W maju Litwa rozpocznie budowę połączenia energetycznego z Polską

W litewskim Alytus ruszą w maju prace związane z tworzeniem mostu energetycznego z Polską. Połączenie o mocy 500 MW ma działać pod koniec 2015 r. Most energetyczny Litwa-Polska ma znaczenie strategiczne. Umożliwi przesył energii między Polską a krajami bałtyckimi oraz podniesie bezpieczeństwo dostaw energii i pozwoli rozwinąć nowe możliwości handlowe. Przez Unię EUropejską inwestycja została uznana za priorytetową. Jej koszt jest szacowany na 1,8 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 725 mln. Głównymi inwestorami tworzonego połączenia są operatorzy systemów przesyłowych obu krajów: PSE i Litgrid.

Posłuchaj
00:00

Jak twierdzi prezes koordynującej prace spółki LitPol Link - Arturas Vilimas - na Litwie procedury związane z przebiegiem linii wysokiego napięcia zostały zakończone, a dla całej, około 50 km trasy, wydano już decyzje środowiskowe i pozwolenia na budowę. Dobrowolnie uregulowano blisko 90% spraw dotyczących przebiegu linii przez konkretne działki. Pozostała część została sfinalizowana z wykorzystaniem postanowień administracyjnych.

W Polsce linia energetyczna między Ełkiem a granicą ma blisko 112 km. Umowy pozwalające wykonawcy na rozpoczęcie prac budowlanych zawarto z właścicielami 94% działek, przez które biegnie linia. Dla niemal 70 km wydano już pozwolenia na budowę. Od października 2013 r. powstaje stacja Ełk Bis, która będzie po stronie polskiej punktem początkowym linii, kończącej się w stacji Alytus tzw. wstawką prądu stałego. Za 83 mln euro netto zbuduje ją firma ABB. To element konieczny do synchronizacji sieci - Litwa, Łotwa i Estonia pracują synchronicznie z systemem IPS/UPS, natomiast Polska z systemem europejskim kontynentalnym.

Sprawnie realizowana budowa 100 km linii energetycznej zajmuje półtora roku. Zatem most energetyczny powinien być gotowy w III kwartale roku 2015. Na listopad i grudzień 2015 r. zaplanowane są testy obciążeniowe i próbna praca gotowego połączenia energetycznego Polska-Litwa.

Gminy, przez które przebiegać będzie linia, dostaną co roku 2% podatku od wartości inwestycji w danej gminie. Ponieważ koszt budowy jednego kilometra to około 1 mln euro, w przeliczeniu na złotówki przypadną gminom milionowe kwoty.

źródło: WNP

Powiązane treści
Powstanie najdłuższe na świecie podmorskie połączenie energetyczne
Rewolucja w zarządzaniu sieciami energetycznymi będzie kosztowna
Most energetyczny Polska-Litwa zyska kolejne środki finansowe z UE
Nowe środki na budowę połączenia elektroenergetycznego Polska-Litwa
ABB zdobywa warte 110 mln dolarów zamówienie na energetyczne połączenie Litwy i Polski
ABB dostarczy autotransformatory mocy dla połączenia elektroenergetycznego Polska - Litwa
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Ten futrzany robot AI ma 4 miliony osobowości. Moflin wzbudza zachwyt u Japonek
Obudowy, złącza, komponenty
Technologia w górę, koszty w dół – kiedy plastik zmienia reguły gry
Roboty
Robotyczne mikrofabryki pomagają odbudować zniszczone przez pożar domy w Los Angeles
Bezpieczeństwo
Honeywell dostawcą awioniki dla nowych samolotów Boeing 737 MAX PLL LOT
Roboty
Nowy standard w robotyce mobilnej dla przemysłu – czworonożny robot o udźwigu 100 kg i zasięgu 20 km
Aktualności
Hargrove Controls & Automation łączy siły z ABB – nowy impuls dla cyfryzacji przemysłu

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów