Polimery, które sprawdzają się na jachtach
| Gospodarka AktualnościLatem ludzie przebywający na plaży często spoglądają na morze, które jest wypełnione łodziami i jachtami. Aby zapewnić, że pozostaną one wolne od korozji i będą wymagały jak najmniej konserwacji, konieczne są komponenty odporne na trudne warunki pogodowe. Części takie jak łożyska ślizgowe, technologia liniowa i napędowa firmy igus, od lat sprawdzają się w trudnych warunkach, których źródłem jest morska woda i powietrze.
Łożyska ślizgowe wykonane z wysokowydajnego tworzywa sztucznego można znaleźć m.in. w mechanizmach przesuwnych drzwi, siedzeń, stołów czy łóżek. Niewielkie komponenty pomagają stoczniowcom rozwiązywać kilka problemów jednocześnie. Przykład: zawiasy drzwi prowadzących na pokład. Klasyczne łożyska metalowe szybko osiągają tutaj swoje granice. Po pierwsze - mają one tendencję do korodowania w kontakcie z morskim powietrzem i morską wodą. Po drugie - ze względu na wymagany smar, szybko stają się magnesem na brud. Z biegiem czasu tworzy się mieszanina oleju i brudu, która jest nie tylko nieestetyczna, ale także sprawia, że drzwi nie działają płynnie. Problemy te są powodem, dla którego coraz więcej stoczni na całym świecie przechodzi na łożyska ślizgowe igus wykonane z wysokowydajnego tworzywa sztucznego.
Solidne łożyska polimerowe wytrzymują ciągłe uderzenia fal
Mała inwestycja o dużym efekcie — to właśnie udowadnia Lethe Exterior GmbH z Bremy. Firma opracowuje drzwi zewnętrzne do jachtów zaczynających się od 70 m długości. Są one dość wytrzymałe, ponieważ muszą wytrzymać wysokie ciśnienie wody w sytuacji awaryjnej i jednocześnie być ognioodporne. Łożyska w ryglach drzwi są zatem poddawane dużym obciążeniom — na obszarze zaledwie kilku milimetrów kwadratowych. Można by pomyśleć, że to robota dla metalu. Firma Lethe zdecydowała się jednak na łożyska polimerowe igus wykonane z iglidur G, który jest odporny na wodę morską, nie ulega korozji, jest szczególnie sprężysty i oferuje bardzo dobre właściwości ślizgowe.
Wolność od smarowania jest również niezbędna i to nie tylko ze względu na wygląd. Smary stałe zintegrowane z materiałem są uwalniane podczas działania, zapewniając płynną pracę na sucho — bez zewnętrznego smarowania.
- Nasze polimerowe łożyska są więc nie tylko trwałe i odporne na wodę morską, ale także bezobsługowe. Jednocześnie chronią one środowisko, ponieważ woda i gleba nie są zanieczyszczane przez smary lub oleje - wyjaśnia Lars Butenschön, dyrektor działu łożysk ślizgowych iglidur w igus.
Kolejna zaleta: ponieważ łożyska ślizgowe iglidur G to część standardowego asortymentu produktów, są one również opłacalne i dostępne od ręki.
Technologia liniowa i napędowa firmy igus optymalizuje podnośniki szyb w jachtach
Komponenty od specjalisty w dziedzinie tworzyw sztucznych można znaleźć nie tylko w mechanice siedzeń, stołów i drzwi, ale także w oknach jachtów. Na przykład firma Glaskeil z Würzburga, która specjalizuje się w gotowych do montażu i dostosowanych do potrzeb klientów produktach szklanych do konstrukcji jachtów, zbudowała automatyczny podnośnik do okien z prowadnicą liniową firmy igus.
Centralny element rozwiązania: osie pasów zębatych serii drylin ZLW, zamontowane po prawej i lewej stronie wzdłuż podłużnic ramy okiennej. Dzięki wysokości luzu wynoszącej zaledwie 31 mm, osie paska zębatego są wyjątkowo kompaktowe, co czyni je idealnymi w zakresie łatwej regulacji i pozycjonowania w ograniczonych przestrzeniach. Neoprenowy pas zębaty, wzmocniony włóknem szklanym, biegnie przez środek szyny i jest napędzany silnikiem prądu stałego serii drylin E. Rozmiar kołnierza silnika DC wynoszący 42 mm pozwala również zaoszczędzić miejsce, ponieważ nie wymaga on kołnierza silnika, sprzęgła ani złożonej elektroniki zasilania z zewnątrz. Ponadto wytrzymuje szeroki zakres temperatur od -10°C do +60°C.
Dzięki lekkiej konstrukcji z tworzywa sztucznego i aluminium oraz niskiej bezwładności, osie pasków zębatych serii ZLW są ciche i wyjątkowo wydajne. Jednocześnie są łatwe do kontrolowania. Wszystko czego potrzeba, to prosty stopień wyjściowy silnika krokowego, który jest niezawodny, ekonomiczny i łatwy w obsłudze. Z tego powodu Glaskeil wykorzystuje system sterowania silnikiem dryve D5, który umożliwia szybkie uruchomienie techniczne. Technologia liniowa i napędowa, a także łożyska ślizgowe firmy igus zapewniają użytkownikom trwałe rozwiązanie, które może wytrzymać agresywną wodę morską i znaczne wahania temperatury.
źródło: igus GmbH