Łożyska igus z kołnierzem stałym stają się inteligentne - nowa generacja łożysk sferycznych igubal jest wyposażona w system konserwacji predykcyjnej
| Prezentacje firmowe Obudowy, złącza, komponentyKosztowne awarie maszyn i pojazdów, mające miejsce z powodu niewykrytych usterek w łożyskach typu heavy-duty z kołnierzem stałym, wkrótce staną się przeszłością. Wszystko dzięki nowej generacji dwu- i czterootworowych łożysk ze stałym kołnierzem. Ich cechą szczególną jest to, że wykonane z bezsmarowych, wysokowydajnych tworzyw sztucznych są wyposażone w miniaturowe czujniki bezprzewodowe, które umożliwiają monitorowanie stanu i konserwację predykcyjną.
Technik zerka na swojego smartfona: widzi, że przenośnik taśmowy systemu rozładunku butelek piwa zawiera łożysko z kołnierzem stałym, które zbliża się do granicy zużycia. Wcześniej ten problem mógł nie zostać wykryty i powodował kosztowną awarię systemu. Dzisiaj jednak technik może po prostu wymienić łożysko podczas przerwy w produkcji – wiedząc w dodatku, że setki innych łożysk również wysyłają do niego powiadomienia.
"Ten scenariusz nie jest już rodem z filmu science fiction. W ramach naszej oferty inteligentnych tworzyw sztucznych stopniowo wyposażamy łożyska ślizgowe wykonane z wysokowydajnych polimerów w czujniki sieciowe", mówi Artur Mroczek, inżynier sprzedaży działu łożysk sferycznych igubal w firmie igus. "Nasze dwu- i czterootworowe łożyska z kołnierzem stałym z serii igubal umożliwiają również monitorowanie stanu oraz konserwację predykcyjną, aby zapobiegać nieprzewidzianym uszkodzeniom".
Łożyska z kołnierzem przesyłają swój stan bezprzewodowo
Tak właśnie działają nowe łożyska Przemysłu 4.0: igus integruje czujnik ścierania z polimerową kulką sferyczną – cienką płytką drukowaną blisko powierzchni tocznej. Dostępny jest również akumulator do bezprzewodowego zasilania. Oznacza to, że łożysko do poziomowania sferycznego może poruszać się niezależnie. Zużycie przerywa ścieżki przewodnika płytki drukowanej. Jeśli elektronika utraci sygnał ze ścieżki przewodnika, wówczas wiadomo, że zużycie osiągnęło określony poziom. Czujnik przesyła sygnał cyfrowy za pośrednictwem sieci dalekiego zasięgu (LoRa), bezprzewodowego standardu dla Internetu Rzeczy, znanego ze swojej wydajności energetycznej. Odbiornikiem jest moduł szafy sterowniczej i.Cee, który analizuje dane. Połączone oprogramowanie "wie" teraz, że ścieżka przewodnika jest zużyta i oblicza procent ścierania. Z czasem sam czujnik zużywa się, warstwa po warstwie – równolegle do powierzchni tocznej łożyska. Nadal wysyła jednak sygnały, które pozwalają na wyciągnięcie wniosków dotyczących stanu łożyska. Użytkownicy mogą sprawdzić pozostałą żywotność i termin konserwacji na internetowym panelu sterowania, do którego dostęp uzyskamy z dowolnego miejsca na świecie, za pomocą komputera, tabletu lub smartfona.
Pierwszy klient pilotażowy: luksemburskie koleje państwowe
Nowe łożyska z kołnierzem stałym są obecnie w fazie prototypu. Przekonały one jednak już do siebie jednego klienta pilotażowego: Société National des Chemins de Fer Luxembourgeois (CFL). Luksemburskie koleje państwowe obsługują 200-metrowy system mycia, który codziennie czyści pociągi lokalne i dalekobieżne. W przeszłości usterki przekładni wózka myjącego wielokrotnie prowadziły do kosztownych awarii systemu. W związku z tym operator zrezygnował ze smarowanych, standardowych łożysk kulkowych i zamiast tego zastosował połączone w sieć kulki sferyczne od igus w oprawach łożysk UC. Zaletą jest to, że kulki sferyczne wykonane z wysokowydajnych tworzyw sztucznych są niekorodujące, odporne na chemikalia i umożliwiają pracę na sucho bez konieczności konserwacji dzięki wbudowanym smarom stałym.
"Inne łożyska muszą być smarowane co kilka tygodni, co jest bardzo czasochłonne", mówi kierownik ds. konserwacji CFL, Mike Feinen. "W związku z tym całkowicie usunęliśmy problem konserwacji".
Artur Mroczek dodaje: "Nowa funkcja sieciowania to nasza wisienka na torcie. Dzięki ciągłemu monitorowaniu stanu, CFL może zapobiegać awariom, idealnie planować prace konserwacyjne i w pełni wykorzystać żywotność łożysk polimerowych".
Więcej informacji na temat inteligentnego monitorowania stanu i konserwacji predykcyjnej w systemie mycia pociągów CFL znajduje się tutaj: https://www.igus.pl/info/smart-plastics-train-washing
www.igus.pl