Jakie będą następstwa pandemii dla przemysłu?

| Gospodarka Aktualności

Według nowej prognozy Interact Analysis globalna produkcja spadnie w 2020 r. o 7,6%, przy czym do roku 2024 większość krajów przekroczy poziom produkcji z 2019 - niektóre już w 2022. Analitycy spodziewają się, że krajami, których sektory produkcyjne najbardziej ucierpią w wyniku pandemii Covid-19 będą Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Włochy, Indie i Brazylia, a najmniej - Korea Południowa i Chiny.

Jakie będą następstwa pandemii dla przemysłu?

Firma Interact przewiduje stały, ale zróżnicowany powrót do normalności w globalnej produkcji. Najbardziej ucierpią sektory związane z transportem lotniczym i motoryzacyjnym - w najmniejszym stopniu dotyczy to żywności i napojów.

W styczniu 2020 r. Interact przewidywał stopniowy krótkoterminowy wzrost globalnej produkcji po stosunkowo chudych latach 2018 i 2019. Covid-19 całkowicie zmienił tę perspektywę, a globalna gospodarka została zakłócona w niespotykany dotąd sposób. W przeszłości doszło już do znacznego pogorszenia koniunktury - zwłaszcza w roku 2009. Aktualne dane wskazują, że chociaż obecna sytuacja gospodarcza wygląda katastrofalnie, kryzys nastąpił, gdy fundamenty wielu gospodarek były solidne.

Interact przewiduje, że wywołany przez pandemię w 2020 r. globalny spadek produkcji o 7,6% będzie bliski, ale nie tak dotkliwy jak spadek o 8,6% w roku 2009. Najbardziej dotknięte zostały branże związane z transportem - poniżej poziomów wydajności z 2019 r. pozostać mają aż do roku 2024. W przypadku linii lotniczych zakłócenia będą miały długoterminowy negatywny wpływ, tak jak miało to miejsce po zamachach z 11 września 2001 roku, a przemysł motoryzacyjny dotknie powszechne bezrobocie, zmniejszające się dochody i zdolności konsumentów do zakupu nowych pojazdów. Z drugiej strony, sektor żywności i napojów w ciągu najbliższych pięciu lat raczej nie zwolni. Chociaż sektor ten nie osiąga wysokich stóp wzrostu, jest stabilny ze względu na stały popyt i ma tendencję do niwelowania spadków.

Czas potrzebny na powrót do wcześniejszych poziomów produkcji w poszczególnych krajach będzie w dużej mierze zależał od tego, jak skutecznie poradzą sobie z pandemią i jak bardzo zostały dotknięte. Interact oczekuje, że w krajach mocno dotkniętych kryzysem, takich jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Włochy, szybsze ożywienie nastąpi w 2021 r. i nasili się następnie w roku 2022. Firma spodziewa się, że w Wielkiej Brytanii produkcja spadnie w tym roku o 9,3%, a następnie w 2021 wróci do wzrostu o 3,9%. W Stanach Zjednoczonych po spadku o 10,3% w 2020 nastąpi wzrost o 3,4% w 2021.

W krajach, takich jak Korea i Chiny, gdzie pozornie wirus jest pod kontrolą, oczekuje się znacznego ożywienia już w 2021 r. Interact oczekuje, że produkcja w Chinach zmniejszy się w tym roku o 4%, a w 2021 r. powróci do wzrostu o 5,5%. W Korei Południowej, po spadku o 4,9% w tym roku, nastąpi wzrost o 4,7% w roku 2021.

Prawdopodobnie wyjątkiem od reguły będą Niemcy. Kraj ten jest powszechnie chwalony za skuteczność w kontrolowaniu wirusa, ale jego baza produkcyjna w dużym stopniu opiera się na eksporcie, który zostanie poważnie dotknięty w wyniku kurczenia się światowych gospodarek. Co gorsza, niemiecki sektor motoryzacyjny stanowi jedną piątą krajowej produkcji przemysłowej. Wśród wszystkich głównych gospodarek świata jedynie Niemcy objęci są prognozą, która w 2024 r. przewiduje produkcję niższą niż w 2019. Zdaniem firmy Interact niemiecka produkcja spadnie w bieżącym roku o 13,4%, a w przyszłym wzrośnie o 5%.

źródło: Drives & Controls

Zobacz również