Niezawodne układy rozruchowe przeznaczone do ET200SP

| Technika

W dzisiejszych czasach większość czynności, które niegdyś wykonywał człowiek, zostało zautomatyzowanych. Wiele tych operacji odbywa się dzięki zastosowaniu niewielkiego silnika elektrycznego, który musi być jedynie w odpowiedni sposób załączany, wyłączany, jak również monitorowany. Firma Siemens, chcąc sprostać wyzwaniu, które postawił rynek, poszerzyła swoją ofertę o nowe motor-startery przeznaczone do rozproszonego systemu wysp ET200SP.

Niezawodne układy rozruchowe przeznaczone do ET200SP

Nowe motor-startery mogą być przyłączane bezpośrednio do wysp ET200SP. Startery te są w stanie uruchomić silnik o prądzie znamionowym do 9 A i mogą zapewnić rozruch bezpośredni, jak również rewersyjny, zachowując przy tym niezmienną budowę, mając zaledwie 30 mm szerokości. Układy rozruchowe zapewniają ochronę zwarciową silnika oraz chronią go przed przegrzaniem i przed zblokowaniem.

Ponadto w sytuacji, gdy prąd w jednej z faz różni się o co najmniej 20% od pozostałych, również jest sygnalizowany stan awarii. Nowe motor-startery są zbudowane w oparciu o tzw. technologię hybrydową, czyli załączanie i wyłączanie następuje poprzez układ półprzewodnikowy, natomiast w trakcie pracy motor-starter jest wewnętrznie przełączany na układ przekaźnikowy. Rozwiązanie to gwarantuje wydłużenie pracy takiego motor-startera oraz zmniejszenie jego gabarytów.

To, co wyróżnia nowe układy rozruchowe, to wszechstronność ich zastosowania - mogą być one używane do załączania standardowych silników 3-fazowych, mogą załączać obwody rezystancyjne oraz różnego typu elementy oświetleniowe, układy te są również przystosowane do załączania silników jednofazowych.

Niewątpliwą zaletą motor-starterów jest to, że dostarczany jest komponent sprefabrykowany, który wystarczy tylko włożyć do odpowiedniej podstawy i podłączyć obciążenie. Cała parametryzacja urządzenia odbywa się w środowisku TIA Portal bez konieczności instalowania dodatkowych komponentów. Po prostu wybieramy z katalogu produktów odpowiedni układ rozruchowy, dołączamy go do konfiguracji sprzętowej i określamy prąd znamionowy podłączonego silnika.

Reszta to standardowe wysterowanie wyjść PLC i odczytanie wejść w celu diagnostyki określającej, co dzieje się z naszym układem. Na uwagę zasługuje dodatkowa właściwość, którą oferuje nowy motor-starter, a mianowicie odczyt aktualnie pobieranego prądu - jest to niezwykle ważna zaleta, ponieważ coraz więcej odbiorców końcowych chce znać aktualny pobór prądu danego urządzenia w celu monitoringu zarówno zużycia mediów, jak i dokładnej informacji zwrotnej dotyczącej silnika i pośrednio jego aktualnego stanu technicznego.

Warto również podkreślić, że nowe rozwiązanie dostarczane przez firmę Siemens poza wartościami cenionymi na etapie uruchomienia, takimi jak dobór poprzez TIA Selection Tool, konfiguracja w TIA Portal, szybkie uruchomienie dzięki pełnej integracji w środowisku inżynierskim oraz szybki montaż, ma wiele ciekawych rozwiązań, które są wykorzystywane na etapie użytkowania.

Należą do nich m.in. zintegrowane pokrętło informujące nas o stanie, w jakim znajduje się układ rozruchowy - czy jest to pozycja pracy, pozycja, w której odłączamy obwód zasilający od układu (dający się zablokować kłódką i umożliwiający przeprowadzenie w tym czasie prac serwisowych na silniku) czy wreszcie jest to pozycja, w której możemy zamontować/zdemontować układ z podstawy.

Kolejną zaletą tego rozwiązania jest szereg informacji dostarczanych przez starter, m.in. pomiar prądu, informacje diagnostyczne oraz informacje ruchowe, takie jak liczba cykli pracy motor-startera. Jedną z ważniejszych zalet nowego rozwiązania jest bardzo szybka wymiana urządzenia w przypadku awarii - wymiana ta nie wymaga od nas użycia jakichkolwiek narzędzi, wystarczy przekręcić pokrętło na motor-starterze na pozycję demontażu i wyciągnąć starter z podstawy, następnie zamontować nowy i przekręcić pokrętło na pozycję pracy.

Wszystkie parametry, tj. prąd znamionowy podłączonego silnika, limity itp., są ustawione w sterowniku i przy wymianie urządzenie nie muszą być na nowo wgrywane. Nasz układ rozruchowy jest gotowy do pracy w mgnieniu oka, co znacząco wpływa na obniżenie kosztów przestojów danej aplikacji.

Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z niewielkimi silnikami (do 4 kW), ograniczonym miejscem (szerokość 30 mm dla układu nawrotnego), potrzebą stałego monitoringu (informacje diagnostyczne, pomiar prądu) oraz ograniczonym czasem na uruchomienie (prefabrykowane układy, integracja w TIA) układy rozruchowe do systemu ET200SP będą idealnym rozwiązaniem.

Grzegorz Bratek
Siemens Sp z o.o.

www.siemens.pl/et200sp