Warsaw Industry Week 2016 - subiektywnie o nowych targach branżowych

| Gospodarka Artykuły

Pierwsza edycja dużych targów to zawsze wielka niewiadoma - szczególnie, gdy impreza jest bezpośrednim konkurentem takich wystaw, jak Automaticon, ITM Polska czy Energetab. W listopadzie miał miejsce Warsaw Industry Week, czyli Międzynarodowe Targi Innowacyjnych Rozwiązań Przemysłowych, które przeszły tę próbę z sukcesem.

Warsaw Industry Week 2016 - subiektywnie o nowych targach branżowych

Warsaw Industry Week to nowa impreza targowa, która odbyła się w dniach 7-9 listopada w obiekcie wystawienniczym Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą. Targi w założeniach mają promować innowacyjne rozwiązania przemysłowe, zaś ambicją organizatorów jest "stworzenie największego w Europie Środkowo-Wschodniej biznesowego centrum prezentacji ofert" w tym zakresie.

Automaticon 2016 Warsaw Industry Week 2016
Powierzchnia wystawy [m²] * 10500 25000
Odwiedzających gości ** 12000 *** 9300
Liczba wystawców ** 309 321
Reprezentowane firmy ** 720 500
Liczba seminariów ~40 20
Czas trwania (w dniach) 4 3
Obiekt wystawienniczy Centrum Expo XXI Ptak Warsaw Expo
Lokalizacja Warszawa Wola
Około 4 km od trasy S8
Nadarzyn pod Warszawą
W sąsiedztwie trasy S8
Odległość od centrum Warszawy 4 km/10 minut 20 km/20-30 minut
Ostatnia edycja 22. edycja; 1-4 marca 1. edycja; 7-9 listopada
*) Podawane wartości dotyczą powierzchni hal targowych i nie powinno się ich porównywać pod względem powierzchni zajętej przez stoiska
**) Wszystkie liczby podane przez organizatorów
***) Wartość szacunkowa, podczas targów nie jest prowadzona rejestracja odwiedzających

Co nam się podobało?

Podczas targów statuetkami Tytanowe Skrzydła nagrodzono kilkanaście firm i instytutów:

  • AEP-Ajan Engineering Polska
  • Anca Europe
  • ANIRO
  • Dematec Polska
  • DIG Świtała
  • Elesa+Ganter Polska
  • Encon Coester
  • Fanuc Polska
  • Gravotech
  • Muesham Cooling Systems
  • Oberon 3D
  • Plastigo
  • SGPPL Dolina Lotnicza
  • Staleo.pl
  • Stigal Marcin Stępień
  • TIZ Implements
  • Urząd Miasta Rzeszów
  • Wadim Plast
  • Wojskowa Akademia Techniczna
  • YG-1 Poland
  • MMC Hardmetal Poland
  • Instytut Włókiennictwa
  • Instytut Mechaniki Samochodowej
  • Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych

Wystawa ma charakter ogólnoprzemysłowy, tj. obejmuje praktycznie wszystkie branże związane z przemysłem, bez wyróżnienia konkretnej specjalizacji. Stąd też w jednym miejscu oglądać można było zarówno maszyny i narzędzia do obróbki metali, przetwórstwa tworzyw sztucznych czy drewna, jak też komponenty i systemy automatyki oraz robotyki przemysłowej. Na części stoisk pojawiało się hasło "Przemysł 4.0", wystawcy organizowali też prelekcje na tematy techniczne i dotyczące trendów w branży. Wśród wystawców były też instytuty badawczo-rozwojowe oraz usługodawcy - np. zajmujący się szkoleniami z zakresu BHP.

