktowe silniki liniowe ze stali nierdzewnej

Seria ze stali nierdzewnej została rozszerzona o kompaktowe silniki liniowe – modele PS01-37Sx60F-HP-SSC i PS01-37Sx120F-HP-SSC. Wprowadzone korekty w konstrukcji poprawiły rozpraszanie ciepła. Zintegrowany kołnierz umożliwia elastyczny montaż w kilku pozycjach i zapewnia powierzchnię niezbędną do skutecznego odprowadzania ciepła. Ponadto zastosowana zwiększona średnica slidera zagwarantowała wzrost wydajności pod względem siły szczytowej i ciągłej. Jednocześnie statory o łącznej długości 120 lub 180 mm należą do najmniejszych przedstawicieli serii ze stali nierdzewnej.

Obudowa została odlana próżniowo, co pozwoliło na wyeliminowanie kondensacji wody w silniku. Dzięki temu stator jest wolny od jakichkolwiek kieszeni powietrznych, w których mogłoby dojść do kondensacji w wyniku zmiany temperatur.

Silniki liniowe ze stali nierdzewnej o najwyższej mocy

Kolejne urządzenia, które doskonale sprawdzą się w wymagających warunkach, to silniki ze stali nierdzewnej serii P10-70 3×400VAC. Są to modele o dużej mocy – ich generowana siła dochodzi nawet do 2180 N.

Obudowa INOX, w całości wykonana ze stali nierdzewnej, zapewnia niezawodność działania w bardzo trudnych warunkach. Jest ona też zaspawana, co umożliwia całkowite zamknięcie silników. Warto wspomnieć, że obudowa tej serii, tak samo jak w wyżej wymienionym modelu, odlewana jest w próżni. Dodatkowo, silniki wyposażone są w chłodzenie wodne zintegrowane z obudową.

Moduły ze stali nierdzewnej

Oprócz silników liniowych firma LinMot oferuje także dwie serie modułów liniowych ze stali nierdzewnej. Znajdą one zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym, w których wymagane są rozwiązania ze stali nierdzewnej o wysokim stopniu ochrony.

Moduły ze stali nierdzewnej serii H01 są kompaktowymi jednostkami prowadzącymi do obsługi silników serii P01-37-SSC i P01-48-SSC wraz ze ślizgami o dużym luzie. Prowadnica składa się z dwóch bloków i wałków prowadzących oraz płyty montażowej. Precyzyjny ruch liniowy zapewniają hartowane wałki osadzone w plastikowych łożyskach ślizgowych. Materiał łożysk został specjalnie zaprojektowany z uwzględnieniem potrzeb branży spożywczej i medycznej.

Moduły liniowe SM01 to kompletne rozwiązania napędowe, składające się z prowadnic liniowych ze zintegrowanymi silnikami liniowymi LinMot i opcjonalną sprężyną magnetyczną MagSpring. Obudowę silnika i części montażowe wykonano ze stali nierdzewnej, a pręty prowadnic ze stali nierdzewnej są hartowane powierzchniowo. Do wyboru mamy prowadnicę z liniowymi łożyskami kulkowymi i smarem spożywczym (NSF H1) lub prowadnicę ślizgową z łożyskami polimerowymi FDA. Moduły charakteryzują się wysoką odpornością na chemikalia, a zaprojektowano je do procesów czyszczenia typu CIP i SIP.

Silniki liniowe ATEX

Firma LinMot skonstruowała także silniki liniowe z myślą o środowisku zagrożonym wybuchem. W otoczeniu, w którym mogą powstawać wybuchowe gazy, mieszaniny pary wodnej i powietrza lub łatwopalne pyły, wymagane są specjalne napędy elektryczne. Właśnie dla pracy w tych szczególnych warunkach powstał wariant silników liniowych ATEX. Konstrukcję pozbawiono zbędnych krawędzi, narożników, otworów i śrub, więc nie ma tu powierzchni, na której mogłyby gromadzić się czynniki wybuchowe. Dodatkowe i potencjalne źródła zapłonu oraz ryzyko nierównomiernego nagrzewania są znacznie zminimalizowane. Pozwala to na uniknięcie zbyt wysokich temperatur, dzięki czemu można uzyskać gwarancję normy zgodnej ze standardem "Ex e" (zwiększone bezpieczeństwo).

Silniki liniowe PS01-48 ATEX całkowicie zamknięto w obudowie ze stali nierdzewnej. Nie wymagają żadnych uszczelek, a wszystkie złącza są spawane. W celu całkowitego zamknięcia, uzwojenia i resztę stojanów wewnątrz obudowano żywicą epoksydową. To wszystko zapewnia optymalną ochronę silnika i eliminuje ryzyko wystąpienia iskrzenia.

Ponieważ w atmosferze wybuchowej temperatura powierzchni ma kluczowe znaczenie, w silniku zastosowano dodatkowy czujnik temperatury. Oprócz czujników w uzwojeniu stojana, dodatkowe czujniki montuje się w obudowie silnika pod spodem. Pozwala to na dwukanałowe monitorowanie temperatury, przy czym w przypadku przegrzania kanał nadrzędny przerywa zasilanie napędu. W celu zwiększenia mocy ciągłej silniki mogą być wyposażone w opcjonalny system chłodzenia cieczą.


Multiprojekt Automatyka
www.multiprojekt.pl