Skąd wziąć pieniądze na Hannover Messe?

Duże targi branżowe to doskonała okazja do przedstawienia produktów i usług potencjalnym klientom. W przyszłym roku będzie ona tym większa, że jesteśmy krajem partnerskim Hannover Messe 2017 - globalnej imprezy wystawienniczej dla przemysłu. Promocja na imprezie targowej to z perspektywy przedsiębiorców koszty - w tym przypadku o tyle znaczące, że targi odbywają się w Niemczech i są rozliczane w euro. Czy istnieją możliwości uzyskania rabatów i refundacji poniesionych wydatków? Gdzie zacząć? Na te tematy rozmawialiśmy z przedstawicielami targów Hannover Messe oraz Ministerstwa Rozwoju.

Posłuchaj
00:00

Wszystko rozpoczęło się w kwietniu tego roku, gdy partnerem targów hanowerskich było USA, a wystawę w Hanowerze wraz z Angelą Merkel otwierał Barack Obama. Wtedy też podpisane zostało memorandum dotyczące polskiego partnerstwa w Hannover Messe w 2017 roku. Będziemy 12. w kolejności tego typu krajem, zaś dla nas samych jest to pierwsze takie wyróżnienie. Obecność polskiego salonu w Hanowerze została przypieczętowana podczas konferencji odbywającej się w październiku w Ambasadzie Niemiec w Warszawie, gdzie podpisano docelową umowę w zakresie naszego partnerstwa.

Podpisanie umowy partnerstwa Polski i targów Hannover Messe - sygnatariuszami byli: Marc Siemering (po prawej) - wiceprezes Deutsche Messe oraz Paweł Chorąży - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju

Oczekiwania względem wystawy ze strony Ministerstwa Rozwoju są duże. Zeszłoroczna wymiana handlowa pomiędzy Polską i Niemcami wyniosła blisko 100 mld euro, a nasz zachodni sąsiad jest dla Polski największym partnerem handlowym. Targi powinny być szansą na zwiększenie obecności rodzimych firm na rynku zachodnim (obecnie jesteśmy 7. w kolejności partnerem handlowym dla Niemiec), co szczególnie dotyczy przedsiębiorstw z branży przemysłowej.

Przydatne adresy

Niewielkie rabaty do Hannover Messe

Jaka jest propozycja organizatorów dla polskich przedsiębiorców? W związku z naszym partnerstwem przygotowane zostały specjalne warunki uczestnictwa, jednak na duże rabaty nie ma niestety co liczyć. W przypadku zgłoszeń na targi składanych po 1 grudnia cena netto za 1m2 powierzchni wystawienniczej w hali to 216 euro (regularna cena wynosi 5 euro więcej). Do tego dochodzi opłata marketingowa wynosząca 17 euro (standardowo jest to 36 euro) oraz inne koszty. Te ostatnie obejmują m.in. opłaty za złożenie wniosku, za rodzaj stoiska, itd. - i tutaj rabatów nie przewidziano. Istnieje natomiast kilka innych możliwości obniżenia sumarycznych kosztów wystawiania się w Hanowerze…

Propozycja Ministerstwa Rozwoju

Ministerstwo postrzega nasze partnerstwo w Hannover Messe 2017 jako wydarzenie o znaczeniu strategicznym, stąd też przygotowanoprogram promocji umożliwiający przedsiębiorcom ubieganie się o dofinansowanie ich udziału w wystawie. Programie promocji finansowany jest ze środków poddziałania 3.3.3 "Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych - Go to Brand" PO IR (Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój), za którego realizację odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Uruchomienie naboru wniosków zaplanowano na początek 2017 roku, zaś termin realizacji programu potrwa od 11 lutego do 28 kwietnia, a więc do końca trwania targów.

Możliwości refundacji kosztów

    Opracowany program zawiera wykaz działań przedsiębiorców związanych z wystawianiem się na targach. Zostały wydzielone ich dwie grupy:
  • Obligatoryjne dla wszystkich przedsiębiorców korzystających z programu - m.in.: rejestracja i weryfikacja firmy na portalu trade.gov.pl, wzięcie udział targach w charakterze wystawcy i promowanie marki polskiej gospodarki (chodzi głównie o elementy dekoracyjne stoiska);
  • Fakultatywne - dotyczące refundacji kosztów działań informacyjno-promocyjnych, takich jak: stworzenie i dystrybucja materiałów informacyjnych i promocyjnych, prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych w mediach, tłumaczenie strony internetowej oraz produkcja i emisji spotów oraz filmów informacyjno-promocyjnych.

Podczas targów planowane są również inne działania promocyjne dotyczące polskiej gospodarki, takie jak konferencje i inne eventy, promocja na nośnikach outdoorowych czy wydanie katalogu ze spisem polskich wystawców. Dodatkowo ma być zorganizowane stoisko informacyjne, gdzie krajowi przedsiębiorcy będą mieli zapewnione możliwości odbywania spotkań z kontrahentami, prezentowania oferty firmy oraz korzystania z usług informacyjnych dotyczących ich przedsiębiorstwa.

