Alstom wyprodukuje lokomotywy elektryczne Traxx dla polskiej spółki Ontrain

| Gospodarka Aktualności

Alstom ogłosił podpisanie z firmą Ontrain Sp. z o.o. dwóch umów na dostawę lokomotyw elektrycznych Traxx Universal, które charakteryzują się wielosystemowością, wysoką sprawnością eksploatacyjną, niezawodnością i oszczędnością energii. Oprócz umów na dostawę lokomotyw, firmy zawarły też porozumienia obejmujące bieżącą konserwację zakupionego taboru kolejowego w okresie gwarancji.

Umowa Alstomu i OnTrain na zakup lokomotyw elektrycznych Traxx

Pierwsza umowa, podpisana 29 listopada, przewiduje dostawę 35 lokomotyw Traxx Universal trzeciej generacji, z opcją zakupu przez OnTrain dodatkowych 20 pojazdów. Tabor objęty tą umową zostanie dopuszczony do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, na Słowacji, w Słowenii, Chorwacji i Serbii.

W ramach drugiej umowy, podpisanej 12 grudnia, Alstom dostarczy 5 takich samych lokomotyw, które będą dopuszczone do wykorzystywania w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Ich zakup przez działającą pod marką OnTrain spółkę WBW2, zostanie zrealizowany w ramach zawartej w listopadzie 2024 r. umowy na dostawę 5 sztuk fabrycznie nowych, bezemisyjnych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych, wraz z ich utrzymaniem w okresie gwarancji, w zakresie poziomów utrzymania p1 do p3.

Łącznie Alstom sprzeda firmie OnTrain 40 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji. Jeśli wykorzystana zostanie dodatkowa opcja zakupu 20 lokomotyw, OnTrain stanie się największym klientem Alstomu dysponującym tymi lokomotywami w przedstawionej części Europy.

Nadwozia lokomotyw Traxx wyprodukuje zakład we Wrocławiu

Za produkcję taboru odpowiedzialny będzie zakład Alstomu w niemieckim Kassel, natomiast nadwozia będą budowane w zakładzie we Wrocławiu. Pojazdy zostaną wyposażone w system sygnalizacji Onvia (dawniej znany jako Atlas), rozwiązanie pokładowe Alstomu dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), obejmujące największą liczbę krajów i podsystemów.

- Obserwujemy rosnące zainteresowanie leasingiem nowoczesnych lokomotyw. Polska inwestuje i będzie inwestować w kolejnych latach ogromne środki w modernizację i budowę kolejowych korytarzy transportowych. Będzie to dodatkowo wzmacniane przez ciągły dynamiczny rozwój transportu intermodalnego. Rosnącej pozycji gospodarczej Polski nie dorównują jednak statystyki dotyczące wieku i wydajności taboru wykorzystywanego przez przewoźników. Mamy tu wiele do nadrobienia. Biorąc pod uwagę te okoliczności, uważamy, że popyt na wynajem nowoczesnych lokomotyw przyspieszy, dzięki czemu OnTrain stanie się atrakcyjnym partnerem dla przewoźników. Zakup lokomotyw wielosystemowych Traxx 3 wpisuje się w naszą strategię oferowania klientom lokomotyw spełniających najwyższe oczekiwania i przyczyniających się do pozytywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko. Jest to możliwe dzięki zaangażowaniu inwestorów Marguerite, Griffin Capital Partners i WBW Invest - mówi Piotr Ignasiak, prezes OnTrain.

OnTrain to nowa firma, której większościowym udziałowcem jest działający w całej Europie inwestor infrastrukturalny - Marguerite. Pozostali udziałowcy to Griffin Capital Partners - prywatny inwestor kapitałowy i nieruchomościowy, zarządzający aktywami w Europie Środkowo-Wschodniej, w Niemczech i wybranych krajach UE, a także WBW Invest - polska firma inwestycyjna działająca w sektorach energii odnawialnej, transportu i logistyki, mająca duże doświadczenie w branży kolejowej, szczególnie w zakresie wynajmu taboru kolejowego. OnTrain dostarcza operatorom kolejowym nowoczesne lokomotywy wraz z usługami konserwacyjnymi.

Zamówione przez OnTrain lokomotywy przeznaczone są do obsługi obciążeń większych niż ma to miejsce w przypadku innych lokomotyw tej samej klasy. Ich konstrukcja oparta jest na modułowej platformie, stosowanej w transporcie pasażerskim i towarowym, w usługach krajowych i transgranicznych, dostępnych w różnych konfiguracjach (AC, DC, wielosystemowe).

Od 2000 roku w eksploatacji jest ponad 5700 lokomotyw firmy Alstom. Używane są w wielu krajach europejskich, w Azji, Ameryce Północnej i w Afryce. Alstom jest liderem w segmencie konserwacji lokomotyw - obecnie realizuje konserwację ponad 2450 lokomotyw na całym świecie, w tym ponad 600 maszyn Traxx.

źródło: Alstom