Organizatorzy "zalicytowali" już na wstępie dosyć wysoko. Targi zorganizowane zostały pod patronatem Ministerstwa Rozwoju, zaś partnerem wydarzenia była Dolina Lotnicza, czyli klaster zrzeszający czołowe firmy z zakresu lotnictwa i awioniki. Dodatkowo podczas wystawy odbywały się wydarzenia towarzyszące, takie jak konferencja "Horyzont 2020 szansą polskich innowacji w UE" pod auspicjami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Na targach było też trochę młodzieży - przykładowo swoje roboty prezentowali przedstawiciele koła naukowego "Robo" z Politechniki Rzeszowskiej, zaś odwiedzający imprezę uczniowie mogli odwiedzić strefę Inżynier 4.0, gdzie pracownicy Wojskowej Akademii Technicznej prowadzili zajęcia z zakresu robotyki. Do tego odbyły pokazy np. związane z technologiami laserowymi w produkcji współorganizowane przez firmę Gravotech oraz spotkania networkingowe realizowane przez Tech Brainers R&D Club. Pierwszego dnia targów miała miejsce gala wręczenia statuetek Tytanowe Skrzydła, podczas której nagrodzono kilkanaście firm i instytutów. Listę nagrodzonych znaleźć można w relacji z targów publikowanej na stronie www.automatykaB2B.pl.

Wart omówienia jest sam obiekt targowy, który nie tylko znajduje się w niezłej lokalizacji, bo tuż przy trasie ekspresowej z Katowic do Warszawy, ale też zapewnia niezłe warunki wystawiennicze. Dodatkowo sam w sobie jest bardzo duży. Powierzchnia tylko jednej z sześciu hal Ptak Warsaw Expo jest dwukrotnie większa od całego warszawskiego Centrum Expo XXI, co jest nie bez znaczenia w przypadku wystaw, gdzie pokazywane są maszyny i produkty o sporych gabarytach. Do tego nadarzyńskie targi mają jeszcze jedną zaletę - kosztują mniej niż imprezy konkurencyjne, na co podczas rozmów z nami zwracało uwagę wielu wystawców.

Co było kontrowersyjne?

Pierwsza edycja Warsaw Industry Week zgromadziła kilkaset firm z różnych branż i specjalizacji, przez co dla bywalca innych imprez krajowych tematycznie Warsaw Industry Week przypominał po części Automaticon, ITM-Polska, Energetab, Światło, MSPO i inne imprezy. Były też ekspozycje placówek naukowych i uczelni, wydawnictw, firm startupowych tworzących drukarki 3D i specjalistyczne aplikacje, tak samo jak stoiska klastrów przemysłowych. Prezentowano wielkie centra obróbki blach CNC, a obok aplikacje na smartfony, przez co całość była bardzo różnorodna. Z jednej strony to dobrze, bo wiele biznesów i branż nierzadko się ze sobą przenika, z drugiej zaś jest to minusem, bowiem nie sprzyja specjalistycznemu charakterowi wystawy. Ogólny charakter targów sprawia też, że z każdego z obszarów prezentowanych jest relatywnie niedużo produktów, co może być niewystarczające dla osób zawodowo związanych z daną dziedziną.

Tomasz Jastrzębski
Cloos Polska

Głównym powodem, jakim kierowaliśmy się przy decyzji o udziale w pierwszej edycji targów Warsaw Industry Week, była ich lokalizacja. Było to z jednej strony miejsce przygotowane od strony infrastruktury logistycznej, z drugiej zlokalizowane w obszarze, gdzie do tej pory nie było szerokiej oferty wystawowej skierowanej do firm z naszej branży. Na uwagę zasługuje ogromny wkład organizatorów w promocje tej imprezy w mediach i bezpośrednio wśród potencjalnych odwiedzających. Mamy nadzieje, że wpisze się ona na stałe w kalendarz wystaw przemysłowych w naszym kraju.

Tymczasem, co od lat wielokrotnie pojawia się w naszych rozmowach z przedstawicielami firm branżowych - przedsiębiorstwa coraz częściej stawiają na imprezy silnie profilowane. Takimi są np. te poświęcone obróbce metali, branży drzewnej czy spożywczej - tam są bowiem ich klienci. Stąd też szerokość tematyczna oferty - główna zaleta nowo powstałych targów, może okazać się długofalowo ich największą wadą.