Dla kogo program i jakie kwoty są dostępne?

"Program skierowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą o profilu zgodnym z tematyką targów Hannover Messe 2017" - czytamy na stronie ministerstwa. Jeżeli zaś chodzi o wysokość wsparcia (tj. maksymalną łączną wartość wydatków kwalifikowanych objętych wsparciem finansowym) - wynosi ono milion złotych, przy czym refundacji podlega do 50% lub do 85% kosztów ponoszonych przez przedsiębiorcę. Dokładny wykaz działań objętych wsparciem znajduje się w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 10.07.2015 w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

Warto dodać, że termin ogłoszenia naboru planowany jest na 13 grudnia, natomiast nabór wniosków rozpocznie się 12 stycznia 2017 i będzie trwał przez miesiąc. Kwota dostępna dla przedsiębiorców to 50 mln zł, przy czym dotyczy ona targów Hannover Messe 2017 oraz Międzynarodowej Wystawy Expo 2017 w Astanie.

To nie wszystko

Zgodnie z informacjami uzyskanymi od Przedstawicielstwa Deutsche Messe w Polsce, istnieje również możliwość uzyskania dofinansowania targów poprzez Regionalny Program Operacyjny (RPO), który działa we wszystkich województwach. Przedstawicielstwo pomaga również w organizacji uczestnictwa i pobytu wystawcom indywidualnym oraz izbom gospodarczym przy pawilonach branżowych. Z jego oferty mogą też skorzystać polscy goście wybierający się na kwietniową imprezę.

Harmonogram naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu Go to Brand
Data ogłoszenia 13 grudnia 2016
Rozpoczęcie naboru 12 stycznia 2017
Zakończenie naboru 13 lutego 2017
Koniec realizacji programu 28 kwietnia 2017

Do zobaczenia na targach!

Organizatorzy Hannover Messe oczekują w przyszłym roku ponad 6500 wystawców oraz 200 tys. odwiedzających targi. Wiodącymi tematami imprezy będą tradycyjnie produkcja przemysłowa, informatyzacja oraz energetyka, zaś na Hannover Messe złoży się sumarycznie siedem dużych wystaw branżowych. Do tego planowana jest organizacja około tysiąca konferencji i forów dyskusyjnych.

W centrum targów po raz kolejny znajdzie Przemysł 4.0 - podczas ostatniej edycji imprezy zostało zaprezentowane około 400 rozwiązań z tego obszaru. W przyszłym roku powinniśmy również oglądać tego typu nowości, przy czym hasłem przewodnim wystawy będzie "Integrated Industry - Creating Value". Przedstawiana ma być nie tylko digitalizacja i cyfryzacja produkcji, ale też nowe modele biznesowe związane z nowoczesnym przemysłem. Targi odbędą się w dniach 24 do 28 kwietnia 2017 roku. Redakcja APA planuje wydanie specjalnego numeru magazynu im poświęconego.

Zbigniew Piątek

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Chiny zainwestują ponad 100 miliardów dolarów w robotykę i zaawansowane technologie
Bezpieczeństwo
Rynek czujników gazów - 3 mld dolarów w 2032 roku
Aktualności
Rynek powłok przemysłowych
Bezpieczeństwo
Nowy moduł mutingu DMM4 firmy SICK – bezpieczny przepływ materiałów w zautomatyzowanej produkcji
Aktualności
Rynek wózków widłowych będzie rósł 7% rocznie
Silniki i napędy
Targi Bauma: Bosch zaprezentuje 800-woltowy napęd elektryczny do maszyn budowlanych
Powiązane treści
Hannover Messe - Międzynarodowe Targi Technologii, Innowacji i Automatyki w Przemyśle
Co zobaczymy na Hannover Messe 2016?
Prezydent Obama i kanclerz Merkel na stoisku HARTINGA na Hannover Messe
Prezydent Barack Obama odwiedził stoisko Phoenix Contact na targach Hannover Messe
To nie ewolucja, to rewolucja! Prezentacja robotów Stäubli TX2 na targach Hannover Messe 2016
Polska oficjalnie krajem partnerskim Hannover Messe 2017
Hannover Messe 2017. Przewodnik targowy / Trade fair guide

Poradnik doboru rozwiązań drukujących - drukarki mobilne, stacjonarne i przemysłowe

Jak dobrać drukarkę do zastosowań w logistyce, przemyśle czy handlu? Na co zwrócić uwagę, jeżeli chodzi o cechy i funkcje urządzenia? Jak zapewnić wysoką niezawodność pracy oraz trwałość systemu drukującego? A co z oprogramowaniem? W artykule odpowiadamy na powyższe pytania, przedstawiając przykłady nowoczesnych urządzeń drukujących, które z powodzeniem sprawdzają się w wymienionych zastosowaniach.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów