Nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron są kluczem do realizacji zadań w zakresie transportu szynowego, w ramach międzynarodowego ruchu pasażerskiego i towarowego w całej Europie. To sprawdzone i niezawodne pojazdy, dostosowywane do zmieniających się wymagań rynkowych. Zostały dopuszczone w 20 krajach i przejechały już ponad miliard kilometrów. Ponad 2900 sztuk lokomotyw z rodziny Vectron zostało zakontraktowanych do ponad 100 operatorów kolejowych, korzystających z nich na co dzień. Ich wysoki wskaźnik dostępności jest zapewniony dzięki rozwiniętemu zespołowi serwisowemu Siemensa, działającemu w obrębie warsztatów utrzymaniowych w całej Europie, w tym także w Polsce.
Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 170 elektrycznych lokomotyw Siemensa - pojazdy Husarz, Vectron i Smartron. Na co dzień korzysta z nich PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Orlen Kolej, Laude Smart Intermodal, a także największy polski pool taborowy - CARGOUNIT.
Historia współpracy firm CARGOUNIT i Siemens
Współpraca między obiema firmami rozpoczęła się w 2018 roku od zakupu jednej lokomotywy Vectron MS, zaprezentowanej w tym samym roku na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. W kolejnych latach firma CARGOUNIT zdecydowała się na zakup dodatkowych kilkudziesięciu elektrowozów, czego zwieńczeniem była podpisana w lutym 2024 roku umowa ramowa na zakup wraz z opcją do 100 lokomotyw z rodziny Vectron.
Łącznie flota zamówionych przez CARGOUNIT lokomotyw Siemensa obejmuje 106 elektrowozów - 88 Vectronów i 18 Smartronów - a w przyszłości, przy całkowitym uruchomieniu wykorzystaniu opcji z umowy ramowej, może wzrosnąć do ponad 150 pojazdów. W wyniku rozwoju floty lokomotyw, CARGOUNIT i Siemens Mobility ogłosiły teraz podpisanie dodatkowej umowy serwisowej obejmującej utrzymanie blisko 70 lokomotyw wielosystemowych Vectron. Docelowo, wraz z uruchomieniem umowy ramowej, utrzymanie może objąć dodatkowe kilkadziesiąt lokomotyw.
- Jako Siemens Mobility zabezpieczamy lokomotywę w całym cyklu życia - od planowanych przeglądów, przez utrzymanie systemów bezpieczeństwa, po naprawy główne na poziomie P4, modyfikacje, naprawy powypadkowe, czy prace korekcyjne i serwis mobilny. Wyznaczamy standardy rynkowe w zakresie utrzymania - jako certyfikowany od 2021 r. ECM, czy poprzez wykorzystanie zaawansowanych narzędzi cyfrowych do zarzadzania częściami zamiennymi i gwarantującymi krótkie czasy reakcji - powiedział Piotr Haremza, dyrektor serwisu w Siemens Mobility Sp. z o.o.
- Zakres umowy obejmuje nie tylko utrzymanie lokomotyw na terenie Polski, ale również w ramach europejskiej sieci warsztatów Siemens Mobility za granicą. Dzięki temu CARGOUNIT zyskuje dostęp do sprawdzonej infrastruktury serwisowej, co przekłada się na większą elastyczność i niezawodność operacyjną - dodał Dawid Tomasik, kierownik zespołu rozwoju sprzedaży polskiego oddziału Siemens Mobility.
Zespół utrzymaniowy Siemens Mobility w Polsce działa w kilku lokalizacjach, serwisując m.in. lokomotywy Husarz, Vectron oraz BR189-F4 dla kilkunastu polskich operatorów oraz europejskich podmiotów kolejowych.
Źródło: Siemens Mobility Sp. z o.o.