Drugim z aspektów była frekwencja odwiedzających. Pierwszego dnia targów było słabo, zaś wrażenie pustki potęgowała wielkość samego obiektu targowego. Kolejne dni przyniosły pozytywne zmiany, aczkolwiek nie były to tłumy znane z Automaticonu, gdzie trzeba zwykle przeciskać się pomiędzy stoiskami. Z drugiej strony statystyki dotyczące odwiedzających (patrz tabela) są naprawdę niezłe. Pozostaje pytanie o tzw. "jakość", czyli profil gości targowych. Warto tutaj dodać, że wśród odwiedzających było wiele osób ze znanych w branży firm, które przyjechały na rekonesans nowej wystawy.

Paweł Lewandowski
Encon-Koester

Uczestnictwo w pierwszej edycji Warsaw Industry Week było dla nas doskonałą okazją nie tylko do pokazania szerszej publiczności tego, czym się od lat zajmujemy, ale również do promocji naszej nowej marki 1encon Industry Group utworzonej przez firmy Encon i Encon-Koester. Mimo że targi organizowane były po raz pierwszy i być może nie wszystko w uznaniu wszystkich było idealne, to dla nas była to impreza bardzo udana. Z przyjemnością będziemy kontynuowali nasz udział w kolejnych edycjach, gdyż oprócz wszelkich zalet związanych z dobrą infrastrukturą, lokalizacją i organizacją - byliśmy mile zaskoczeni właściwym podejściem do wyceny powierzchni targowych, co przełożyło się na korzystny stosunek oczekiwanej wartości do wzajemnie uzgodnionych cen.

Należy przyznać...

...że stworzenie wartościowej imprezy targowej - szczególnie w dzisiejszych czasach - jest zadaniem bardzo trudnym. Po pierwsze na rynku krajowym istnieje już szereg wystaw, zaś ich organizatorzy chwalą je w superlatywach jako targi międzynarodowe i o ogromnym potencjale. Takie określenia pojawiają się właściwie przy każdych targach. Po drugie jest Internet i coraz trudniej przekonywać firmy, aby zarezerwowały kolejne pieniądze w swoich budżetach na pokazanie się na rynku, który zresztą nie ma takiej dynamiki, jak było to jeszcze dekadę temu. Istnieją wreszcie w miarę świeże przykłady nieudanych prób konkurowania z Automaticonem, czego przykładem są w szczególności poznańskie targi Automa.

Chociaż pierwsza edycja Warsaw Industry Week nie była idealna, organizatorom należą się słowa uznania. Test kontaktu z rynkiem został zaliczony i można się cieszyć, że mamy w kraju nową wystawę przemysłową - dla wystawców tańszą niż imprezy konkurencyjne, a dla części klientów - lepszą pod względem logistycznym. O tym, czy impreza na stałe "zaskoczy", zadecyduje kolejne kilka lat, bowiem trzeba takiego czasu na zakorzenienie się wystawy w świadomości (i kalendarzach) odwiedzających.

Radosław Sobociński
igus

O targach Warsaw Industry Week, w których firma igus brała bezpośredni udział, trudno nie wypowiadać się w samych superlatywach. Mieliśmy u siebie klientów z całej Polski, co potwierdza założenie o bardzo dobrej lokalizacji. Reklamy o imprezie można było usłyszeć i zobaczyć w bardzo wielu miejscach, co również pozytywnie nas zaskoczyło. Pomimo, że była to pierwsza edycja, udało nam się zebrać ogromną ilość nowych kontaktów. Doskonałe miejsce w niewygórowanej cenie. Wiążemy z tą imprezą wielkie nadzieje na kolejne lata.

Redakcje magazynów APA i Elektronik wraz z portalami AutomatykaB2B.pl oraz ElektronikaB2B.pl były patronami medialnymi targów. Wraz z organizatorami zapraszamy na kolejną edycję Warsaw Industry Week, która odbędzie się w dniach 14-16 listopada 2017 roku.

Zbigniew Piątek