Wszystkoodporne terminale VMT9000

| Technika

Mróz czy upał, ulewa czy śnieg, ciemna noc czy słoneczny dzień – terminale VMT9000 firmy ads-tec dadzą sobie radę niemal w każdych warunkach. Przeznaczone głównie do montażu w wózkach widłowych, sprawdzają się też w dźwigach, suwnicach i koparkach oraz przy maszynach produkcyjnych, pracujących w ciężkich warunkach. Z VMT9000 nic Cię nie zatrzyma!

Wszystkoodporne terminale VMT9000

Odporność totalna

Terminale VMT9000 niemieckiej firmy ads-tec to de facto przemysłowe komputery panelowe (Panel PC) czy też All In One, zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach. Urządzenia występują w rozmiarach 10.4” (VMT9010), 12.1” (VMT9012) i 15” (VMT9015) z rozdzielczością 1024×768 px oraz 12.1” 1280×800 px (VMT9112). Aluminiowa obudowa o stopniu ochrony IP66 umożliwia montaż w wózku widłowym z otwartą kabiną, poruszającym się na zewnątrz budynku, czy też w mocno zapylonych pomieszczeniach, z mgłą olejową i dużą wilgotnością. Dzięki zakresowi temperatur pracy od –30°C do +60°C oraz wysokiej odporności na wibracje żadne warunki nie są im straszne.

 
Fot. 1 Terminal VMT zamontowany na ramieniu przy maszynie

Korzystanie z terminali VMT9000 na zewnątrz budynku (outdoor) ułatwia jasny ekran, czytelny w świetle słonecznym. Ekran dotykowy występuje w dwóch technologiach – rezystancyjnej (np. do obsługi w grubych rękawiczkach) i pojemnościowej (da się go obsługiwać w cieńszych rękawiczkach). W obu wariantach ekran jest bardzo odporny na uderzenia (IK09 wg normy EN 62262).

Inteligencja

Jasność ekranu jest regulowana automatycznie za pomocą czujnika światła. Terminale są też wyposażone w czujnik obecności, który umożliwia np. automatyczne wybudzenie urządzenia, gdy pojawi się przed nim operator, i ponowne uśpienie, gdy nikogo nie ma w pobliżu. To nie tylko wygodne, ale również pomaga oszczędzać energię, co staje się szczególnie istotne przy montażu w pojazdach, pozwalając na nierozładowywanie akumulatora. Inną funkcją oszczędzającą energię jest możliwość integracji terminala ze stacyjką pojazdu, np. wózka widłowego. Urządzenie może być tak skonfigurowane, aby po ustalonym czasie od wyłączenia zapłonu automatycznie gasł ekran, a terminal przechodził w tryb uśpienia, hibernacji lub całkowicie się wyłączał. Dodatkowe ułatwienie to cztery programowalne przyciski na froncie urządzenia. Można za ich pomocą np. wysunąć klawiaturę ekranową, uruchomić dowolną aplikację, wydrukować skonfigurowany dokument czy nawet uruchomić zarejestrowaną wcześniej sekwencję kilku klawiszy (skrót klawiaturowy lub bardziej zaawansowana sekwencja).

Różne sposoby montażu

Ponieważ terminale VMT9000 mają uniwersalne zastosowanie, producent udostępnia wiele sposobów ich montażu. Każdy egzemplarz ma otwory montażowe w standardzie VESA-75, więc da się go zamontować na własnym ramieniu czy uchwycie. Dostępne są też adaptery umożliwiające montaż do blatu lub kokpitu, z regulacją kąta pochylenia, oraz szereg mocowań kulowych, który pozwala na montaż terminala np. do prostokątnego lub okrągłego profilu, a przy tym bardzo elastyczną regulację.

Interfejsy

Terminale VMT9000 są wyposażone w dwa złącza Gbit LAN, jeden port RS232 oraz trzy porty USB 3.0. Wszystkie te złącza ukryte są pod pokrywą serwisową, a dostęp do nich zapewniają specjalne przepusty. Złącze RS232 może zasilać zewnętrzny skaner kodów kreskowych. Opcjonalnie da się zamówić konfigurację z dwoma portami RS232 lub portem CAN. Dodatkowo, z boku każdego terminala dostępny jest port USB 3.0 z gumową zaślepką, który w razie potrzeby można wyłączyć w konfiguracji. Urządzenia mogą być też wyposażone w różne interfejsy komunikacji bezprzewodowej, tj. czytnik RFID (pod ekranem), Wi-Fi 6 (802.11 ax), Bluetooth, modem LTE, a nawet moduł GPS. Co istotne, anteny wbudowane są we froncie terminala, nie ma więc ryzyka wyłamania gniazda. W razie potrzeby można podłączyć dwie zewnętrzne anteny przez złącza SMA ukryte pod pokrywą serwisową.

Dodatkowe akcesoria

Komputery VMT9000 są często wykorzystywane w wózkach widłowych, gdzie najczęściej podłączony jest do nich skaner kodów kreskowych. Skaner ten może być zamontowany na specjalnym uchwycie, dzięki czemu jest zawsze pod ręką. Oprócz tego dostępne są: odporna na kurz i wodę klawiatura IP68, montowana na specjalnej półce pod ekranem, antena z magnetyczną podstawą, którą można zainstalować na dachu pojazdu, a także bateria (akumulator) UPS, pozwalająca na nawet 1,5 godziny pracy urządzenia bez zewnętrznego zasilania.

Platforma sprzętowa

Producent wyposażył terminale w procesor Intel Atom x7-E3950, ale nie można się tu sugerować nazwą "Atom". W benchmarkach procesor ten zostawia w tyle niejeden procesor Celeron, Pentium czy nawet starsze generacje procesorów i3 oraz i5. Do tego dochodzi 8 GB RAM DDR4 oraz 64 GB pamięci na dane. W praktyce oznacza to, że urządzenie zapewnia płynną obsługę systemu operacyjnego i aplikacji klienckich, np. systemów WMS.

Wygodna konfiguracja

Producent fabrycznie instaluje w terminalach VMT9000 aplikację Configuration Center, która pozwala w szybki i wygodny sposób skonfigurować najważniejsze ustawienia urządzenia. Są to m.in.: integracja ze stacyjką pojazdu, konfiguracja watchdoga, ustawienia klawiatury ekranowej i ekranu dotykowego, ochrony przed zapisem (Unified Write Filter), programowanie przycisków funkcyjnych, wyłączanie zewnętrznego portu USB oraz ustawienia dostosowania jasności ekranu.

 
Fot. 2. Terminal VMT9112 z uchwytem na skaner i ze specjalnym adapterem montażowym

 

Krzysztof Kuźniarz

INEE Sp. z o.o.
www.inee.pl