Silniki BLDC o dużych możliwościach

| Technika

Bezszczotkowe silniki prądu stałego cieszą się rosnącą popularnością w przemyśle ze względu na bardzo dobre parametry i długą żywotność. Dają one szerokie możliwości kontroli pracy, które cały czas są rozwijane ze względu na potrzebę łatwego dostosowywania się do zmieniających się trendów rynkowych.

Silniki BLDC o dużych możliwościach

Firma WObit oferuje silniki BLDC kilku uznanych producentów, wśród których warto zwrócić uwagę na serię BG produkowaną przez niemiecką firmę Dunkermotoren. Elektronicznie komutowane silniki z serii BG są w większości silnikami z magnesami neodymowymi o mocy w zakresie od 3 do 1100 W. Łączą zalety silników DC i AC.

Odznaczają się długą żywotnością, bezobsługową pracą i dużą dynamiką regulacji. Wykonywane są na napięcia pracy od 24 do 325 V, prędkości obrotowe od 500 do 10000 obr./min, osiągając moment znamionowy od 2 do 100 Ncm. Możliwe są wykonania z przekładniami planetarnymi i ślimakowymi, a także z wbudowaną elektroniką.

NOWY UKŁAD STEROWANIA NAPĘDU

 
Fot. 1. BG75 - najpopularniejszy silnik z serii BG

W odpowiedzi na rosnące potrzeby dostarczania coraz bardziej uniwersalnych napędów, firma Dunkermotoren opracowała nowoczesny układ sterowania napędu - MCP (Motor Control Platform), na podstawie którego tworzone będą wszystkie nowe silniki producenta.

Nowy układ sterowania charakteryzuje się modularną koncepcją oprogramowania. Składa się ono z oddzielnych modułów, które są połączone poprzez zdefiniowane interfejsy. Oznacza to, że jeśli zostaną utworzone nowe funkcje, będą one programowane jako moduły i po prostu łączone z innymi, już istniejącymi.

Każdy moduł może być użyty oddzielnie dla każdego napędu. W ten sposób zapewniana jest możliwie największa elastyczność aplikacji i łatwość dostosowywania do nowych funkcjonalności, które jeszcze nie zostały opracowane. Do stworzenia MCP została wykorzystana najnowsza generacja procesorów, co znacząco zwiększyło wydajność systemu.

W silnikach bezszczotkowych z serii BG dPro położony jest również ogromny nacisk na oszczędzanie energii, istotne szczególnie w aplikacjach z zasilaniem bateryjnym. Dlatego w silnikach tych stosowane są komponenty o niskim poborze energii oraz algorytmy kontrolne, które znacząco poprawiają wydajność silnika.

ZGODNOŚĆ Z KONCEPCJĄ INDUSTRY 4.0

 
Fot. 2. BG45SI - kompaktowy silnik BG45

U podstaw idei Przemysłu 4.0 leży cyfrowe połączenie wszystkich komponentów zaangażowanych w proces tworzenia wartości dodanej - od materiału przez jego przetwarzanie aż po produkt i środki jego transportu. Napędy elektryczne są częścią tych komponentów. Zaawansowane technicznie silniki z serii BG dPro są przygotowane dzięki MCP do zmian spowodowanych przez cyfrowe usieciowienie.

Wielką zaletą nowego układu sterowania jest jego elastyczność, możliwa dzięki modularnej konstrukcji oprogramowania i sprzętu. Struktura ta umożliwia łatwe wdrożenie nowych obszarów technologii do istniejącego już układu sterowania w krótkim czasie.

Zdolność do aktywnego uczestnictwa w sieci jest ważną częścią nowego układu sterowania napędu. Najszerzej stosowane interfejsy Ethernetu przemysłowego są już wspierane podczas stosowania Profinet oraz EtherCAT. Układ MCP jest także przygotowany do wdrażania innych interfejsów komunikacyjnych.

 
Fot. 3. BGA22 - najmniejszy silnik bezszczotkowy z serii BG

Czujniki, zarówno te zintegrowane w silniku, jak i występujące jako komponenty sieci, stają się coraz ważniejszą częścią systemów automatyki. Pozwalają one bowiem monitorować obciążenie silnika w zależności od wykonywanego zadania. Dlatego do nowoczesnych silników BG dPro mogą być podłączone wszystkie popularne czujniki.

Zawierają się w tym np. czujniki temperatury, bariery świetlne i sensory do pomiaru pozycji. Wiele czujników jest również zintegrowanych w silniku. Służą one do odczytania, przetworzenia i przekazania przez procesor takich wartości jak prędkość silnika, napięcie, prąd oraz temperatury różnych elementów.

BG95 DPRO CANOPEN

 
Fot. 4. Silnik bezszczotkowy BG95 dPro CANopen

Pierwszym z serii inteligentnych napędów jest BG95 dPro CANopen o mocy wyjściowej ponad 1 kW. Dzięki zakresowi napięcia od 24 V do 60 V napęd ten wyróżnia się szerokim zakresem zastosowań.

BG95 dPro CANopen może być użyty powyżej swojej mocy znamionowej wynoszącej 1100 W. Zaawansowane algorytmy obliczają stopień nagrzania się uzwojenia i moc elektroniki. To umożliwia przeciążanie napędu bez jakiekolwiek uszkodzenia.

Zintegrowany interfejs CANopen w BG95 dPro CANopen jest kompatybilny z DS402 (patrz IEC 61800-7) i obsługuje łatwe w obsłudze polecenia szybkiego uruchamiania. Z jego solidną konstrukcją i szerokim zakresem napięć wejściowych, BG95 dPro CANopen jest odpowiedni do zastosowań z zasilaniem bateryjnym i jako zamiennik do aplikacji hydraulicznych.

 
Fot. 5. Silnik BG95 ze zintegrowaną przekładnią planetarną PLG95

Kompaktowa i szczelna konstrukcja BG95 dPro CANopen jest powszechnie stosowana w automatyce: przemysłowej, drzwiowej, medycznej, systemach energii odnawialnej oraz w wielu specjalistycznych aplikacjach. Silnik BG95 może być uszczelniony do stopnia IP67.

Aby uprościć instalację, BG95 dPro CANopen jest wyposażony w standardowy kołnierz i standardowy wał zgodnie z DIN EN50347 i w solidną wtyczkę. Umożliwia to szybkie podłączenie napędu i jego zgodność z popularnymi systemami stosowanymi w przemyśle. Co istotne - silnik można łatwo doposażyć w hamulec oraz przekładnię planetarną lub ślimakową.

Więcej informacji na temat napędów bezszczotkowych można uzyskać, kontaktując się ze specjalistami pod numerem 61 222 74 22, a także na stronie www.wobit.com.pl.

P.P.H. WObit E. K. J. Ober s.c.

Zobacz również