Modernizacja komputerowego systemu sterowania mechanizmami sceny Teatru Narodowego
| Gospodarka ArtykułyFirma Bosch przeprowadziła w Teatrze Narodowym w Warszawie modernizację systemu sterowania mechanizmami sceny. Prace prowadzone były wyłącznie podczas letnich przerw w działalności teatru, w dwóch kolejnych latach. Poprzedni system sterowania - VTB2000 - był zaprojektowany i zainstalowany na początku lat dziewięćdziesiątych przez firmę Mannesmann Rexroth. System był eksploatowany przez 15 lat.
Modernizacja systemów sterowania mechanizmami sceny Teatru Narodowego umożliwiła przystosowanie ich do nowych europejskich norm bezpieczeństwa oraz podniesienie poziomu bezawaryjności i niezawodności. Projekt obejmował modernizację zarówno elementów hardware, jak i software. Część prac, takich jak wymiana kabli systemu sterowania oraz elastycznych przewodów hydraulicznych, wykonywana była przez firmy zewnętrzne.
W pierwszym etapie projektu, od 14 czerwca do 15 września 2010 r., wykonano modernizację układów sterowania centralnej stacji hydraulicznej oraz zespołu urządzeń górnej mechanizacji sceny. W drugim etapie - od 14 czerwca do 15 września 2011 r. - zmodernizowano układ sterowania zespołu urządzeń dolnej mechanizacji sceny.
W ramach modernizacji hardware'u wymieniono wszystkie szafy elektroniczne oraz UPS. Wymieniono też pulpit włączający system, pulpity sterownicze, pulpity awaryjne, sterowniki napędów elektromechanicznych i hydraulicznych, sterowniki SPS, a także komputer statusu i komputer reżyserski. Dodatkowo układ sterowania wyposażono w pulpit radiowy. Cały system sterowania jest zgodny z przepisami bezpieczeństwa SIL III.
Wymianie poddano także wybrane urządzenia w napędach: przetworniki częstotliwości w kurtynie głównej oraz mierniki wartości absolutnej i inkrementalnej we wszystkich urządzeniach. W napędach zapadni i wciągarek zastosowano nowe precyzyjne hydrauliczne czujniki ciśnienia. W mechanizmach pochylania zapadni wykorzystano zawory proporcjonalne. W zapadniach scenicznych i w zapadni fosy orkiestry zastosowane zostały dodatkowe "hamulce hydrauliczne" - zawory logiczne po obu stronach cylindrów napędowych. W ramach modernizacji software'u w systemie sterowania o symbolu SYB 2000 zastosowano szereg nowych funkcji, których nie posiadał dotychczasowy system VTB 2000.
źródło: Bosch Rexroth