Najmniejszy na rynku serwomotor o mocy znamionowej 3000 W
Firma JVL wprowadza do oferty nowy serwomotor AC z wbudowanym kontrolerem i sterownikiem Nano-PLC, stanowiący rozszerzenie rodziny MAC. Nowy model MAC3000 zapewnia moc znamionową 3000 W. Jest zasilany bezpośrednio z sieci AC i charakteryzuje się tymi samymi wymiarami, co tradycyjne serwomotory. Jego konstrukcja obejmuje czujniki Halla, enkoder, zasilacz, kontroler pozycjonujący oraz sterownik Nano-PLC.
Ponadto, MAC może być wyposażony w moduły sterujące z komunikacją bezprzewodową (Bluetooth, WLAN, ZigBee), przemysłowym ethernetem (EtherCAT, EtherNet/IP, Powerlink, Profinet), fieldbus (CANopen, DeviceNet, Profibus DP) oraz Nano PLC i RS232/RS485. Serwomotory MAC ustanawiają nowe standardy w zakresie parametrów i gabarytów.
Przy długości zaledwie 312 mm, nowa wersja 3000 W uzyskuje moment obrotowy 9,55 Nm rms (28,6 Nm peak) przy prędkości do 3000 rpm, co odpowiada tradycyjnym serwomotorom 130 x 130 mm bez wbudowanych kontrolerów. Uzyskano to dzięki ograniczeniu gabarytów silnika, zastosowaniu zaawansowanych komponentów elektronicznych i mechanicznych oraz nowoczesnym metodom produkcji.
Konstrukcja jest odporna na wpływ silnych wibracji i ekstremalnych temperatur. Zasilanie serwomotoru jest bardzo łatwe, gdyż wymaga jedynie doprowadzenia napięcia 3 x 400 VAC do złącza M23. Do sterowania enkoderem i układem mikroprocesorowym wykorzystywane jest napięcie 24 VDC. W sytuacji zatrzymania awaryjnego, gdy przekaźnik odcina główne źródło zasilania, pozycja enkodera i inne parametry pracy są zachowywane dzięki obecności napięcia sterującego.
Jednak w niektórych zastosowaniach jest to zbędne i napięcie 24 VDC jest wytwarzane wewnętrznie, a serwomotor wymaga jedynie zewnętrznego źródła AC. Jedną z najważniejszych zalet serwomotorów MAC jest brak konieczności instalowania dodatkowego serwonapędu lub kontrolera.
Oszczędza to przestrzeń w szafie sterowniczej, ogranicza koszty okablowania, zmniejsza szumy oraz eliminuje potencjalne błędy połączeń między sterownikiem i silnikiem. Ponadto, taka konstrukcja jest znacznie łatwiejsza do serwisowania, gdyż silnik i kontroler mogą być wymienione jako jeden zintegrowany moduł.