Jak zyskać na gospodarce nowych czasów
| Prezentacje firmowe Obudowy, złącza, komponentyGdy ostatnim razem nasz artykuł ukazał się w zaprzyjaźnionym z "APA" miesięczniku "Elektronika Praktyczna", był rok 2023. Byliśmy po pandemii, tuż po wywołaniu przez Rosję wojny w Ukrainie, a przyzwyczajenia do pracy zdalnej weszły do krwiobiegu. Firma Kradex czas ten traktuje jako element przejściowy – z gospodarki opartej na człowieku i paliwach kopalnych ewoluujący w gospodarkę opartą na źródłach odnawialnych, obiegu zamkniętym surowców i technologii wspieranej przez sztuczną inteligencję.
"OZE i robotyzacja się nie opłacają!"
Tego typu zdania słyszymy od 2020 r., kiedy zaczęliśmy w ogóle myśleć o przygotowaniu się do wypełnienia założeń Zielonego Ładu, który obejmie praktycznie każde przedsiębiorstwo w Unii Europejskiej. Nie zważając na negatywne opinie, inwestowaliśmy, inwestowaliśmy i jeszcze raz inwestowaliśmy. W efekcie w 2025 r. zakończymy ostatnią inwestycję w postaci budowy magazynu energii. Poza robotyzacją i wymianą parku maszynowego na elektryczne wtryskarki to jeden z większych projektów Kradexu. Tym samym osiągnęliśmy inwestycje na poziomie 7 mln zł netto, przeznaczonych na robotyzację, modernizację parku maszynowego i źródła OZE.
Zapytacie "Po co to wszystko?" i "Kiedy to się zwróci?". Odpowiedź jest prosta. Zwraca się już dziś. Dzięki tym inwestycjom utrzymujemy nadal marżę na zadowalającym poziomie, mając niskie koszty energii elektrycznej. Tym samym zrezygnowaliśmy z ogrzewania obiektów gazem i przeszliśmy na ogrzewanie elektryczne, ponieważ mniej nas to kosztuje. Idąc dalej, nie zwiększaliśmy znacząco cen produktów względem konkurencji, a podwyższyliśmy sprawność produkcji, dopracowaliśmy prototypy i zwiększyliśmy ogółem moce wytwórcze. Reasumując, Kradex dostarcza coraz bardziej dopracowane produkty, obniżając koszty wytwarzania i utrzymania procesów.
Jednocześnie jesteśmy w stanie sprostać wymaganiom rynkowym zarówno w zakresie produkcji, jak i kadrowym. Nadal działają nasze systemy premiowe, benefity, a wkrótce powstanie firmowa stacja ładowania pojazdów elektrycznych, z której pracownicy będą mogli korzystać darmowo. Odpowiedź na pytanie, czy nam się opłaca, nasuwa się sama.
Marketing, sztuczna inteligencja i nowe rynki
Dzisiejszy świat pędzi coraz szybciej i to praktycznie w każdym kierunku. Produkcja musi nadążać za zmianami technologicznymi, przepisami dotyczącymi emisji CO2 oraz robotyzacją. Marketing musi szukać coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, zrozumieć możliwości AI oraz jej zastosowania w naszym sektorze, a sprzedaż dopasować do dynamicznie zmieniającego się rynku. Podjęliśmy rękawicę i odpowiedzieliśmy na każde wyzwanie, które pojawiło się w naszej działalności. Usprawniliśmy produkcję i cały czas robotyzujemy ją, nie rezygnując z kadry pracowniczej. Dzięki sprawnym działaniom i niezwykle konsekwentnej realizacji strategii marketingowej wspartej przez narzędzia AI zyskaliśmy szansę wejścia na nowe rynki eksportowe. To, jak ważna jest otwarta głowa i chęć wypływania na nieznane wody, obrazuje najlepiej fakt, że lata 2023 i 2024 przyniosły nam aż osiem nowych rynków zbytu. Możliwości te, połączone z doinwestowaną produkcją, pozwalają cały czas zwiększać tempo firmowego rozwoju.
Gdybyśmy mieli wejść na nowe rynki bez możliwości produkcyjnych, którymi obecnie dysponujemy, nie prezentowalibyśmy się jak równy z równym na arenie międzynarodowej. Dziś nie odczuwamy kompleksów. Według wewnętrznych analiz rynkowych jesteśmy wiodącym graczem w zakresie obudów do elektroniki z tworzyw sztucznych w Polsce. Powoli zaczynamy być wiodącym producentem w Europie – a to nie koniec naszych planów :)
Wyzwania i branża
Nie ma co ukrywać, że przepisy dotyczące emisji CO2 i pozostałe elementy Zielonego Ładu będą najbardziej uciążliwe dla firm, które nie wierzyły, że zmiany te się wydarzą. My nie dyskutowaliśmy z tym – po prostu zaczęliśmy zmieniać kurs na taki, który pozwoli nam ominąć fale i płynąć całą naprzód dalej. Dziś widzimy, że to się opłaciło. Gdy wszyscy narzekają i dyskutują, czy pewne zmiany powinny wejść w życie, czy nie, czy zabiją one konkretne branże, czy nie, my wiosłujemy dalej, wprowadzając na rynek nowe produkty i zdobywając nowe rynki. Przypomnę tylko, że działamy w branży opartej na surowcu z paliw kopalnych, a więc w obszarze, który nie jest uprzywilejowany, jeśli chodzi o restrykcje wynikające z emisji CO2.
Mimo trudności wprowadziliśmy na przełomie lat 2023‒2024 dziewięć nowych rodzin produktowych. Zwiększyliśmy udział w rynku o około 10% i umocniliśmy swoją pozycję wśród naszych klientów. Branża obudów z tworzyw sztucznych ma jednak widoczne problemy i to w skali całej Europy. Ciężko określić, czy są to zapóźnienia związane z inwestycjami w elementy obniżające CO2 produktu, czy z koniunkturą danych państw. My wiemy, że mamy wyznaczony kierunek, w którym zmierzamy. Nie okopujemy się w problemach dotykających branżę, a inwestujemy – po to, by być liderem, który wyznacza kierunek.
Kradex Sp. z o.o.
www.kradex.com.pl
ul. Minerska 4
04-506 Warszawa
kradex@kradex.com.pl