Automatyzacja Lenze w innowacyjnym systemie magazynowania firmy Vectron

| Prezentacje firmowe Artykuły

Firma Lenze, specjalizująca się w branży logistyki magazynowej, została partnerem firmy Vectron, produkującej systemy magazynowe. Zapewniła jej kompletną technologię napędową: zharmonizowane portfolio silników, przekładni, przetwornic częstotliwości, sterowników i elementów napędowych. W połączeniu z modułami technologicznymi FAST firmy Lenze powstało kompletne rozwiązanie dla branży intralogistycznej – dokładnie takie, jakiego można oczekiwać od dostawcy systemu.

Automatyzacja Lenze w innowacyjnym systemie magazynowania firmy Vectron

Innowacje w konstrukcji systemów magazynowych

Do tej pory duże maszyny do przechowywania i pobierania palet wykorzystywały zazwyczaj stalowe koła poruszające się po spawanych szynach. Młody zespół firmy Vectron postanowił przenieść rozwiązania z zakresu magazynowania na nowy poziom. Zaproponował konstrukcję z plastikowymi kołami poruszającymi się po aluminiowych profilach i z paskiem zębatym, która wcześniej była stosowana tylko dla mniejszych urządzeń. W przypadku takiej budowy nie ma potrzeby sięgania po skomplikowane procesy spawania i szlifowania, a uszkodzone sekcje szyn można bardzo łatwo wymienić. Dzięki aluminiowej konstrukcji maszyny masa ruchoma została zredukowana o ok. 30% w porównaniu do konstrukcji stalowej, a zużycie energii zmniejszyło się o mniej więcej taką samą wartość. Ponadto, maszyny do magazynowania marki Vectron mogą być wprowadzane do pomieszczenia przez zwykłe drzwi o wysokości 2 m i szerokości 90 cm, podczas gdy w przypadku konstrukcji stalowej zazwyczaj wymagany jest otwarty dach. To decydująca zaleta, zwłaszcza w razie modernizacji. Cicha konstrukcja z plastikowymi kołami poruszającymi się po aluminiowych profilach i napęd z paskiem zębatym umożliwiają ustawienie systemu w hali, w której pracuje załoga.

Kompletny system sterowania w oparciu na portfolio Lenze

Firma Vectron oferuje swoje maszyny z kompletnym systemem sterowania. Aby zmaksymalizować technologię napędu, w tym aspekcie zaufano doświadczeniu Lenze. Intralogistyka jest jedną z wielu branż, na których Lenze koncentruje się od dłuższego czasu.

"Klient był pod wrażeniem wysokiej wydajności i produktywności podczas składowania palet", mówi Thomas Wakolbinger, dyrektor zarządzający i jeden z czterech założycieli Vectron Logistics GmbH, w Vorchdorf, w Austrii.

W przypadku maszyn do przechowywania i pobierania wymagania są szczególnie wysokie. Potrzebna jest kompaktowa konstrukcja w połączeniu z dużą gęstością mocy i przeciążalnością. Jej działanie stanowi wyzwanie dla technologii napędowej: regułą są ciągłe wysokie wartości szczytowe przyspieszenia, ale prawie żadnych stałych prędkości. Lenze może dostarczyć wszystkie funkcje oprogramowania, które są ważne dla maszyn do przechowywania oraz wyszukiwania, gotowe i przetestowane, odciążając w ten sposób projektantów od wielu prac inżynieryjnych. Sterownik PLC Lenze otrzymuje informację, z jaką prędkością system powinien się poruszać i do jakich współrzędnych, po czym samodzielnie oblicza przyspieszenie i koordynację osi, tak aby zarówno oś podnosząca, jak i ruchoma dotarły do celu w tym samym czasie.

Szybkie programowanie dzięki modułom Lenze FAST

Firma Lenze zintegrowała ze swoim rozwiązaniem dla branży intralogistycznej serię modułów technologicznych FAST. Dzięki tym przygotowanym i przetestowanym modułom oprogramowania można skrócić czas projektowania nawet do 80%. Wiąże się to z wysokim stopniem standaryzacji i znacznie zwiększa wydajność systemu. W ramach specjalnej wartości dodanej Lenze oferuje również wymagane funkcje bezpieczeństwa jako rozwiązanie typu plug & play, oczywiście zgodnie z normami i przepisami dotyczącymi maszyn do przechowywania i pobierania.

