Kolejne rozszerzenie rodziny silników AM8000
Firma Beckhoff uzupełnia rodzinę silników serwo AM8000 o nowe modele z kołnierzem w rozmiarze F1 z krawędzią o długości jedynie 40 mm. Trzy rozmiary silników obejmują zakres momentu od 0.22 do 0.55 Nm, umożliwiając zastosowanie bardzo dynamicznych napędów na mocno ograniczonej przestrzeni.
Nowe silniki serwo AM801x i AM811x charakteryzują się niskim momentem obrotowym wirnika oraz aż poczwórną zdolnością przeciążenia. Dzięki tym cechom spełniają one najwyższe wymagania dynamicznego ruchu, a ich niewielkie rozmiary umożliwiają montaż nawet w najmniejszych przestrzeniach. Silniki te są idealnym rozwiązaniem do zastosowania np. w aplikacjach z szybkimi zmianami cyklu. Serie AM801x oraz AM81xx różnią się między sobą między innymi napięciem znamionowym. Poprzez kombinację silników AM811x z modułami serwo EL7201-0010 i EL7211-0010 możliwa jest implementacja ekstremalnie kompaktowego i ekonomicznego systemu serwo, z 2.8 ARMS aż do 4.5 ARMS, przy napięciu 50 V DC. Do sterowania silnikami serwo AM801x (230 V AC) można wykorzystać napędy serwo AX5000 (1/2 kanały, do 3 A) w technologii EtherCAT.
Jako opcję, silniki można zamówić z hamulcem magnetycznym czy też wpustem na wale. W celu zachowania maksymalnej wydajności w kompaktowej obudowie, silniki wyposażono w enkoder absolutny oraz jednoprzewodową technologię podłączenia (One Cable Technology). Dzięki technologii OCT zasilanie silnika oraz sygnał zwrotny o pozycji są transmitowane przez tylko jeden przewód, co w znaczący sposób redukuje koszty okablowania, komponentów i instalacji. Na życzenie klienta silniki można zamówić także w wyposażeniu z wieloobrotowym enkoderem absolutnym.
Trzy zintegrowane korzyści użytkownika
Dzięki integracji wieloobrotowego enkodera absolutnego w silniki AM801x oraz AM811x, absolutna pozycja napędu znana jest już w momencie załączenia osi, przez co zbędna staje się konieczność bazowania silnika w momencie załączenia systemu. Co ciekawe, poza pozycją osi, która przechowywana jest w pamięci EEPROM (bez podtrzymywania bateryjnego), możemy także określić aktualną prędkość przemieszczenia napędu. Cechy te finalnie pozwalają na rezygnację z krańcówek oraz dodatkowych enkoderów, co ma znaczenie głównie dla osi posuwu i przejazdu.
Nowe, kompaktowe silniki w prosty i niezawodny sposób można zidentyfikować w sieci fabryki dzięki elektronicznej tabliczce znamionowej, która zawiera odpowiednie dane mechaniczne i elektroniczne takie jak: numer seryjny, typ czy dane producenta. Zintegrowana pamięć błędów natomiast umożliwia diagnostykę on-line silnika.
Ponadto, zastosowanie napędu serwo w połączeniu z opcjonalną kartą TwinSAFE pozwala na implementację funkcji bezpieczeństwa w bardzo prosty sposób i na najmniejszych przestrzeniach. Funkcjonalność ta pozwala nie tylko na wyłączanie osi zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, ale także programowanie funkcji bezpieczeństwa zgodnych z normą EN ISO 13849-1 Ple. Silniki można monitorować pod kątem prędkości, pozycji oraz kierunku obrotu. Tak więc, od teraz, osie przejazdu i posuwu można zintegrować bezpośrednio w system TwinCAT, co znacząco zwiększa dostępność całej maszyny.