Technika napędowa Lenze w logistyce lotniskowej

| Prezentacje firmowe Silniki i napędy

Logistyka lotniskowa stawia różnorodne wymagania w zakresie transportu i logistyki magazynowej. Kluczowymi czynnikami sukcesu systemu transportowego są szybkość i niezawodność procesów. Wieloletnie doświadczenie firmy Lenze w zakresie realizacji systemów automatyki lotniskowej pozwala to osiągnąć.

Technika napędowa Lenze w logistyce lotniskowej

Wydajność dzięki inteligentnym rozwiązaniom napędowym

Przykładem pomyślnie zastosowanych rozwiązań jest terminal cargo na lotnisku Helsinki-Vantaa, oddany do użytku w 2018 r. Dzięki tej innowacji największa fińska linia lotnicza, Finnair, mogła rozszerzyć swoją rolę jako wiodący lotniczy przewoźnik ładunków w regionie skandynawskim. Kompletny system transportowy przygotowała firma Lödige Systems GmbH w Warburgu, a technikę napędową zapewniła firma Lenze.

Sercem rozwiązania jest system magazynowania i transportu kontenerów oraz palet. W systemie pracuje kilka wind transferowych (ETV) o ładowności do ok. 7 ton i układnic (RBG) o ładowności do 1,5 tony. Do napędów windowych i jezdnych używane są głównie motoreduktory Lenze w połączeniu z serwonapędami 9400, natomiast do technologii przenośnikowych silnik Lenze Smart Motor i zdecentralizowany przemiennik częstotliwości 8400 motec.

Silnik Lenze Smart Motor to połączenie inteligentnego silnika o zmiennej prędkości z wysokowydajną przekładnią. Zaletą tego rozwiązania napędowego w technologii przenośników poziomych jest szybkie uruchomienie silnika zasilanego bezpośrednio z sieci, a także możliwość pracy z wybranymi prędkościami. Prędkość silnika Lenze Smart jako napędu przenośników rolkowych można łatwo ustawić podczas uruchamiania i dostosować w obiekcie.

„W przypadku zazębiających się linii przenośników zawsze konieczne jest dostosowanie prędkości”, wyjaśnia Frank Hoffmann, ówczesny kierownik działu sterowania i elektrotechniki w firmie Lödige. Dzięki zastosowaniu Smart Motor nie jest wymagany dodatkowy przemiennik częstotliwości, a żądana prędkość może być szybko i łatwo przesłana do silnika za pośrednictwem NFC.

Współpraca inżynieryjna

Dział inżynieryjny Lenze był od samego początku zaangażowany w prace nad tym, by usprawnić realizację projektu zaplanowanego w Finlandii. Jak podkreśla Frank Hoffmann, dla firmy ważne było posiadanie partnera z dziedziny napędowej, który byłby w stanie objąć wszystkie etapy realizacji projektu – od koncepcji, poprzez projektowanie, planowanie detali, dostawę, uruchomienie wstępne, wdrożenie na miejscu, serwis i naprawę. Ta ścisła współpraca, zgodnie z jego doświadczeniem, stanowi podstawę do wczesnego wykrywania wad konstrukcyjnych w procesie wzajemnego porównywania rozwiązań.

„W firmie Lenze znaleźliśmy partnera, który nie tylko dostarcza nam technologię, ale także zapewnia swoje doświadczenie w zakresie napędów”, dodaje Hoffmann.

4 miliony ton towarów rocznie

Również firma Turkish Cargo zaufała Lenze i Lödige Industries w sprawie terminalu cargo. Turecki przewoźnik poczynił inwestycje, aby stać się jednym z pięciu największych operatorów w branży transportu lotniczego. Terminal cargo na lotnisku w Stambule obejmuje kilka zautomatyzowanych magazynów wysokiego składowania z 2 tys. miejsc składowania kontenerów lotniczych, 17 tys. miejsc paletowych, 52 układnicami, 26 windami kontenerowymi i paletowymi. W rezultacie rocznie można tam przeładować do 4 milionów ton ładunków. Technologia Lenze zapewnia płynny i sprawny proces, dzięki czemu nie ma opóźnień w dostawie towaru.

Nowy przemiennik dla intralogistyki

Lenze stale rozwija swoje technologie, wzbogacając własne produkty o usługi cyfrowe, które jeszcze bardziej usprawniają pracę i obsługę systemów automatyki, a także pracuje nad coraz większą energooszczędnością napędów. W 2022 r. pojawił się nowy zdecentralizowany przemiennik z serii i500–i550 motec, precyzyjnie dostosowany do technologii przenośników, co czyni go niezawodnym wyborem dla intralogistyki. Świetnie się sprawdzi w aplikacjach w sektorze lotnisk.

Nowy przemiennik i550 motec ma wszystkie docenione już przez klientów cechy swojej rodziny, takie jak tryb pracy ECO oraz możliwość pracy w trybie bezczujnikowego sterowania silnikami synchronicznymi. Nowością jest zintegrowany moduł zwrotu energii do sieci, co zapewnia najwyższą sprawność energetyczną i uwalnia od konieczności stosowania rezystora hamującego w aplikacjach, w których do tej pory było to wymagane. Przydatną cechą tego przemiennika jest rozbudowana funkcjonalność bezpieczeństwa – Extended Safety – związana z kontrolą prędkości, a także funkcjonalność IO-Link-Master – co pozwala na bezpośrednie podłączanie inteligentnych czujników pracujących w tym standardzie. Charakteryzuje go także szybki montaż, dzięki nowej technologii wtykowego kabla M12 push-pull (plug & play). Zintegrowane pozycjonowanie motec dodatkowo zapewnia dynamiczną kontrolę ruchu, którą wcześniej mógł zapewnić tylko serwoprzemiennik i550 motec przeznaczony jest do montażu naściennego lub na silniku i wyposażono go dodatkowo w wysoki stopnień ochrony IP66. Firma Lenze stawia również na uniwersalność, dlatego nowy przemiennik sprawdzi się także w wielu innych branżach, m.in. w branży motoryzacyjnej i produkcji dóbr konsumpcyjnych.

 

Lenze
www.lenze.com