"W tej maszynie jest wymagany regularny test hamulców", podaje przykład zastosowania Thomas Wakolbinger. "Gdybym musiał sam zaprogramować tę funkcję, byłoby to bardzo pracochłonne. Teraz muszę tylko zdefiniować czas, a sterownik Lenze przeprowadza test całkowicie niezależnie".

Moduły technologiczne FAST firmy Lenze oszczędzają ogromną ilość pracy rozwojowej, a dzięki doskonałej harmonizacji z portfolio Lenze tworzą modułową, spójną koncepcję.

Maksymalna wydajność energetyczna

Firma Vectron zdecydowała się na Lenze również z powodu dobrze dopracowanej koncepcji ogólnej.

"Lenze oferuje technologię dostosowaną do indywidualnych potrzeb i dokładnie taką, jakiej potrzebujemy do naszego zastosowania – niezależnie od wielkości maszyny, jakiej wymaga nasz klient", informuje ekspert ds. logistyki w Vectron.

Przedsiębiorstwo korzysta zatem z szerokiego portfolio silników, przekładni, przetwornic częstotliwości i elementów napędowych Lenze. Twórcy postawili sobie za cel osiągnięcie wysokiej wydajności przy jednoczesnym zminimalizowaniu zużycia energii.

"Sposób, w jaki obsługiwana jest maszyna, stawia wymagania dotyczące przyspieszenia z dużą mocą szczytową, a jednocześnie podczas procesów hamowania generowana jest energia, którą odzyskujemy i oddajemy z powrotem do sieci", mówi Manfred Spandl, kierownik działu intralogistyki w Lenze Austria.

Jest to pożądany efekt, który Vectron z przyjemnością wykorzystuje do dalszego zwiększania efektywności energetycznej.

Wsparcie ekspertów Lenze

Inżynierowie z firmy Vectron doceniają wsparcie, jakim jest bliski dialog z ekspertami Lenze. Pełna opieka specjalistów była zapewniona również podczas uruchamiania i w czasie gwarantowanych długoterminowych dostaw części zamiennych.

"Nawet gdy sprawy stają się złożone i skomplikowane, mamy odpowiednie rozwiązanie dla naszych klientów", podsumowuje Manfred Spandl.

Wysokowydajny pasek rozrządu

Paski zębate do napędu jezdnego, dostarczane podobnie jak wiele innych komponentów z Lenze Selection (spółki zależnej Lenze Austria), są ciche, szybkie, a przede wszystkim bezobsługowe – w przeciwieństwie do stalowych linek, które nie mogą obejść się bez regularnego smarowania.

Ponadto napęd pasowy umożliwia umieszczenie wszystkich elementów napędowych na podłodze, co zapewnia optymalną dostępność. W ostatniej maszynie zastosowano nowo opracowany pasek rozrządu GPP 14M RSL, który gwarantuje wyjątkowo cichą pracę dzięki specjalnemu kształtowi zęba i którego mocny element napinający pozwala na węższą konstrukcję.

"Wymagania dotyczące paska zębatego były wysokie", mówi Andreas Pitzl, dyrektor ds. technologii w Lenze Selection, zaangażowany w rozwój i projektowanie maszyny Vectron. "Warunki projektowe sprawiły, że konieczne stało się użycie paska rozrządu nieco poza specyfikacjami producenta. Dlatego zdecydowaliśmy się przetestować pasek w tym zastosowaniu, aby uzyskać wgląd w przyszłość".

Firma Lenze a dostarczyła odpowiedni pasek, aby zminimalizować ryzyko dla klienta. Ostrożność była zarówno konieczna, jak i nieuzasadniona: jak dotąd pasek rozrządu działa bez zarzutu.

 

Lenze
www.lenze.com